Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

7 lessen voor marketeers van een piepjonge milieuactivist

In september ging in San Francisco de installatie te water die de plasticsoep tussen Californië en Hawaï op gaat ruimen. Het project is bedacht door de Nederlandse student en milieuactivist Boyan Slat (24), die al zes jaar een miljoenenpubliek weet te boeien met zijn The Ocean Cleanup. Hier lees je de 7 lessen die elke marketeer en ondernemer kan opsteken van een slimme en atypische milieuactivist.

milieuactivist

1. Vertel een aansprekend verhaal.

Het plastic zwerfafval waar de oceanen mee vol liggen levert grote problemen op voor het ecosysteem. Kilometers brede afvalbergen blijven in een reusachtige draaikolk ronddraaien, vandaar de term plastic soep. De Nederlandse student Boyan Slat bedacht al voor zijn profielwerkstuk in de zesde klas op de middelbare school, nu vijf jaar geleden, dat je dankzij diezelfde draaikolken dat plastic ook kunt opruimen. Met 600 meter lange drijvende armen met netten eraan moet het plastic op te vangen zijn, is zijn overtuiging. Het plastic wordt naar een punt in het midden punt gedirigeerd waar het kan worden opgeschept en afgevoerd in schepen die het aan land brengen waar het gerecycled kan worden.

2. Bedenk mediagenieke termen en een aansprekende merknaam.

Plastic soep. Een woord dat sinds een paar jaar bij iedere Nederlander tussen zijn of haar oren zit. Je hebt er direct een voorstelling bij en iedereen snapt dat er iets aan gedaan moet worden. Even aansprekend is de naam van het opruimbedrijf. Boyan Slat noemde zijn project in eerste instantie Marine Litter Extraction. Maar toen hij later samen met zijn partner, zeezeiler Florian Dirkse, zijn bedrijf begon, noemde hij het The Ocean Cleanup. Dat klinkt natuurlijk veel beter, duidelijker en aansprekender. Het publiek en de media volgen vanzelf. Zelf gaat Slat in krantenkoppen door het leven als ‘oceaanredder’.

3. Gebruik grote woorden en overdrijf.

Op zijn website en in zijn Twitterbio @TheOceanCleanup (77.000 volgers) heeft het bedrijf het over ‘The Largest Cleanup in History’. De grootste schoonmaak ooit. Daar kun je mee aankomen. Net als het begrip ‘The world’s first ocean cleanup system’ dat in een tweet wordt gebezigd. Het is natuurlijk ook een groots project, van letterlijk grote afmetingen en met grote investeringen.

4. Meen ook wat je zegt, vertél niet alleen maar voeg de daad bij het woord.

Al jaren haalt de mediagenieke milieuactivist Boyan Slat – dat is les 4a, kies één duidelijk gezicht, boegbeeld en uithangbord voor je actie/bedrijf/onderneming – met zijn The Ocean Cleanup de koppen in de krant en de headlines en praatprogramma’s op televisie met zijn overtuigende verhaal. Sterker: hij weet er steevast bij duidelijk te maken dat hij meent wat hij zegt, en dat hij eigenlijk geen tijd heeft om op tv te komen of geïnterviewd te worden. Er is te veel te doen. Hij wil de oceanen plasticvrij maken en liever vandaag dan morgen. Geen tijd te verliezen. Die boodschap wordt consistent gebracht en komt ook over.

Goed doel

Als jij als ondernemer of marketeer een missie hebt of een evenement wil organiseren waarmee je mensen helpt of vooruit helpt, zorg dan dat je daden in lijn zijn met je woorden. Als jij kleding of speelgoed of andere spullen zegt te verkopen die niet door kinderhandjes is gefabriceerd in lagelonenlanden zorg dan ook dat dat niet gebeurt en nog liever: bewijs het ook. En als je een goed doel inschakelt om je verhaal kracht bij te zetten, zorg dan dat je overtuigend overkomt dat jij juist dat doel inschakelt en een warm hart toedraagt. Verkoop geen verkooppraatjes, daar prikken mensen vroeg of laat doorheen.

5. Houd het spannend, communiceer geregeld over mijlpalen.

Als je een seminar, congres of vakbeurs organiseert of gewoon alleen deelneemt aan een bijzonder vak-evenement, is het slim om je klanten en potentiële klanten geregeld te informeren over je evenement of deelname eraan. Kondig het aan. Vertel in een latere gelegenheid dat je nieuws hebt dat je er presenteert. Weer later vertel je wat het nieuws inhoudt (niet helemaal verklappen natuurlijk). Een mijlpaal die je daarna inlast is dat je een bijzondere gast verwelkomt (je maakt mensen nieuwsgierig). Net voor het evenement echt van start gaat, kom je met een actie of prijsvraag of iets dergelijks. Zo houd je één evenement wel weken of maanden spannend en nieuwswaardig.

Dit is precies waar The Ocean Cleanup in uitmunt: het creëren van hoogtepunten onderweg. Zo kregen we berichten te horen over het testklare prototype van het opruimapparaat. Later over een nog beter ontwerp, en weer later over een grootschalige test, Tussendoor over de zoveelste extra investering van bedrijf X en Y. Het zeeschoonmaakbedrijf haalde al minstens 30 miljoen euro op. Plus kennis en materieelsponsoring bij grote bedrijven zoals Boskalis, DSM en Maersk en vermogende particulieren.

6. Kondig al vroeg aan dat je in de toekomst nog veel meer gaat doen.

Om de belevenis een belevenis te houden moet je ook naar de toekomst kijken en daar uitdrukkelijk en enthousiast over communiceren. Na de eerste proof of the pudding, ruim 2000 km uit de kust van Californië, kan het bedrijf pas echt beginnen, zoals het al herhaaldelijk heeft duidelijk gemaakt. Als de plasticbijelkaarschuiver in de praktijk beproefd is kan The Ocean Cleanup nog meer geld ophalen. Want om echt alle plastic op te ruimen in de oceanen wereldwijd zijn zestig keer zoveel systemen nodig als het schoonmaaksysteem dat nu in het najaar het ruime sop koos. Dit eerste project is wel meteen het grootste. De Great Pacific Garbage Patch tussen Californië en Hawaï, die een oppervlakte heeft van Frankrijk, Spanje en Italië, is de grootste concentratie van plastic soep. In 2050 moet alle plastic zijn opgeruimd.

7. Trek je, zoals de milieuactivist, niets aan van negatief commentaar.

Wat je ook doet, commentaar is van alle tijden, positief en ook negatief van toon. Zo zijn er verschillende actievoerders en instellingen die vinden dat Boyan Slat het plasticprobleem op de verkeerde manier en op de verkeerde plaats bestrijdt. Je moet de vervuiling door plastic juist bij de bron aanpakken door consumenten te bewegen om minder plastic verpakkingen te kopen. Producenten over te halen om minder plastic te gebruiken en te produceren. Door statiegeld in te voeren op alle plastic flessen, inclusief de kleine Petflesjes. Maar milieuactivist Slat wil zich niet met politiek bezighouden. Hij wil het op zee drijvende plastic opruimen, that’s it. Hij houdt het bij zijn core business en wil zich verder voor niemands karretje laten spannen.