Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sign

Wat de liefde je kan leren voor een opvallend billboard

Buitenreclame is letterlijk een buitengewone vorm van reclame. Het vraagt om speciale eisen. Die gelden zowel op het gebied van tekst en kleur tot en met de plaats van het logo. Buitenreclame is een prachtig en effectief medium mits je het goed inzet. Je kunt zelfs hele verhalen kwijt op een billboard, zolang je je maar beperkt tot zes woorden. Hieronder lees je dé vijf do’s van effectieve buitenreclame.

Wat de liefde je kan leren voor een opvallend billboard

Buitenreclame is letterlijk een buitengewone vorm van reclame. Het vraagt om speciale eisen. Die gelden zowel op het gebied van tekst en kleur tot en met de plaats van het logo. Buitenreclame is een prachtig en effectief medium mits je het goed inzet. Je kunt zelfs hele verhalen kwijt op een billboard, zolang je je maar beperkt tot zes woorden. Hieronder lees je dé vijf do’s van effectieve buitenreclame.

Vandaag geopend:

-

      Wat is nu mooier dan de liefde en nog mooier is een schrijfwedstrijd over de liefde waarbij de verhalen niet langer mogen zijn dan zes woorden. Ja, je leest het goed, zes woorden. Six Word Collective – de schrijversclub rond Kluun – en buitenreclame-exploitant Interbest organiseerden in 2017 rond Valentijnsdag de schrijfwedstrijd Six Word Story. Iedereen kon zijn liefdesverhaal van exact zes woorden insturen via hun website. Het winnende verhaal stond vanaf 14 februari, Valentijnsdag, een week lang op een mega billboard langs de snelweg, de borden waar Interbest bekend mee werd.

      Billboard krijgt enkele seconden

      De kracht en het wezen effect van buitenreclame wordt uiteraard heel goed geïllustreerd met zo’n verhaal van zes woorden, zoals ‘Verloor de schrijfwedstrijd. Won haar hart’ en ‘Jij lacht rimpeltjes naast mijn ogen’ (verhalen van de juryleden). Een langer verhaal kun je niet op een billboard zetten, zelfs al is het een megabillboard. Je hebt met buitenreclame namelijk slechts enkele seconden om je boodschap over te brengen. Dan moet de boodschap van je uiting dus overduidelijk zijn, of het nu een foto, illustratie, logo of tekst is. Bij louter tekst heb je een hele goeie copywriter nodig. Of de schrijver van het winnende zeswoordenliefdesverhaal dus.

      Bij dat duidelijk laten overkomen van je boodschap spelen vijf aspecten een doorslaggevende rol. Dat is onlangs getest aan de hand van reclame-uitingen van drie verschillende musea door onderzoeksbureau Validators.

      1. Houd rekening met het kijkpatroon van het publiek.

      Het blijkt dat het logo van je merk het beste bovenin of in het midden kunt plaatsen, dat is het meest opvallend.

      2. Het logo moet goed herkenbaar zijn.

      Zorg dat je logo voldoende groot is, en zorg ook vooral voor voldoende contrast. Een goed voorbeeld zijn de knalgele posters met herkenbare tekeningen van Dick Bruna die veel Nederlandse gemeenten inzetten in de jaarlijkse ‘Wij gaan weer naar school’-campagne om automobilisten te wijzen op een toename van kwetsbare verkeersdeelnemers zoals schoolkinderen.

      3. Val op en zorg dat de tekst leesbaar is.

      Zorg dus ook hier weer voor voldoende contrast. Een felle achtergrond trekt de aandacht maar de tekst daarop moet wel goed leesbaar zijn.

      Kopteksten vallen goed op, net als gezichten.

      4. Houd je boodschap simpel.

      Beperk je tot één enkele boodschap en maak hem zo kort mogelijk. Niet meer dan 1 duidelijke foto en we zouden haast zeggen: als je tekst gebruikt maximaal zes woorden.

      5. Maak je propositie ook visueel.

      Vertrouw niet enkel op tekst. Het is beter om een goede visual het werk te laten doen. Laat beeld de boodschap overbrengen. Of, als je toch tekst nodig hebt, de boodschap minstens heel sterk te laten ondersteunen.

      Credits tekst/foto: winnaar van het beste liefdesverhaal van de copywriters: Ivar van den Hove van Bureau Alfred. https://www.facebook.com/sixwordlovestories/