Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Merknaam bedacht? Doe nog wel deze check

Je bent er uit. Je hebt eindelijk een goede naam gevonden voor je bedrijf, je nieuwe product, de geweldige nieuwe dienst die je gaat aanbieden, je nieuwe winkel of het nieuwe concept dat je gaat uitrollen. Dan is nog één ding belangrijk: check even dit lijstje om zeker te weten dat je met je bedrijfs- of merknaam niet de mist ingaat.

1. Is de merknaam goed uit te spreken?

Belangrijker nog: is de naam goed te verstaan door anderen? Is hij meteen duidelijk als je hem noemt, ook door de telefoon? En straks misschien in een interview op de radio? Of in een radiocommercial?

Dit geldt niet voor Häagen-Dazs, maar dat kostte het ijsmerk wel miljoenen aan marketinginvesteringen.

Waarschijnlijk veranderde het marketing-IT-bedrijf 2organize in Rotterdam daarom zijn naam in Oxyma. Het bedrijf adverteerde veel op de radio, maar hoe vond je het daarna terug? Als To Organise? Too Organise, Two Organise of dat allemaal met een z?

Check je merknaam of bedrijfsnaam allereerst bij je medewerkers, collega’s, vrienden en bekenden. Dat is ook goed om na te gaan of zij hetzelfde (positieve) gevoel hebben bij jouw (bedrijfs)naam als jij zelf. Zij hebben weer andere associaties dan jij.

2. Is je merknaam goed te spellen?

Direct in het verlengde van punt 1, en weer is het schoolvoorbeeld Häagen-Dazs. Neem daar dus geen voorbeeld aan. En neem ook geen voorbeeld aan de voorgestelde wachtwoorden van Safari in OSX waarmee de iCloud-sleutelhanger jou zogenaamd helpt, zoals wFwd-65tgf-783g-3nHY6. Een uniek wachtwoord, en ook als bedrijfsnaam uniek maar niet makkelijk te onthouden. Beter gezegd: niet te onthouden.

3. Is je merknaam niet te lang?

In het verlengde van punt 1 en 2: een te lange naam is moeilijker goed te verstaan en te onthouden. Je (je klant, relatie, leverancier, bank) maakt ook sneller spelfouten. In Wales is een dorpje met de naam Llanfairpwllgwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch. Voor je die naam aan de telefoon of op een netwerkborrel hebt uitgesproken hangt de andere kant al op, of is iedereen al naar huis.

4. Is je merknaam goed te onthouden?

Je wilt niet vergeten worden. Je naam mag dus best opvallen. Maar let op de onthoudfactor. Kort en simpel werkt het beste. Misschien kunnen mensen een naam als Gasselterboerveenschemond – met 25 letters de langste plaatsnaam in Nederland – wel spellen maar onthouden is vers twee.

5. Is de merknaam echt niet al in gebruik?

Tik je naam in op Google en kijk wat je ziet. Je weet binnen enkele seconden of je goed zit. Je naam mag niet lijken op die van concurrenten.

6. Check het internetadres.

Heb of wil je een eigen website bij je bedrijf of product of dienst? Via Google wordt niet altijd duidelijk of een URL (internetadres.nl) al bezet of in gebruik is of niet. Beter is het om de naam direct in te tikken in het venstertje van SIDN (Stichting Internet Domeinen Nederland) op www.sidn.nl. Voor namen met .com gebruik je www.instantdomainsearch.com. Je kunt ook naar de website van een hostingbedrijf als Hosting2Go of Flexwebhosting, waar je bijna alle domeinnamen kunt checken, ook .net, .nu en .amsterdam etcetera.

7. Bestaat het adres.nl al? Misschien kun je het overnemen.

Als blijkt dat jouwnaam.nl al bestaat check dan wie de eigenaar is. Die geeft SIDN erbij. Misschien wordt de websitenaam niet meer gebruikt of kun je hem voor een prikkie overnemen.

8. Check je merknaam ook bij de Kamer van Koophandel.

Op de website van de Kamer van Koophandel kun je direct checken of jouw nieuwe naam al in het handelsregister voorkomt.

9. Vermijd speciale tekens.

Als je je naam als handelsnaam wilt inschrijven bij de Kamer van Koophandel mogen veel lees- en speciale tekens er niet in voorkomen: () ? ! * # /. De volgende tekens zijn wél toegestaan: @ & +.

10. Word je ook actief in België?

Voor de Benelux is er een apart officieel merkenbureau, waar je je naam kunt laten registreren. Dat is het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE), een officiële overheidsinstantie, waar je ook kunt checken of je naam al bestaat.

Het hebben van een onderscheidende naam is een voorwaarde om je naam officieel te laten registeren, maar hij mag ook niet puur beschrijvend zijn. Een voorbeeld: de naam Nike mag niet als je sportartikelen verkoopt. Een naam als Bike wijkt daar voldoende van af maar als je de naam Bike wilt registreren voor fietsen dan mag het weer niet, want de naam is dan te beschrijvend.

Registreren kost geld (een standaard merkregistratie in de Benelux kost 240 euro voor 10 jaar) maar is aan te raden als je echt een onderscheidend product of onderscheidende dienst neerzet.

11. Of ga je Europa in?

Als je plannen hebt voor internationale uitbreiding kun je ervoor kiezen om je naam te laten registreren bij het Europees merkenbureau EUIPO oftewel European Union Intellectual Property Office.

Je registratie, vanaf 850 euro, geldt direct voor 28 aangesloten landen van de Europese Unie. Let op: een EU depot geldt dus niet voor totaal Europa.

Als je ook nog (direct of later) wilt uitbreiden naar niet-EU-landen of landen buiten Europa raden we je aan om per land je merknaam te registreren. Dat kan op basis van een BBIE/Benelux-merkregistratie bij het internationaal merkenregister van de World Intellectual Property Organization (WIPO).

Check altijd of je merknaam niet iets heel vreemds betekent in de taal van het land waar je met je bedrijf of product naartoe wilt. Een ongewenste of ongepaste betekenis zet je meteen op achterstand.