Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

9 redenen waarom een event zo’n effectieve contentmarketing is

Een vakseminar, workshop, congres, ontbijtsessie of een ander live event is een intensieve vorm van B2B-contentmarketing die je veel contacten en business kan opleveren. De sleutel is het persoonlijke contact. Face-to-face zakendoen is nog altijd de allerbeste manier om wederzijds vertrouwen te wekken. En je kunt jezelf of je organisatie ook nog ontwikkelen tot kennisleider in jouw sector. Hieronder lees je in 9 punten alles over de kracht en waarde van een event voor jouw business.

Een inhoudsgericht live event zoals een congres, ontbijtsessie of seminar is een van de meest arbeidsintensieve en dus duurdere maar ook meest effectieve middelen die je kunt inzetten in B2B-marketing. De kwaliteit van de leads die je er als organisatie mee scoort, is van hoog niveau. Vaak zelfs nog beter dan op vakbeurzen.

1. Je krijgt beslissers over de vloer.

Een live event rond een thema op het vakgebied van jouw organisatie is een mooie en effectieve manier om de beslissers in je vakgebied te interesseren en over de vloer te krijgen.

In feite is zo’n event een vorm van contentmarketing, die je veel contacten en business kan opleveren. Het grote en beslissende voordeel van deze intensieve vorm van contentmarketing is het persoonlijke contact. Face-to-face zakendoen is nog altijd de allerbeste manier om wederzijds vertrouwen te wekken, wat nu eenmaal in veel B2B-sectoren noodzakelijk is voor vruchtbare en langdurige klantrelaties.

2. Je poetst je imago in de branche op.

Op zich al is het erg nuttig om op te treden als spreker op congressen, seminars, vakbeurzen en andere events. Dat draagt bij aan je thought leadership binnen je vakgebied – niet alleen van jou zelf maar ook van jouw bedrijf. Je laat inhoudelijk zien wat je in huis hebt, en ook al is inhoud ook commercieel, inhoud en informatie (en entertainment) is niet direct verkoopgericht en dat niet direct commerciële karakter stellen veel mensen op prijs.

3. Laat jezelf uitdrukkelijk zien op je eigen event.

Zelf spreken op je eigen live event is ook een must. Je optreden werpt gegarandeerd vruchten af, zeker als je een goede presentatie geeft – over een nieuw product, over je visie en missie, een mooie casestudy om te bewijzen wat je kan, je plannen, de toekomst van de sector, de mogelijkheden zijn eindeloos.

Klanten (of bijna-klanten) die zich in de oriëntatiefase bevinden, zullen dat erg waarderen en nemen de indruk die jij maakt mee in hun beslissing. En voor bestaande klanten bevestigt het hun keuze.

4. Zet je klanten in het zonnetje.

Je kunt ook je eigen klanten in de spotlights zetten en hen laten optreden. Om een casestudy toe te lichten, of om hun eigen visie en nieuws onder de aandacht te brengen van het publiek.

Je kunt ze ook als expert uitnodigen om zitting te nemen in een forum op het podium, dan is de drempel al lager. Of om deel te nemen aan een rondetafelbespreking.

Niet al je klanten zullen hiervoor in zijn, en het is ook afhankelijk van de sector waarin je actief bent, maar je kunt er klanten heel goed mee aan je binden. Samen optrekken werkt verbindend en doet wonderen voor de loyaliteit.

5. Combineer en versterk je event met andere media.

Je event biedt je fijne mogelijkheden om er reuring omheen te maken op social media, op je website, in blogs en in je e-mailnieuwsbrieven. Denk ook aan een online congresprogramma, misschien zelfs via een app of web-based zodat je bezoekers die op hun smartphone kunnen raadplegen. Dat voorkomt ook papierverspilling en de kosten van verzenden. Een app leidt ook tot meer interactie met je bezoekers en potentiële klanten.

En tijdens het event kun je met een app snel en gemakkelijk data verzamelen, bijvoorbeeld de mening van bezoekers over optredens, workshops, de ruimte, de ontvangst, de catering etc.

Dat is ook erg handig voor de evaluatie van het event.

6. Je kunt koude leads makkelijker warm maken.

Een live event is de uitgelezen aanleiding om potentiële klanten die moeilijk zijn over te halen alsnog te overtuigen in contact te komen met jouw organisatie, jouw verkopers, jouw specialisten, jouw mensen, en met jou zelf. Dat is te danken aan het inhoudelijke en dus niet direct verkoopgerichte karakter.

In de aanloop van een event zijn contactmomenten namelijk heel logisch. Niet alleen e-mails of DM-brieven of -kaartjes maar ook telefoontjes.

7. Je zet jezelf als organisatie beter op de kaart.

Op een event over jouw vakgebied komen uiteraard de actuele en interessante ontwikkelingen aan de orde, zowel op product- en dienstenniveau als op breder en toekomstgericht niveau. Er worden problemen geschetst en de mogelijke oplossingen daarvoor. Dat leidt tot relevante informatievoorziening en vruchtbare discussie, precies de reden waarom een event doorgaans als zinvol wordt ervaren. Ook als aanleiding om te netwerken en kennis te maken met vakgenoten. Tegelijkertijd laat jij als bedrijf zien dat jij de problemen van de bezoeker begrijpt en de oplossingen in huis hebt.

Je kunt het event ook aangrijpen als klankbord voor een nieuw product of dienst.

Op deze manier weten je potentiële klanten beter dat zij bij jou aan het goede adres zijn.

8. Maak een strategie en houd daaraan vast.

Een event waarop koud leads in warme leads kunnen en zullen veranderen leidt niet of zelden direct al de volgende dag tot directe verkopen en meer omzet. Je moet met deze vorm van contentmarketing wat meer geduld hebben dan bij DM-acties, kortingsacties of directe merkactivatiecampagnes.

Een event is langetermijn-marketing. In herhaling zit vaak de kracht, en daarmee bouw je een blijvende reputatie op. Het alleen al vergroten van je naamsbekendheid onder een specifieke groep binnen je doelgroep is goud waard.

De kost gaat hier echt voor de baat uit, maar uiteindelijk lonen je investeringen.

9. Bezoek zelf ook events van anderen.

Het is niet alleen nuttig om je netwerk uit te breiden en je gezicht te laten zien op events van anderen – vaak ook je concurrenten. Je steekt er ook veel van op: over de organisatie en opzet zelf maar ook wat op dit moment wordt gezien als belangrijke en urgente ontwikkelingen. En hoe andere mensen daar tegenaan kijken.