Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Wordt op jouw homepage direct duidelijk wat jouw bedrijf doet

Kijk even zelf met de ogen van een buitenstaander naar je eigen website en stel jezelf dan deze vraag: wordt op jouw homepage direct duidelijk wat jouw bedrijf doet? Check het nu en lees deze tips om duidelijker en daarmee aanzienlijk aantrekkelijker te worden voor je bezoekers en potentiële klanten.

Homepage

1. Wordt op jouw homepage direct duidelijk wat jouw bedrijf doet?

Bezoek eens de homepage van drie of vier websites, bijvoorbeeld van je relaties, leveranciers of concurrenten, of gewoon enkele willekeurige bedrijven. Is jou direct – dus in enkele blikken – duidelijk wat elk bedrijf doet? Waarschijnlijk niet. Bezoek nu eens de homepage van jouw eigen bedrijf. En probeer daarbij te kijken als een niet-ingewijde buitenstaander. Wordt daar in één oogopslag duidelijk wat jouw organisatie doet? Hopelijk wel. Maar ik durf er niet op te wedden van wel.

2. Te veel homepages zijn onduidelijk over de aard van het bedrijf.

Je ziet wel tekst en plaatjes en informatie, maar er wordt nergens verteld wat de organisatie doet of wat het is. Dat is zonde, doodzonde zelfs. Want je website is je visitekaartje, je gezicht naar buiten, je etalage, je deur, sterker, je receptie, je digitale entree. En als mensen daar al afhaken, en daaronder zijn ook je potentiële klanten, tja, dan ben je mogelijke business gewoon weer voor eeuwig kwijt.

3. Doe als een winkel of restaurant: laat direct zien wat jij verkoopt.

Als jij in een drukke straat in Amsterdam, Leeuwarden of Maastricht wandelt en een blik werpt in de etalage of in een pand zie je vaak direct wat daar zit. Een schoenenwinkel, een pizzeria, een snackbar, een speelhal, een Chinees-Indisch restaurant, een herenmodezaak of een lingeriewinkel. Hoe komt dat? Streef hetzelfde na op jouw website.

Laat zien wat je doet, vertel wat je doet. Als je bijvoorbeeld IT-oplossingen biedt voor een bepaalde branche, bijvoorbeeld ziekenhuizen, zeg je gewoon nadrukkelijk dat je IT-oplossingen biedt voor ziekenhuizen. En als je trainingen voor callcentermedewerkers aanbiedt, specialist bent in kassasystemen of jachtmakelaar, zeg dat dan ook gewoon meteen op je homepage, en laat mensen niet gissen naar wat jij doet.

4. Vermijd te veel tekst.

En als je dan duidelijk vertelt wat je doet, vermijd dan dat je meteen alles vertelt wat je weet of doet of kan op je homepage. Je ziet geregeld homepages met wel duizend woorden tekst. Een lap waarin iedere argeloze bezoeker verzuipt. Door zo veel informatie in één keer op te dienen schrik je bezoekers en daarmee klanten af.

5. Meerdere producten of diensten?

Gebruik voor elke dienst of product een aparte pagina. Als jouw bedrijf meerdere verschillende producten of diensten in huis heeft, ga dan dieper daarop in op drie verschillende pagina’s. Neem op je homepage verwijzingen en links op naar die subpagina’s.

6. Vermijd ook te veel plaatjes en foto’s.

Hetzelfde als voor tekst geldt, gaat op voor foto’s. Als je heel veel foto’s op je homepage zet verzuipt de bezoeker en ziet door de bomen het bos niet meer. Beter is 1 grote foto met een paar blokjes tekst, en een duidelijke kop. Gebruik ook geen verspringende foto’s, dus haal die slider of carrousel maar van je website af. Of kijk jij zelf soms wél alle foto’s die je op een website langs ziet komen in zo’n verspringende carrousel.

7. Nee, gebruik ook geen bewegend beeld op je homepage.

Wat je ook vaak op homepages ziet, is een film die speelt op de achtergrond. Dat lijkt extra pakkend, maar is het niet. Integendeel. Bewegende beelden leiden alleen maar extra af van je hoofdboodschap op je homepage. En die hoofdboodschap is vertellen wat jouw bedrijf doet en wat het voor je klanten kan betekenen.

8. Werk met de goede zoektermen.

Als je in één of twee woorden kunt zeggen wat jouw bedrijf doet of waartoe het op aarde is, kun je ook je SEO-vindbaarheid optimaliseren. Gebruik die woorden – uiteraard naast je bedrijfsnaam zelf – vaak in je kop, je tekst, en in je tags.

9. Pas je zoektermen ook aan op de termen waarmee jouw doelgroep zoekt.

Gebruik de woorden die jouw doelgroep gebruikt als ze zoeken naar bedrijven zoals het jouwe. Gebruik daarvoor de Zoekwoordplanner van Google. Als je dieper in de zoekwoordsuggesties duikt, kun je meer inzicht krijgen in wat je doelgroep nu eigenlijk wil, wat voor woorden ze zoeken en vooral met welke vragen ze zitten. Bij zoekwoorden met een hoog volume moet je natuurlijk opletten, want als jij die ook gaat gebruiken doet dat weinig voor je ranking in de Google-zoekresultaten. Gebruik dus liever de zoekwoorden met een laag zoekvolume.

10. Bied je voordelen die je concurrent niet biedt, vertel het dan expliciet.

Stel je hebt een webshop en kunt zulke goede prijzen vragen dat je geen aparte verzendkosten rekent. Of je hebt berekend dat je beter één vast bedrag aan verzendkosten per zending kunt aanbieden dan wisselende. Maar zég dat dan ook duidelijk, direct al op je homepage, de landingspagina waar je meeste potentiële klanten binnenkomen. Iedereen die een vermelding ziet als ‘Gratis verzending’ is direct getriggerd. Dat biedt bijna niemand namelijk. En ga er niet vanuit dat mensen wel even naar de leveringsvoorwaarden klikken, dat doet geen hond. En als ze het al doen, zijn ze het bij een volgend bezoek aan jouw site waarschijnlijk alweer vergeten.

11. Zeg ook op social media duidelijk wat jij/jouw bedrijf doet.

Ook op social media zoals LinkedIn, Twitter of Facebook en Instagram moet je direct ter zake komen en zeggen wat je doet of wat jouw bedrijf doet. Zeg in je headline op LinkedIn of in je Twitter-bio bijvoorbeeld welk probleem jij oplost voor je klanten of wat jij voor hen kunt betekenen. Zeg bijvoorbeeld liever: ‘Ik zorg dat jouw website meer conversie oplevert’ in plaats van ‘Expert in SEO-marketing’. Beter ‘Ik maak voor jou een website die je meer klanten oplevert’ dan ‘Websitebouwer’. Een mooi voorbeeld is een Hospitality Trainer bij Trainmark die in haar headline op LinkedIn als tweede deel opneemt de concrete en ook aanstekelijke belofte ‘Nederland een stuk gastvrijer maken’.

12. Beter niet vermelden

Zeg ook liever nooit dingen als ‘In between jobs’, ‘Op zoek naar een nieuwe uitdaging’ of ‘Nu te bellen voor nieuwe opdrachten’ met een 06-nummer erbij. Zeg liever wát jij doet en wat je kúnt, en wat jij voor elkaar bokst voor je opdrachtgevers. En ook als je perse een functietitel als P&O-adviseur, Front end developer of HR-manager opneemt in je headline of bio, zet er dan altijd direct achter wat je precies doet of kunt of bereikt en voeg als het kan een persoonlijke noot toe.