Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

In 6 eenvoudige stappen naar jouw eigen werkbare marketingplan

Hoe goed je product ook is, het verkoopt zich niet vanzelf. Als ondernemer of marketeer werk je met een marketingplan of je bent met een – nieuw – marketingplan bezig. Misschien kijk je ertegenop. Of kom je er niet één twee drie uit. De zes vragen hieronder helpen je bij het snel samenstellen van een marketingplan. Deze eenvoudige vragen geven jou binnen no time duidelijkheid over waar het met jouw onderneming of organisatie naartoe moet en hoe jij je geld moet verdienen.

marketingplan

1. Wat zijn je doelgroepen?

Ondernemen betekent focus. Verkopen betekent focus. Je kunt niet verkopen aan iedereen tegelijk. Kies daarom bewust een doelgroep en formuleer die zo nauwkeurig mogelijk. Als je meer dan één doelgroep voor ogen hebt, is dat ook prima. Beter zelfs, want anders heeft je onderneming een wel erg smalle basis. En nog een derde doelgroep erbij is dus ook uitstekend. Maar beperk je tot hooguit vier doelgroepen. Als je namelijk aandacht moet geven aan meer dan vier doelgroepen, verlies je focus. Less is more.

Anders aanspreken

Bedenk ook dat je iedere doelgroep anders moet aanspreken. Als jij e-bikes verkoopt ga je potentiële afnemers anders benaderen dan een ondernemer die merkzonnebrillen online verkoopt. Verplaats je dus in potentiële klanten of opdrachtgevers. Spreek zijn of haar taal. En overtuig hem of haar. Als je elektrische fietsen verkoopt, spreek je de doelgroep senioren anders aan dan jonge urban professionals die een e-bike voor hun woon-werkverkeer aanschaffen.

2. Welke rol vervul je in het leven van jouw klant?

Wat ben jij voor wie? Waarom ben jij er? Welke rol neemt jouw product in bij je klant? Bedenk bij het formuleren hiervan wat jouw klant mist als zij of hij geen relatie had met jou of jouw product. Welk gat zou er dan ontstaan? En hoe maak jij of maakt jouw product of dienst het leven van jouw klant beter, vrolijker of gezonder? Benoem deze rol voor elke doelgroep die je onder punt 1 hebt geformuleerd. Een voorbeeld: als je e-bikes verkoopt maak je seniorendoelgroep je mobieler, je vergroot hun bereik en je stelt ze in staat om langer van de buitenlucht te genieten.

3. Waarom koopt de klant juist van jou?

Waarom zouden de mensen in je doelgroep van jou houden? Met andere woorden, hoe en waarom word jij aardig gevonden? Bij dit punt gaat alles om de gunfactor. Als je e-bikes verkoopt heb je misschien al een goede naam opgebouwd met gewone fietsen die je verkoopt met geen-gezeur-direct-geld-terug-garantie. Of je hebt lokaal de sympathie omdat je de voetbalclub of de tennisclub al jarenlang sponsort, of op een andere manier actief bent in het lokale verenigings- of kerkelijke leven. Ga bij dit punt dus vooral na wat juist jóú aardig maakt, waarom jíj de gunfactor hebt.

4. Hoe val je op?

Welke doelgroep je ook kiest, je klanten in die doelgroep hebben (nagenoeg) altijd keuze tussen meerdere aanbieders, dus jij moet eruit springen. Het gaat er om dat jij de aandacht trekt van je doelgroep. Dat vraagt om creatieve campagnes en gerichte acties, die je al dan niet met behulp van een reclame-, marketing- of pr-bureau gaat opzetten.

Je kunt als verkoper van e-bikes bijvoorbeeld een wedstrijd organiseren samen met de lokale wielrenners- of andere sportvereniging. Ook een optie is om mensen een weekend proef te laten rijden op jouw e-bike. Weer een ander idee is: je zet een spectaculaire inruilactie voor niet-elektrische fietsen op touw. Of je opent een tijdelijke pop-up-store in een winkelstraat waar nog geen fietsenhandelaar zit. Of je bespreekt met een andere drukbezochte winkel of plaats waar veel mensen uit een van jouw doelgroepen komt (Museum? Bibliotheek? Boekhandel?) een shop-in-shop-concept.

5. Wees realistisch in je doelstellingen van je marketingplan.

Stel altijd vooraf doelstellingen op voor de campagnes en acties die je gaat opzetten. Wees zo concreet en realistisch mogelijk in de resultaten die je kunt verwachten. Neem ook zeker een tijdpad in acht. Je hoeft niet direct in termen van euro’s te redeneren, want andere cijfers zijn minstens zo relevant, zeker als je in een opbouwende fase zit of als je net met een startup begint. Denk aan aantallen bezoekers van je website of in je winkel, aanvragen om informatie, bezoeken aan geïnteresseerde klanten.

6. Wees realistisch in je omzetdoelstellingen.

Als je de resultaten van je acties en campagne inclusief geraamde bezoekersaantallen etcetera door gaat vertalen naar een omzetdoelstelling, probeer dan een reële geplande omzet op te stellen. Wees daarin tegelijkertijd ambitieus. Ambities maken de ondernemer in je hongerig.

Dit artikel is mede gebaseerd op www.marketingplantoday.nl.