Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Wat je als marketeer kunt leren van een fietsenfabrikant

Het Amsterdamse fietsenmerk Veloretti maakte een korte film over fietsers in Amsterdam, en hoe zij het overige verkeer te slim af zijn. De film is een voorbeeld van storytelling in optima forma, en dat komt zelfs in de titel terug: An Amsterdam Bicycle Story. De naam Veloretti is op zich al een story. Er is niks Italiaans aan het Amsterdamse bedrijf. En zo kun je nog 8 belangrijke lessen opdoen van de snel groeiende fietsenfabrikant.

fietsenfabrikant

1. Maak geen gewone reclame, maak zoals de fietsenfabrikant een film.

Natuurlijk is de film die je maakt ook reclame. Branded content met een mooi woord. Maar de korte film, met de titel An Amsterdam Bicycle Story, ziet er niet uit als reclame. Kijk zelf op de website van Veloretti. De gelikte, aansprekende en erg goed gemaakte professionele film is in de eerste plaats een ode aan alle fietsers in Amsterdam.

2. Richt je niet alleen op Nederland maar op heel Europa.

Veloretti mag dan een oer-Amsterdams bedrijf zijn, het koos wel een naam die in heel Europa klinkt als een klok, beter gezegd fiets. Daarom brengt de film Amsterdam heel karakteristiek Amsterdams in beeld. Daarmee is de film ook een ode aan Amsterdam zelf. Als je Amsterdam aan kunt, kun je alle steden aan met de fiets is de strekking van de film. Amsterdam is qua verkeer de zwaarste testomgeving ter wereld, zeggen de makers. Daarom is de titel van de film en de voice-over Engelstalig, net als de slogan van de fietsenfabrikant: ‘Outsmart your city’. Dat past ook beter in de nieuwe Europese positionering. Voor verzending binnen de EU rekent het bedrijf nog geen € 20,-.

3. Streef een hoger doel na.

Het publiek wordt via de film worden opgeroepen om vaker de fiets te gebruiken. Niet alleen in Amsterdam, maar ook in buitenlandse steden. Natuurlijk is dat een commercieel streven van een fietsenfabrikant, dat zijn merk Veloretti wil promoten. Maar het is ook een nobel streven, dat het milieu en de doorstroming ten goede komt.

4. Schrap de middle-man.

Veloretti verkoopt zijn minimalistisch gedesignde fietsen niet via dealers en fietsenwinkels maar direct online. Alle fietsen worden verkocht via e-commerce. Binnen drie tot vijf dagen heb je je fiets naar eigen smaak en kleur in huis. 60% van de verkoop op dit moment vindt plaats in Nederland en 40% gaat naar het buitenland. Dit is identiek aan het verkoopmodel van het Amerikaanse automerk Tesla, dat ook niet via onafhankelijke dealers werkt. Een conventionele industrie.

5. Laat je product gratis en voor een langere periode uitproberen.

Kopers kunnen bij Veloretti hun fiets 30 dagen uitproberen. Als ie dan toch nog niet bevalt kunnen zij hem zonder problemen retourneren, en hun geld terugkrijgen. Uiteraard moet de fiets compleet en onbeschadigd zijn.

6. Onderscheid je met onverwachte en relevante klantenservice.

Veloretti kent de Amsterdamse mores. Er worden nogal wat fietsen gestolen. Gedupeerden worden gedeeltelijk tegemoetgekomen. Als je fiets gestolen is krijg je een gratis AXA-fietsslot bij je volgende Veloretti. Dit is een opmerkelijke en relevante klantgerichte extra. De koper moet wel een kopie van zijn of haar aangiftebewijs bij de politie bijsluiten.

7. Open ook een echte winkel.

Naast clicks heb je ook bricks nodig. Veloretti handelt als Coolblue en opende naast een online webwinkel ook een brandstore middenin Amsterdam met een showroom.

8. Maak van je naam een verhaal.

Veloretti, opgericht in 2013, klinkt exotisch of minstens Italiaans. Terwijl het bedrijf zo Amsterdams is als de Wallen, Heineken en de Bulldog. Vergelijk het brommermerk Berini uit Den Haag, dat is opgericht in 1949 door BErnard Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk. De naam was afgeleid van de eerste twee letters van hun voornamen en moest expres Italiaans klinken omdat een Italiaans product beter zou verkopen.

9. Hanteer een lage instap, beter gezegd opstapprijs.

Veloretti biedt fietsen aan vanaf € 369,-. Dat is iets goedkoper dan de concurrentie. Volgens de fietsenfabrikant zelf ‘A price that makes people happy’.