Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

11 tips voor succes: kies voor een niche

Ondernemers die kiezen zijn succesvoller. Dat komt doordat ze focussen en daardoor beter kunnen worden in hun specifieke markt. En hoe beter jij in je vak wordt hoe beter mensen je weten te vinden. Daardoor worden potentiële klanten echte klanten, en dat nog automatisch ook. Bovendien kun je hogere prijzen vragen, omdat je beter en unieker bent. Kortom, je moet kiezen om gekozen te worden. Hieronder dé 11 tips waarom je moet kiezen voor een niche. Liefst een ultraniche zelfs.

‘Groot geworden door klein te blijven’. Wie kent de slogan van SNS Bank niet. De bank overleefde de crisis en is stiekem toch groot geworden. SNS wordt met ING, Rabobank en ABN Amro tot de vier Nederlandse grootbanken gerekend. Maar de marketingboodschap van SNS was en is duidelijk. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd, zei mijn moeder altijd.

Dat is ook, onbedoeld, de allerbeste les denkbaar voor ondernemers. Om groot te worden moet je voor klein kiezen.

Oftwel kies voor een niche.

Kies voor een niche

Kiezen voor een duidelijk afgebakend specialisme kan bijzonder heilzaam zijn voor je onderneming. Hieronder lees je de 11 redenen waarom klein het nieuwe groot is.

En leer van die bank, die nu overigens als slogan ‘Heel normaal’ voert: met klein in je hoofd en als benadering kun je héél groot worden.

1. Je valt op.

Kies zelfs het liefst voor een ultraniche, een zo klein mogelijke niche. Hoe kleiner je niche hoe duidelijker je je product of dienst in de markt kunt zetten. Als je tegen iedereen praat, praat je tegen niemand. En als jij kiest word je eerder gekozen.

2. Je profileert jezelf onderscheidend.

Een niche is een deelmarkt. Preciezer: een specifiek stukje van de markt waar jouw doelgroep de oplossing voor zijn specifieke problemen kan vinden door gebruik te maken van jouw specifieke producten en/of diensten en informatie.

Jij doet niet alles voor iedereen, maar richt je met een afgebakend aanbod op een afgebakende doelgroep. En omdat jij jij bent, ben je uniek. Dat heb je zelf vaak niet eens door, maar ook je persoonlijkheid maakt dat mensen jou inschakelen voor de oplossing van hun probleem of het invullen van hun behoefte, of het nu gaat om coaching, websiteontwikkeling, haarverzorging, evenementenorganisatie, IT-systemen of bruggen bouwen.

Mensen vertrouwen jou ook eerder in je deskundigheid. En met vertrouwen begint alles.

3. Mensen weten je makkelijker te vinden.

Als jij je focust op een klein specifiek gebied weten mensen eerder wat ze aan je hebben en daardoor weten ze je eerder en makkelijker te vinden. Jouw kennis, expertise, wijsheid, ervaring, competenties, vaardigheden en sterke punten kun je dus optimaal inzetten voor een specifieke doelgroep. Doordat tevreden klanten elkaar dat doorvertellen, zeker in specifieke communities die elkaar vaak op internetfora, op blogs of in Whatsappgroepen op de hoogte houden, krijg je steeds meer aanloop. Potentiële klanten worden zo klanten, en dat doen ze geheel uit zichzelf – en dat is de droom van iedere ondernemer.

Vergeet ook niet dat mensen veel makkelijker je naam onthouden als ze je kunnen koppelen aan een specifiek aanbod, product of dienst. Bij tomatenketchup denken mensen aan Heinz, bij een patatje aan Febo en zo moeten mensen aan jouw naam denken bij het specialisme waar jij je op richt.

4. Google helpt je.

Google helpt je enorm, of beter gezegd: de manier waarop mensen Google gebruiken om naar de oplossing van specifieke problemen en naar speciale producten te zoeken. Als jij zorgt dat je je zoekwoordenmarketing (SEO) goed op orde hebt, kloppen mensen vanzelf bij jou aan. Het mooie daarbij is dat Google specialisatie ook beloont door jouw website hoger in de ranking te plaatsen. Als je namelijk specifieke zoektermen gebruikt heb je minder concurrentie dan bij algemene zoektermen. Simpeler kan het niet.

5. Je kunt beter focussen.

Wat aandacht krijgt groeit. Als je alles wilt zijn voor iedereen krijgt elk onderdeel te weinig aandacht. Kies dus, dúrf te kiezen. Je raakt mensen kwijt maar de mensen die je wint, leveren je uiteindelijk meer op. Dat heeft een heel simpele oorzaak: je expertise wordt dankzij jouw focus en concentratie steeds groter dus mensen doen steeds meer een beroep op je, voor je diensten, je producten, je advies.

6. Je marketing kun je gerichter maken.

Hoe preciezer jij weet wat je doet en wilt, en voor wie je dat doet en wilt doen, hoe preciezer en gerichter je je marketingboodschappen kunt formuleren. Je kunt gericht adverteren op de websites, blogs, Facebookpagina’s of in apps van een heel specifieke community. Je kunt je toon en taalgebruik beter afstemmen op jouw (potentiële) klanten. Op social media zoals Twitter en in LinkedIn-discussiegroepen kun je heel specifiek dus veel interessanter communiceren.

7. Je bespaart veel geld in reclame en marketing.

Je marketingboodschappen kosten minder geld. Je kiest namelijk bewuster voor bepaalde media (print, internet, mobiel, programmatic, social media, buitenreclame, maakt niet uit) of een bepaald evenement of beurs. Al die andere kun je links laten liggen. Schieten met hagel hoeft niet meer.

8. Je kunt hogere prijzen vragen.

Als je eenmaal succes hebt en mensen jou zien als de expert, deskundige of specialist, word het begeerlijker voor hen om met jou zaken te doen. Daardoor kun je hogere prijzen vragen.

Misschien heb je minder klanten in aantal maar in kwaliteit heb je de beste klanten. Dat betekent ook meer opbrengsten per deal.

Je aanzien binnen een groep groeit waardoor anderen binnen die groep het weer interessanter vinden om met jou zaken te doen en ook duidelijk aan anderen laten zien dat ze zaken met jou doen. Marketingprincipes zijn de principes van de apenrots.

9. Je trekt de juiste klanten aan.

Wie breed inzet, stoot klanten niet snel bij voorbaat af. Maar je laat ze ook niet automatisch kiezen voor jouw product of dienst. Kijk naar de werkelijke reden van het faillissement van V&D: te veel, te breed in aanbod en daardoor middelmatig en onduidelijk. Wanneer je je actief en exclusief op een specifieke doelgroep richt, kom je beter tot je recht. Dan kloppen de klanten die je toch niet wilt hebben of aan wie je weinig of niets verdient ook niet aan.

Omdat jij je boodschap specifieker richt op het vraagstuk van specifieke klanten, voelen die zich veel eerder aangesproken door jou. Andersom geldt: wie zich op iedereen richt, spreekt juist niemand aan.

10. Van klein kun je weer groot worden.

Van klein kun je weer uitbreiden naar groot. Niets staat je in de weg om groot te worden nadat je klein begonnen bent. Je hoeft daarom ook nooit bang te zijn dat je je op een te kleine markt richt. Stel dat je als werving- en selectiebureau uitsluitend richt op general counsels of bedrijfsjuristen bij advocatenkantoren. Of je richt je exclusief op administratief-financieel personeel in de IT. Dan staat niets je in de weg om bij bewezen succes je later ook te richten op andere sectoren of beroepsgroepen.

11. Hoe vind ik mijn niche?

Stel jezelf de volgende vragen. Waar ben je goed in? Op welk gebied zien je bestaande klanten jou als de aangewezen persoon om ze te helpen met hun vraagstuk of behoefte? Waarom weten mensen jou bedrijf altijd weer te vinden? Wie hebben vertrouwen in je en waarom? Waarvoor krijg je de meeste complimenten en waardering? En vooral: wat is het werk dat jij het allerleukste vindt om te doen? Met welke huidige klanten heb je de grootste klik, met welke opdrachtgevers de meeste affiniteit? Waarvoor word je vaak gevraagd?

Kies vervolgens en vooral: spread the word. Vertel het tegen iedereen. Je merkt vanzelf of mensen geïnteresseerd zijn, binnen enkele seconden al vaak. Herhaal dit. Zo verbeter je jezelf steeds in het formuleren van je kernboodschap. En krijg je steeds meer mensen mee, ook in de aller allerkleinste niche.