Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Online marketingplan in 11 stappen voor elke ondernemer

Voor elk bedrijf anno 2016 is de allerbelangrijkste vraag: ben je online of niet online. Je online aanwezigheid is de moderne versie van de klassieke vraag To be or not to be. Zonder een goede online aanwezigheid besta je niet als bedrijf, organisatie, adviseur, café of winkel. Hieronder volgt een online marketingplan in 11 stappen, geschikt voor elke kleine (en grote) ondernemer.

1. Zorg voor een goede website met goede content…

Als je klanten en potentiële klanten op jouw website komen (en dat komen ze), moeten ze beloond worden en dus iets van hun gading vinden. Informatie over je producten en diensten, overzichten, een indruk van wat je kunt en biedt.

Maar liefst bevat je website ook goede content, informatie die verder strekt, informatie en verhalen waar de lezer/bezoeker/klant/klant-to-be echt iets aan heeft. Dat kan allerlei vormen aannemen. Denk aan blogartikelen, videopresentaties, instructiefilms, PowerPoint- of Prezi-presentaties, podcasts, verhalen, infographics, foto’s. Zolang het maar waarde heeft: informatiewaarde of entertainmentwaarde of allebei.

Daarmee sla je namelijk meerdere vliegen in één klap. Je haalt er mensen mee naar jouw website dus jouw bedrijf/winkel/domein. Mensen zullen jouw informatie ook eerder delen, waardoor je nog meer mensen bereikt. Je hebt dus minder investeringen in dure reclame en advertenties nodig en je hoeft minder kostbare euro’s te steken in Google Adwords of andere.

En heel basaal: wil je als bedrijf serieus genomen worden dan moet je gewoon iets waardevols te bieden hebben op je website.

2. …want alleen goede content wekt vertrouwen.

Stel dat je een fietsenwinkel, fitnesscentrum of fysiotherapiepraktijk runt. Als jij dan al met interessante en tot de verbeelding sprekende content op je website het vertrouwen weet te wekken van je bezoeker, is de kans aanzienlijk groter dat ze iets met je willen. Dat ze echt bij jou in de winkel komen, een fiets kopen of laten repareren, een proefles nemen of getriggerd worden door je expertise, kennis en ervaring als therapeut.

3. De mobiele ervaring is essentieel.

En zorg dat je website en al je blogs, foto’s, video’s etc. ook goed tot hun recht komen op een smartphone en een tablet. Ruim de helft van de zoekopdrachten en linkjes vanaf social media komt van een telefoon. Google beloont websites die mobielvriendelijk zijn met een hogere plaats in de ranking. En al je collega-adverteerders zijn het eens: liefst 86% van de Nederlandse Top 1000-adverteerders verwacht dat het gebruik van mobiele marketing zal toenemen. Ruim 60% besteedde in 2015 meer aan mobile marketing dan in 2014. En de meeste adverteerders (96%) kiezen voor mobile websites (cijfers MediaScience).

4. Zorg voor veel contactmomenten in je marketingplan.

Frequent toeslaan is het devies voor iedereen die uit is op omvangrijk bereik. Frappez toujours. Dat betekent dat je zoveel mogelijk touchpoints moet opzoeken om je boodschap over het voetlicht te brengen. E-mail naast Adwords, contentmarketing naast billboards, advertenties naast instore-materiaal, brochures naast een app misschien, bedrijfsbezoeken naast beursdeelname, en veel heel veel social media.

5. Begin vandaag nog met een e-mailnieuwsbrief.

E-mailmarketing is goedkoop, doeltreffend en bijna instant omzet verhogend.

Zet op je website een zogeheten subscribe pop-up die verschijnt bij ieder bezoek aan de site nadat de bezoeker 5 of 7 seconden op de site aanwezig is.

Om inschrijven extra aantrekkelijk te maken geef je een cadeautje weg, zoals een pdf/e-book met ‘De 13 stappen naar …’. In genoemde voorbeelden: ‘…naar een fijnere fietservaring’, ‘…naar een fitter leven’ en ‘…naar een vitaler lichaam’.

Met een – het liefst – wekelijkse e-mailnieuwsbrief (op een vaste dag verzonden) breng je je bedrijf steeds opnieuw weer onder de aandacht, met nieuws, tips, inzichten, wetenswaardigheden.

Je stuurt bijvoorbeeld een weekaanbieding, een uitnodiging voor een gratis proefles voor nieuwe leden of een gratis check-up of blessure-check. Zo garandeer je steeds nieuwe en herhaalde contactmomenten. Dat is heilzaam om vertrouwen te winnen. Die verloopt altijd via de know+like=trust=strategie: mensen leren je kennen, ze leren je waarderen en uit die combinatie komt het vertrouwen haast vanzelf voort.

6. Start een blog.

Een eigen blog is de uitgelezen manier om de veelheid en veelzijdigheid van jouw bedrijf uit te serveren. Dat kan ook het beste stuk voor stuk en beetje bij beetje gebeuren. Als je alles op één webpagina zet – als dat al kan – overvoer je de lezer. Beter gezegd, je slaat hem dood.

Een blog is ook dé manier ook om autoriteit en thoughtleadership op te bouwen.

En bereik natuurlijk: mensen hongeren naar goeie informatie. Of het nu over fietsen gaat, over afvallen en gezonder leven of over sport en bewegen.

Op een blog heb je ook ruimte voor testimonials en aanbevelingen van je bestaande klanten en/of gebruikers. Die kun je natuurlijk ook op je website zetten, maar daar moet je het altijd kort houden – in één regel of korte quote. In een blog kan het uitgebreider, uiteraard met foto en/of een filmpje.

7. De combi blog en e-mailnieuwsbrief versterkt elkaar.

Blog en e-mailnieuwsbrief vormen een twee-eenheid: de blogposts kun je geregeld laten terugkeren en rouleren in je e-mailnieuwsbrieven. Er zijn voor elk bedrijf thema’s en onderwerpen die steeds geldig en actueel blijven. Zo kun je met enkele tientallen goede blogteksten die je wel zo nodig aanpast heel lang vooruit.

8. Facebook is onmisbaar.

Facebook is de aangewezen plek voor foto’s en video’s, en verwijzingen naar je blog en nieuwe bijdragen.

Bovendien kun je op Facebook gemakkelijk een community bouwen door onderwerpen aan de orde te stellen, vragen te stellen en antwoorden te geven. Interactie aanjagen. Jouw oplossingen propageren en school laten maken.

9. Twitter verhoogt je bereik.

Zet Twitter in, ook als je het je (tijdelijk) aan tijd en inspiratie ontbreekt. Koppel je account aan Facebook, dat kan automatisch en je bereikt nog meer mensen. Twitter is bovendien een medium dat vooral gebruikt wordt door 40+/oudere mensen en daar zit een belangrijk en zelfs groot deel van je doelgroep als je een fietsenwinkel, fitnesscentrum of fysiotherapiepraktijk hebt.

10. Gebruik ook Instagram, Instagram wint terrein.

Instagram is eenvoudig en effectief: je kunt er foto’s en video’s delen, met korte en bondige tekst erbij. Dankzij hashtags word je als bedrijf heel snel gevonden door al die honderdduizenden mensen die op zoek zijn naar informatie over fietsen, fitness, sport, bewegen en gezondheid. Mensen zoeken veel op hashtags en dan komt jouw foto dus bedrijf automatisch in beeld.

Instagram is ook uitermate geschikt om persoonlijke interesses van jou en je medewerkers te delen. Iedereen is altijd benieuwd naar het reilen en zeilen van de mensen achter een bedrijf: welke fiets gebruiken zij en hoeveel fietsen ze, sporten ze zelf, kampen ze met hun gewicht of blessures? Welke fitness- of sportkleding dragen zij en waarom? Zondigen zij ook met M&M’s of borrelnootjes?

Vergeet niet dat bijna iedereen (ruim 1,5 miljoen Nederlanders) Instagram op haar/zijn mobieltje heeft.

Het mooie van Instagram is ook dat het juist ook geschikt is als lokale marketingtool. Je kunt foto’s op Instagram namelijk geotaggen, oftewel voorzien van een GPS-coördinaat. Dankzij die geotags ben je makkelijk te vinden door lokale bezoekers.

De geografische informatie van Instagram wordt ook gebruikt door Foursquare en Google, nog een extra voordeel dus.

11. Zorg dat je in Google Mijn Bedrijf staat.

Sta jij met je bedrijf al met een vermelding in Google Mijn Bedrijf? Dat is de Gouden Gids anno 2016. Surf anders snel naar https://www.google.nl/intl/nl/business.