Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Zo vind je influencers die bij jouw merk passen, in 9 punten

Influencermarketing is voor steeds meer merken een onmisbaar onderdeel van de marketingmix. Maar hoe ga je om met social influencers en wat spreek je af? Hoe vind je een goede? Het allerbelangrijkste: ga niet voor aantallen, maar voor kwalitatief bereik. Hieronder lees je nóg 8 belangrijke punten waar je op moet letten.

influencers

Marketeers en pers- en pr-mensen bij merken en bedrijven hebben al langer de klassieke persbenadering, met persberichten sturen aan journalisten en print- of onlineredacties, verlaten. Van modemerken en foodmerken tot goede doelen en boekenuitgevers, ze sturen hun nieuwe producten, uitgaven en andere nieuwswaardige zaken net zo vaak aan bloggers, vloggers en Instagrammers als aan klassieke media.

Mensen vertrouwen mensen

Met het steeds toenemende aantal bloggers en vloggers wordt het voor steeds meer merken gemakkelijker en bereikbaarder om social influencers in te schakelen. Mensen nemen eerder iets aan van mensen dan van bedrijven of merken. Zeker als ze die persoon vertrouwen op basis van hun kennis en ervaring, hun lifestyle, hun overtuigingen, hun uiterlijk, hun sympathieke benadering of een ander menselijk kenmerk. Dit principe leidde, met de opkomst van social media, tot een geheel nieuw marketingkanaal. De social influencer.

1. Bereik in aantallen is niet relevant, relevant bereik wel.

Youtube is voor jongeren belangrijker dan tv-kijken. 15- tot 20-jarigen kijken geen tv meer, ze kijken YouTube. Of ze zitten op Instagram, waar ze massaal een influencer volgen. Natuurlijk zijn echte beroemdheden moeilijk in te schakelen voor jouw product als je geen Chanel of Louis Vuitton heet. Maar ook kleinere bloggers en vloggers hebben vooral in hun eigen niche een eigen publiek, waardoor ze wel degelijk te bestempelen zijn tot influencer. En deze groep is vooral van belang voor merken die geen miljoenenbudget uittrekken voor socialmediamarketing zoals de KLM’s en Heinekens van deze wereld.

2. Begin met het bepalen van je doelgroep en het kanaal waar je die bereikt.

Het is eerst zaak om te bepalen welke influencers voor jouw merk relevant zijn, dus een goede aansluiting hebben met jouw doelgroep. Begin dus met te bepalen op welke doelgroep je je wilt richten. En kijk ook via welk kanaal jouw doelgroep het beste te bereiken is. Is dat YouTube, LinkedIn, Facebook of Instagram? Je kunt ook per kanaal kijken welke influencers daarop invloed hebben. In het begin kun je je het beste op één kanaal focussen.

3. Bekendheid is niet van belang.

Je hoeft niet per se bekende bloggers en vloggers te hebben. Als ze zich maar roeren in de doelgroep die voor jou interessant zijn. Dat kunnen vloggers zijn die over kleding en make-up schrijven, maar ook een sportvisser die een goed gelezen — specialistisch — blog heeft. Een enthousiaste bergsporter die met zijn berichten en posts een groep andere bergsporters bereikt is voor een merk als Bever Zwerfsport een meer geschikte influencer dan pak ‘m beet Enzo Knol. Vaak is een micro-influencer van meer waarde voor jouw merk dan een topinfluencer.

4. Schakel alleen influencers in die fan zijn van jouw merk of product.

Je hebt er niets aan om mensen te betalen voor berichten die ze alleen voor het geld schrijven en niet voor hun plezier. Ze moeten iets zien in jouw product, anders zien hun volgers er ook niets in. Dan hoef je ook niemand te dwingen om te schrijven of te filmen en te zeggen wat jij wilt. Jouw influencer moet de ruimte en vrijheid hebben om het verhaal over jouw merk of product op zijn of haar eigen manier voor het voetlicht te brengen. Geloofwaardigheid is key. Daar wordt iedereen blijer van, de influencer, de lezers en jij. Laat de influencer openlijk aangeven dat de post/inhoud/boodschap gesponsord is, met bijvoorbeeld de hashtag #spon of #ad.

5. Co-creatie is aan te bevelen.

Het is aan te raden, als het maar even kan, om de influencer zo vroeg mogelijk in te schakelen. Dus ver voor de eigenlijke marketing begint. Het beste is bij het begin beginnen: al bij het nadenken over nieuwe producten of diensten. Dan creëer je namelijk echte authentieke betrokkenheid en bovendien kun je dan meteen gebruik maken van de kennis en ervaring van een mediagevoelige vakspecialist.

6. Ga een relatie voor langere tijd aan.

Als je een relevante influencer hebt gevonden en het klikt probeer hem of haar dan voor langere tijd aan je te binden. Dat kan met een contract of goede afspraken, maar het kan ook vanzelf gaan, zolang je interessant voor elkaar blijft. Soms is ook een eenmalige samenwerking met een influencer nuttig. Bepaal het per campagne.

7. Je kunt met meerder middelen dan alleen geld betalen.

Voor een goede influencer moet je budget uittrekken, zoals voor elk onderdeel van je marketingstrategie. Naast geld zijn er uiteraard ook andere betalingsmogelijkheden, in natura. Denk aan gratis producten voor eigen gebruik, een feestje of een reisje. En een exclusieve primeur kan ook van waarde zijn. Soms kun je dingen combineren. Een vlogger of blogger kan op een reis of een event van jouw bedrijf of rond jouw merk informatie opdoen, filmen of op een andere manier aan informatie komen die het waard is om breder te verspreiden. Een goed voorbeeld is Kia Nederland. Om de Kia Sportage, een sportieve SUV, te pluggen nodigde Kia Nederland Martijn en Antonette van www.we12travel.com en Brett van www.travelvalley.nl uit voor een dagje proefrijden in een Kia Sportage.

8. Geef je influencer het gevoel dat hij of zij bij jou werkt.

Betrek de influencers bij je eigen team. Iedereen houdt van persoonlijke aandacht en als die wederzijds is, versterkt hij de motivatie en de teamspirit.

9. Laat een post vliegen.

Of het nu een blog is, een film, een vlog of een recensie, zorg dat jij en je medewerkers er ook aandacht aan geven via de eigen socialmedia-kanalen van jou en je bedrijf.