Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Met print bouw je sneller aan een betere brand awareness

Drukwerk heeft meer overtuigingskracht dan informatie op het beeldscherm. Dat is niet vreemd: lezen vanaf papier vinden mensen prettiger dan vanaf een beeldscherm, en je onthoudt dingen die je van papier leest beter. Dat geeft te denken nu bedrijven steeds meer budget in online media en advertenties steken en steeds minder in printmedia zoals dagbladen, magazines en folders. Print is kosteneffectiever en essentieel: veel beter om brand awareness te creëren en te verstevigen.

brand awareness

Mensen onthouden informatie die ze van papier lezen beter dan van een computerscherm.

Computerschermen werken goed voor wie snel wil lezen, maar niet als je informatie op wilt slaan in je geheugen. En dat is precies wat je als merk wil: meer indruk maken en een indruk maken die langer blijft hangen. Print is dus de aangewezen weg voor elke marketeer die uit is op impact.

1. Papier is tastbaar en heeft een rand.

Dat is ook niet zo verwonderlijk. Papier is tastbaar. Je kunt zien waar een tekst begint en eindigt. Daardoor heb je meer houvast en je kan meteen een mentale kaart van de hele tekst maken. Papier heeft een fysieke rand. Op een computerscherm kun je nooit meer dan een of twee pagina’s overzien. Print is king in beleving.

2. Bij lezen van papier gebruik je meerdere zintuigen.

Daarnaast gebruik je bij het lezen van papier meerdere zintuigen, waardoor je brein informatie makkelijker opneemt. Je ogen uiteraard, maar ook je reuk en andere sensorische zintuigen. Ja precies, jij die deze tekst – over lezen van papier versus een beeldscherm – nu leest zou dit misschien liever van papier lezen. Wij ook 😉 – want via print zou deze boodschap nog beter overkomen en blijven hangen.

3. Papier spreekt de emoties meer aan.

Ten derde spreekt papier de emoties meer aan. Mensen die een tekst op papier lezen, voelen zich meer betrokken bij het verhaal. Scholieren en studenten, allemaal digital natives, zie je vaak studiestof uitprinten op papier omdat ze de stof dan veel beter tot zich kunnen nemen. Ze blijven beter en langer geconcentreerd. Als groot voordeel geven ze op dat je passages kun markeren met een marker of onderstrepen, en dat je met een pen of potlood makkelijk aantekeningen in de kantlijn kunt maken. Dit wordt bevestigd in een internationaal onderzoek onder leerlingen van een middelbare school, waarbij de ene groep een fictietekst en een feitelijke tekst op papier las en een andere groep dezelfde teksten op de computer. De leerlingen die van papier hadden gelezen onthielden meer van de teksten.

4. Lezen van een beeldscherm is vermoeiender voor de ogen.

Na een halve dag lezen vanaf een beeldscherm zijn je ogen veel meer vermoeid dan wanneer je een magazine, krant of boek van papier leest.

5. Beeld op papier versterkt print nog meer.

Beeld maakt print nóg sterker dan digitaal en is op papier belangrijk. In feite nog belangrijker dan tekst, omdat beeld het eerste is waar mensen naar kijken. Foto’s zien er op papier anders uit dan op een computerbeeldscherm. Omdat de kleuren iets vlakker worden weergegeven is het beeld rustiger om naar te kijken. Tegelijkertijd laten foto’s die afgedrukt zijn op papier meer details dan dezelfde foto op een scherm. Op een beeldscherm kunnen vaak hoogstens twee miljoen pixels worden weergegeven. Simpeler gezegd: op papier zie je meer van een foto. En een foto op papier beroert de emoties veel meer.

6. Print – magazines en dagbladen – betrekken lezers diepgaander bij een boodschap.

Dat geldt niet alleen voor redactionele content maar ook voor branded content en advertenties. Een boodschap blijft simpelweg beter hangen. Printmagazines zijn dus cruciaal bij het creëren van brand awareness, zeker ook in B2B, en leveren een hogere ROI dan andere media. Maar liefst drie van de vier Nederlanders leest liever een papieren magazine dan een online magazine.

7. Print toevoegen aan een campagne leidt tot hogere brand awareness.

Printmedia hebben een opvallend positief effect op brand awareness. Het toevoegen van print aan de mediamix vergroot de effectiviteit van een campagne, bleek uit een onderzoek van Millward Brown Digital. In vergelijking met online en tv zorgt print voor de hoogste stijging in merkvoorkeur (17%) en aankoopintentie (18%).

8. Print werkt ook in B2B veel beter dan digitaal.

Wat geldt voor particuliere consumenten geldt ook voor zakelijke beslissers. Zij laten zich veel meer door papieren media beïnvloeden bij het zoeken naar een leverancier of dienstverlener dan door digitale. Vakbladen (op papier) worden beschouwd als een betrouwbare en neutrale autoriteit. En precies daarnaar zijn adverteerders op zoek. Traditionele magazines stralen vertrouwen uit. In de jaarlijkse vertrouwensbarometer van marketingcommunicatiebureau Edelman blijkt dat het vertrouwen in traditionele media in het afgelopen jaar 13% is gestegen. Bovendien hebben de meeste vakbladen anno 2018 een kwalitatieve premium uitstraling, en dat creëert een omgeving waar jij je als merk graag in presenteert. Groot voordeel ook van het lezen van vakbladen op papier: je wordt niet afgeleid door flikkerende banners en nepnieuws.

Wie meer wil weten kan hier verder lezen.