Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

Mobiele telefoon is een lichaamsdeel, maak daar gebruik van

Online groei komt anno nu vooral uit mobiel dus je kunt als bedrijf niet zonder een ‘mobile first’-strategie. De mobiele telefoon is het enige digitale medium dat jouw klant of potentiële klant de hele dag bij zich heeft. Maak daar dus optimaal gebruik van. Hieronder lees je in 7 beknopte punten het waarom en hoe.

Mobiele telefoon is een lichaamsdeel, maak daar gebruik van

Online groei komt anno nu vooral uit mobiel dus je kunt als bedrijf niet zonder een ‘mobile first’-strategie. De mobiele telefoon is het enige digitale medium dat jouw klant of potentiële klant de hele dag bij zich heeft. Maak daar dus optimaal gebruik van. Hieronder lees je in 7 beknopte punten het waarom en hoe.

Vandaag geopend:

-

      1. De smartphone is een ledemaat geworden.

      Iedereen heeft de hele dag zijn telefoon bij zich, onder handbereik of zelfs ín de hand. Je telefoon is bijna een lichaamsdeel. Je smartphone weet meer van jou dan je partner. Als bedrijf kun je daarvan gebruik maken door je klant gebruikersvriendelijk, snel, handig en gepersonaliseerd te bedienen. O ja, mobiel is niet meer louter een online channel voor onderweg, ook thuis en op kantoor hebben mensen hun mobiele telefoon altijd aan.

      2. Digitaal is niet meer below the line.

      Beschouw digitale marketingcommunicatie niet meer als below the line, reclame dus die zich richt op conversie en activatie. Mobiel leent zich juist voor themacommunicatie. Jouw merk staat centraal in een wereld die altijd aan staat. Het merendeel, 50 tot 95 procent van de contacten die consumenten met je merk hebben, spelen zich af in het digitale domein. Zorg dat dus in alles – van app tot Twitter- of Facebookpost – je merkwaarden terugkomen en tot leven komen.

      3. Maak je mobiele gebruikservaring optimaal.

      Een mobielonvriendelijke website kan echt niet meer. Maar toch. Veel consumenten klagen over de mobiele gebruikservaring met (websites van) bedrijven en organisaties. Vooral jongeren haken af na een slechte mobiele ervaring, meer dan de helft haakt af en gaat dus ook niet meer naar jouw website op een desktopcomputer, zoals ouderen wel geneigd zijn te doen.

      Prachtig voorbeeld is ING bank die een erg handige en simpele app heeft waarmee je heel eenvoudig kunt saldo checken, overmaken, betalen etc. De app is gekoppeld aan Whatsapp waarmee mensen onderling betalingen kunnen regelen. En de koppeling desktop-mobiel is ook heel goed gedaan: wie op zijn of haar desktop bankiert kan een betaling goedkeuren op zijn/haar mobiel.

      Andere bedrijven die begrijpen wat mobiel moet zijn en daarmee heel veel verkopen realiseren zijn Jumbo, bol.com, Zalando, Wehkamp en de beleggings-app BUX.

      Bedenk ook dat mensen heel makkelijk van scherm wisselen, onbewust zelfs. Je bent eraan gewend dat alles gesynchroniseerd wordt. Kijk ook hoe makkelijk je met Whatsapp van desktop naar mobiel kunt overgaan en vice versa.

      4. Google kijkt steeds meer naar mobiel.

      Google gaat zijn indexering en ranking steeds meer baseren op mobiel. De tijd dat het web vooral met desktop of laptop benaderd werd is voorbij. Zelfs e-mail wordt steeds meer mobiel gelezen en wie vanuit social media naar jouw website komt, doet dat vooral vanuit zijn of haar mobieltje. Dus ook bij zoekmachines is mobile first indexing nu het devies waar voorheen desktops leidend waren bij de indexering.

      5. Mobiel zorgt voor smart data.

      Data-gedreven personalisatie is belangrijk: niet om zoveel mogelijk privégegevens van je klanten te weten te komen maar juist om te zorgen dat je klant relevante commerciële boodschappen krijgt.

      6. Een app hoeft niet per se.

      Een mobielvriendelijke site kan even goed of zelfs beter werken dan een app. Mensen zijn steeds vaker downloadmoe, en er staan al zoveel apps op hun telefoon die (helaas nog steeds) een gelimiteerd geheugen heeft. Mensen gooien jouw app er dus heel snel af als ze hem niet zo aantrekkelijk (meer) vinden.

      7. Mensen willen swipen.

      Knoppen zijn uit, we willen swipen en pinchen. Je wilt heel simpel navigeren met een vinger en niet met een muis. Het principe van Tinder heeft heel veel navolging gekregen: we zijn gewend aan een duidelijk en intuïtief mechanisme om iets te selecteren, naar links is wel leuk, naar rechts niet leuk. Maak het allemaal veel simpeler. Hoe eenvoudiger hoe meer mensen je een plezier doet. Hoe meer je je klant echt centraal stelt dus. Kijk ook op welke pagina mensen vaak binnenkomen en maak daar je zogeheten Homepage van. Op mobiel hoeft het niet allemaal zo officieel als op een conventionele website die mensen op een desktop of laptop bekijken.

      8. Maak er een spel van, ook letterlijk.

      Unilever lanceert een Pokémon Go-achtige mobiele game die mensen beloont met prijzen. De opzet van deze app met de naam Snatch is om mensen meer bij merken te betrekken door er een belevenis aan te koppelen. Je moet in de game, die gebruik maakt van augmented reality, op zoek naar een virtueel pakje en het afschermen voor andere spelers die uit zijn op jouw pakje. De winnaar haalt zijn prijs op bij een lokale deelnemer, zoals een Pizza Hut restaurant.

      Er doen al 25 merken mee aan het nieuwe Unilever-initiatief in de VS.

      Het merk dat van een interactief spel echt leuk entertainment maakt en niet slechts een klantdataverzamelaar kan rekenen op meer en trouwere klanten en meer brand engagement. Meer informatie kun je hier lezen.