Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Strategie

Offline of online shoppen? Offline wint nog steeds overtuigend

Online shoppen neemt een hoge vlucht, maar het aandeel van offline aankopen in categorieën als elektronica, kleding, woonaccessoires en speelgoed is nog altijd aanzienlijk hoger. Van de ongeveer 100 miljard euro die Nederlanders samen uitgeven aan detailhandelsgoederen wordt slechts 12% in webshops aangeschaft. Geen wonder. Offline winkelen is nog steeds aantrekkelijker. Om liefst 14 redenen.

Offline of online shoppen? Offline wint nog steeds overtuigend

Online shoppen neemt een hoge vlucht, maar het aandeel van offline aankopen in categorieën als elektronica, kleding, woonaccessoires en speelgoed is nog altijd aanzienlijk hoger. Van de ongeveer 100 miljard euro die Nederlanders samen uitgeven aan detailhandelsgoederen wordt slechts 12% in webshops aangeschaft. Geen wonder. Offline winkelen is nog steeds aantrekkelijker. Om liefst 14 redenen.

Vandaag geopend:

-

      1. Online shoppen zit in de lift, maar offline ook.

      Alle Nederlandse consumenten samen deden in 2017 ongeveer 200 miljoen online aankopen en alle webshops samen boekten een omzet van ongeveer 22,6 miljard euro. Dat is ongeveer 12% meer dan in 2016 (cijfers Thuiswinkel Markt Monitor/GfK). Ruim de helft van die omzet, ongeveer 12 miljard euro, zijn producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed en een kleine helft betreft diensten, zoals reizen, vliegtickets en verzekeringen. In die eerste groep groeien de productcategorieën Speelgoed en Health & Beauty het snelst in 2017, met allebei ruim 40%.

      2. Het leeuwendeel wordt nog offline gekocht.

      Bijna 23 miljard euro aan online-aankopen lijkt veel en het is ook veel. Toch wordt in Nederland van de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen (ongeveer 100 miljard euro) niet meer dan 12% online besteed. 88% aan aankopen vindt dus plaats in winkels van steen en glas. Die 12% was een jaar eerder 10,6%, dus het aandeel groeit wel.

      Sowieso gaat het beter met de Nederlandse detailhandel dan een jaar geleden. Het CBS maakt een groei bekend van 3,3% (cijfer eerste half jaar van 2017).

      3. Stenen winkels zijn alive en kicking.

      Het valt dus wel mee met de verschuiving van offline naar online. Winkels van bricks zijn nog lang niet ten dode opgeschreven, ook al groeit het aantal winkels van clicks.

      Sterker nog, de winkel van steen leeft nog volop en zal waarschijnlijk ook niet snel verdwijnen. Kijk naar de warme ontvangst die kledingmerk Uniqlo ten deel viel na de aankondiging dat het, van oorsprong Japanse merk, een vestiging opende in 2018 aan de Kalverstraat in Amsterdam.

      4. Handschoenen passen doe je toch het lekkerst in een winkel.

      Een paar wanten en een sjaal kun je online kopen. Maar een paar leren handschoenen? Die moeten echt als gegoten zitten. Je moet ze ruiken en voelen. Wie zulke aankopen online doet komt vaak van een koude kermis thuis.

      5. Direct mee naar huis nemen.

      Wie spullen in een echte winkel koopt heeft de spullen meteen in handen en kan ze direct meenemen. Althans, meestal, want meubels en bedden en dergelijke hebben vaak een levertijd. Direct het product mee kunnen nemen of over iets kunnen beschikken dat je direct nodig hebt is een doorslaggevende factor voor veel mensen. Denk aan dingen die je in een bouwmarkt koopt.

      6. Winkelen is een avontuur met sociale mens-tot-menscontacten.

      Mensen willen graag contact met andere mensen. Sociaal contact is een belangrijke trigger voor het winkelen in winkels van steen en glas. Voor veel mensen is ook het directe advies van een verkoper of adviseur van vlees en bloed van belang.

      7. Winkelen is een uitje.

      Winkelen is een van de favoriete bezigheden buitenshuis van veel mensen. Moeders die graag samen shoppen met dochters of vriendinnen of vrouwen met hun partner en vice versa. Winkelen als sociale bezigheid is leuker in een winkelstraat of –centrum, dan achter een desktopcomputer of mobieltje in de bank. En je komt eerder onverwachte dingen tegen dan bij onlinewinkels het geval is.

      8. Ook jongeren houden van offline shoppen.

      Kijk in de Kalverstraat, Zwolle, Eindhoven, Amersfoort, de Koopgoot in Rotterdam en in Maastricht. Je ziet minstens zoveel tieners als ouderen in de winkelstraten en in winkels. Ook twintigers en dertigers, die veel online kopen, kopen nog altijd veel en veel meer spullen offline.

      9. Retourneren is eenvoudiger.

      Het terugsturen per post van spullen die je bij nader inzien of uitgebreider passen niet bevallen kost veel moeite. Je moet het inpakken, aanmelden, op toestemming wachten, retourformulieren printen en invullen. Vervolgens moet je naar een PostNL-kantoor of een DHL- of Koala-afhaalpunt. Vaak betaal je ook nog zelf de verzendkosten. Voor je je geld terug hebt op je rekening ben je ook dagen en soms weken verder. Kleding of andere artikelen retourneren in een stenen winkel gaat dan toch wat makkelijker en sneller.

      10. Niet voor niets begint Coolblue stenen winkels.

      Coolblue en ook Fietsenwinkel.nl zijn goede voorbeelden en bewijzen de kracht van offline. Het zijn web-based warenhuizen en winkels die toch zijn gevallen voor tastbare winkels. Zij stellen ook vast dat de combinatie van een webwinkel met een echte winkel juist hoog scoort en tot hogere omzetten leidt.

      11. Online oriënteren, offline kopen.

      Vroeger waren winkeliers nog wel eens bang dat consumenten zich in stenen winkels oriënteren om daarna de betreffende producten online te kopen. Dat blijkt niet waar. Het is eerder andersom. Een heel klein deel van de consumenten oriënteert zich in een stenen winkel. Omgekeerd oriënteert een van de drie consumenten zich online, om daarna offline te kopen. Bij kleding blijven mensen zich vooral online oriënteren.

      12. Echte winkels zijn ontmoetingsplekken.

      Het sociale karakter van een winkel (van steen en glas) is niet te onderschatten. Naast het samen shoppen is een winkel ook vaak een ontmoetingsplaats voor evenementen, catwalks, kookdemonstraties, signeersessies en andere acties en festiviteiten waar je nu eenmaal mensen voor nodig hebt. Én ontmoet.

      13. Een stenen winkel valt eerder op.

      Vergelijk het met de krant. Vroeger viel die bij de meeste mensen op de mat en pakte je hem op om te lezen. Nu steeds meer mensen een digitaal abonnement op een dagblad hebben, lezen ze hem niet meer zo intensief elke dag. Ja, op zaterdag wel, als in veel huishoudens de papieren versie in de bus komt. Op je iPhone of iPad heeft de krant te veel concurrentie van social media en andere apps en wordt ie lang zo vaak niet geopend. Zo komen er ook steeds meer webwinkels bij, maar wie ziet ze? Wie gaat achter zijn of haar computer zitten op zoek naar de nieuwste webshops? In een winkelstraat zie je wél de nieuwste zaakjes. Daar lopen altijd mensen langs. Zien is kopen, zoals bij een krant zien = lezen.

      14. Offline winkelen biedt meer privacy.

      Als je een trui koopt bij Zara of een broek bij H&M hoef je geen klantgegevens achter te laten. Geen telefoonnummer, geen mailadres. Je hoeft zelfs niet online te betalen, je kunt heel anoniem met cash afrekenen als dat je voorkeur heeft. Je wordt, als je geen klantenkaart gebruikt, niet gevolgd. Ook wordt je dus niet getargetted zoals online al gebeurt als je alleen al naar laarzen van Timberland of tassen van Cowboybag gekéken hebt.