Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sites & Apps

11 tips om je website Google-vriendelijk te maken

Je site Google-vriendelijk maken is niet zo moeilijk, als je maar op een aantal doorslaggevende punten let. We zetten die allemaal kort en overzichtelijk op een rij. Hieronder dé 11 tips die je direct kunt toepassen.

11 tips om je website Google-vriendelijk te maken

Je site Google-vriendelijk maken is niet zo moeilijk, als je maar op een aantal doorslaggevende punten let. We zetten die allemaal kort en overzichtelijk op een rij. Hieronder dé 11 tips die je direct kunt toepassen.

Vandaag geopend:

-

      1. Geef bezoekers direct de informatie die ze zoeken.

      Maak ten eerste uitdrukkelijk duidelijk op je website wat jij als bedrijf of organisatie doet. Ben je een bank zet erbij dat je een bank bent, verkoop je incontinentiehulpmiddelen aan zorginstellingen zeg dan dat je incontinentiehulpmiddelen aan zorginstellingen verkoopt. Zeker als je niet een bekend merk bent als Coca-Cola of Apple kun je dat niet duidelijk genoeg doen. Laat je website geen zoekplaatje worden.

      2. Zet kwalitatief hoogwaardige inhoud op je website.

      Je site moet pagina’s met echt goede inhoud bevatten. Dit geldt bij uitstek voor de startpagina. Sites met nuttige informatie trekken veel meer bezoekers en, heel belangrijk, anderen zijn eerder geneigd om op hun websites te linken naar jouw website.

      3. Links op andere sites naar jouw site zijn van groot belang.

      En linkjes naar jouw site zijn essentieel. Links op andere websites is een van de belangrijkste manieren om je site hoger in de Google-ranking te krijgen. Dankzij die links naar jouw site kunnen de zogeheten crawlers van Google jouw site makkelijker vinden, waardoor jouw site op een hogere positie in de zoekresultaten komt. Google gebruikt namelijk geavanceerde tekstvergelijkingstechnieken om pagina’s weer te geven die belangrijk én relevant zijn voor de betreffende zoekopdracht. Zie een link van pagina A naar pagina B als een stem van pagina A voor pagina B. En als die stem op een belangrijke webpagina staat, dus een veel bezochte pagina, telt die stem zwaarder. Op die manier kunnen andere pagina’s zoals B (de jouwe) ook belangrijker worden.

      4. Gebruik geen onnatuurlijke of neplinks.

      De algoritmen van Google maken onderscheid tussen natuurlijke en onnatuurlijke links. Natuurlijke links ontstaan vanzelf, als andere sites jouw inhoud waardevol vinden en aannemen dat jouw site ook waardevol is voor hun bezoekers. Onnatuurlijke links naar jouw site, gegenereerd op linkuitwisselingsprogramma’s en zogeheten doorway-pagina’s zijn onnuttig en onbruikbaar voor het indexeren en positioneren van jouw site.

      5. Schrijf helder en informatief.

      Schrijf helder en vermijd slordigheden en spelfouten. Ga na welke woorden klanten bezoekers of potentiële bezoekers intypen in hun zoekvenster en gebruik die woorden op je site. Niet als losse woorden maar verwerkt in een goed leesbare tekst. Zet ook geen lijsten met zoekwoorden op je site, ook niet op verborgen pagina’s. Google beschouwt verborgen pagina’s, links of tekst als misleidend. Je loopt het risico dat je website zelfs wordt genegeerd.

      6. Maak je site gemakkelijk toegankelijk en overzichtelijk.

      Zorg dat je website een logische linkstructuur heeft. Elke pagina moet bereikbaar zijn via ten minste één statische tekstlink. Je kunt eventueel een tekstbrowser gebruiken om je site te controleren, zoals bijvoorbeeld Lynx.

      7. Kijk uit met services voor het optimaliseren van zoekopdrachten.

      Er zijn nogal wat bedrijven die jou koeien met gouden hoorns beloven oftewel een prominente positie in de zoekresultaten van Google. Natuurlijk kunnen professionals de inhoud en daarmee doorstroom van je site verbeteren, maar er zijn ook bedrijven die misleidende tactieken inzetten om zoekmachines zogenaamd te misleiden. Google waarschuwt bedrijven expliciet om daar voorzichtig mee te zijn. ‘Als uw domein in verband wordt gebracht met een van deze misleidende services, loopt u het risico dat uw domein uit onze index wordt verwijderd’, zegt Google letterlijk.
      Google geeft zelf informatie over het inhuren van een SEO oftewel search engine optimizer.

      8. Zet geen belangrijke woorden, namen, inhoud of links in afbeeldingen.

      De Google-crawler kan in afbeeldingen opgenomen tekst namelijk niet lezen.

      9. Meld je website aan in Google Search Console.

      Zorg dat je een Google-account hebt en meld je aan bij Google Search Console (voorheen bekend onder de naam Google Webmaster Tools). Hier vind je die. Je meld je URL aan en je kunt aangeven dat je ook alle onderliggende pagina’s wilt laten indexeren. Je kunt ook afzonderlijke pagina’s toevoegen. Ook kun je het benodigde account voor de Google Search Console-software makkelijk koppelen aan je Google-account. Dan kun je eenvoudig inloggen met je vertrouwde accountgegevens.

      10. Installeer Google Analytics als je het nog niet hebt gedaan.

      Google Analytics is een handig analyse-tool. Hiervoor kun je je gewone Google-account gebruiken. Google heeft zelf een eenvoudige how to gepubliceerd met een stap-voor-stap-handleiding.

       11. Neem je URL op in de social media die je gebruikt.

      Google zal je website vervolgens sneller indexeren omdat het ook je social media-accounts meeneemt. Zodra jij nu een nieuwe bijdrage op je blog publiceert en dat aankondigt op Facebook of Twitter of via andere sociale media-kanalen die je gebruikt, wordt dat sneller geïndexeerd. Google heeft namelijk direct door dat er nieuwe content is geplaatst. Lees ook het artikel over het mobielvriendelijk maken van je website. Doe je dit niet dan straft Google je genadeloos af…