Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Meer zichtbaarheid en dus meer omzet in 10 stappen

Je hebt een onderneming, winkel of restaurant. Je bent net begonnen of al een tijdje bezig, maar je vindt dat je nog te weinig klanten en aanloop krijgt. Tijd voor meer zichtbaarheid in de markt. Je kunt van alles doen en proberen maar volg eerst deze tien stappen. Gegarandeerd dat je direct resultaten boekt.

zichtbaarheid van je bedrijf

1. Zorg voor online zichtbaarheid.

Je kunt niet meer zonder eigen website. Punt. Hoe offline je ook werkt, hoe klein je ook bent of zelfs hoe afkerig van online op zich je misschien bent. Een voorbeeld: op zoek naar een goed restaurant in Marseille in de wijk Noailles vlakbij het centrum stuitten we in de Google Maps-zoekfunctie op enkele restaurants die er op zich aantrekkelijk uitzagen maar die geen eigen website hadden. Dat is een downer. Want je wilt tenslotte snel een indruk krijgen van zo’n zaak. Van de inrichting, de look en feel, en zeker niet te vergeten: het menu. Voor elke ondernemer is je eigen website een essentieel en onmisbaar visitekaartje. Alleen al voor de eerste indruk van potentiële klanten. Anders gezegd: alleen al het feit dat je een eigen website hebt is een bewijs van je bestaan en je bestaansrecht.

Belangrijke toevoeging: je website hoeft maar heel basic te zijn. Een foto en enkele goede korte teksten zijn genoeg, zeker als je een klein bedrijf hebt dat vooral offline werkt. Maak het niet direct te ingewikkeld.

2. Maak gebruik van social media.

Naast je eigen website kun je social media inzetten. Dat is niet ingewikkeld. Ook al begin je heel bescheiden, het leidt direct tot een betere vind- en zichtbaarheid van je bedrijf. En dat niet alleen op Google. Maar ook voor wie op zoek is naar jouw specifieke aanbod.

3. Zeker als je in een kleine niche zit, is vind- en zichtbaarheid essentieel.

Hoe specialistischer jouw producten of diensten zijn en hoe kleiner de niche is waarin je zit, hoe belangrijker online-aanwezigheid en zichtbaarheid voor jou is. Dat is een van de grote zegeningen van het internet: alles is beter vindbaar. Dus ook de kleinste, meest bijzondere dingen.

4. Maak een bedrijfspagina op Facebook.

Op Facebook kun je snel en eenvoudig een bedrijfspagina aanmaken. Het is gratis. Maar je moet er wel wat tijd instoppen. Een bedrijfspagina die leeg is of is blijven steken bij één – nogal gedateerd – bericht van drie jaar geleden maakt namelijk een averechtse indruk. Zorg dat je geregeld iets post waardoor je pagina up to date is. Weliswaar hoef dat niet elke dag, maar twee tot drie keer per week is wel het minimum. Doe dat op een vast tijdstip.

Zodoende houd jij je er zelf ook beter aan. Ditzelfde kun je doen op Instagram en Pinterest. Enenals op LinkedIn. Naast je persoonlijke profielpagina kun je ook een bedrijfspagina op LinkedIn maken. Want die levert je directe betere vindbaarheid op Google op. Post foto’s, artikelen en foto’s van dingen die jou als ondernemer inspireren op je eigen bedrijfspagina en aandacht is je deel.

5. Begin met heel simpele posts.

Op Facebook kun je foto’s zetten met een korte tekst. Bijvoorbeeld een foto van een product dat je die week in de aanbieding hebt. Of je bestverkopende product. Of je vertelt iets over waar een product vandaan komt, waar het gemaakt wordt. Maar houd het kort en simpel.

Een volgende stap is om een foto van jezelf of een van je medewerkers te posten met een korte toelichting wie jij bent of wie zij/hij is en waarom je verkoopt wat je verkoopt. En de volgende keer post je een vacature of een oproep voor een stagiaire.

6. Zet je eigen video op Facebook, Instagram of op Twitter.

Video is de aangewezen manier om je zichtbaarheid te verhogen en vertrouwen te wekken bij je doelgroep en dus bij potentiële klanten. Dat gaat op voor alle social media. En die video kan heel kort en eenvoudig zijn. Gewoon gefilmd met je smartphone. Mensen houden van video. Immers kijken is nu eenmaal makkelijker dan lezen.

7. Vertel duidelijk en nadrukkelijk waarom jij doet wat je doet.

Weliswaar zijn je concurrenten misschien groter, internationaler, bekender, en ze hebben grotere reclamebudgetten. Maar dat maakt niks uit. Jij bent jij. Dus per definitie uniek. Bovendien ben je iemand met een persoonlijk verhaal. Een persoonlijk verhaal leidt tot een sympathieke en een vertrouwde indruk. Daarom komen mensen naar jou toe. Vooral lokaal werkt het zo: mensen willen namelijk liever zakendoen met mensen dan met een corporate, hoe bekend die ook is.

Bedenk het volgende: van McDonald’s kennen mensen de reclame. Maar van jouw broodjeszaak kennen ze die vrolijke medewerker die altijd neuriet en bekend staat onder de naam Dikkie Dik omdat hij steevast aan iedereen vraagt hoe dik de boter op het broodje gesmeerd mag worden.

8. Heb je nieuws? Ga naar de pers.

Open je een winkel? Neem je een nieuwe medewerker aan? Open je een nieuwe vestiging? Heb je iets nieuws in je assortiment? Sponsor je de plaatselijke basketbalvereniging? Stuur een mailtje of bel naar de plaatselijke krant of huis-aan-huisblad. Aandacht in de media is op zichzelf gratis en is de beste reclame voor jouw bedrijf of winkel. Het is namelijk geen betaalde reclame maar verdiende reclame. Earned noemen ze dat in marketingjargon. Jij verdient die aandacht omdat je iets bijzonders te vertellen hebt. Dat kan een persoonlijk verhaal zijn (jouw eigen ‘Why’) of gewoon een verhaal over een bijzondere kaas, whisky of broodsoort die jij in huis hebt. Of kleding in speciale maten. Of een nieuwe soort garantie die tot veel tevreden en loyale klanten leidt.

9. Sponsor de plaatselijke basketbalvereniging.

Of touwtrekvereniging, of voetbalclub of tennisclub. Het liefste en sport waarmee je iets hebt. Je bereikt een grote groep directbetrokkenen bij wie jouw bedrijf meteen een streepje voor heeft, en via berichten in de pers (en het clubblad en clubwebsite) nog veel meer mensen eromheen.

10. Neem deel aan een beurs of een evenement.

Op een beurs ontmoet je je doelgroep. Hoe gerichter en specialistischer de beurs hoe gerichter je doelgroep. Het hoeft niet per se heel groot te zijn, je hoeft niet direct naar de Jaarbeurs of de RAI in Amsterdam. Als je kunst of sieraden verkoopt is een plaatselijke markt met niet te dure kraampjes ook een goed idee om je spullen aan de man te brengen.

Laat van tevoren via website, sociale media en je buitendienstmedewerkers en verkopers weten waar je staat en nodig actief mensen uit. Die heb je dan al binnen.