Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Hoe je met plezier en tijd jongeren bereikt: 12 tips en trucs

Lineair televisie kijken is uit bij jongeren. Op Whatsapp en Snapchat kun je niet gewoon lekker makkelijk advertentieruimte inkopen. En als jongeren aan één ziekte lijden is het wel het deel-syndroom. Hoe je jongeren bereikt in 12 tips.

1. Lift mee op het deel-virus.

Als jongeren anno 2016 ergens aan lijden, is het het deel-virus. Natuurlijk vertellen jongeren net als ouderen veel aan elkaar op het schoolplein en in de klas, maar dankzij de komst van mobieltje en social media kan dat altijd en overal. En doen ze het dus ook altijd en overal. Life is voor sharing, was ooit de bekende reclameslogan van een groot mobieletelefoonmerk, en bij jongeren lijkt dat de waarheid.

Maak daar dus gebruik van door leuke en/of interessante campagnes te maken, campagnes die opvallen.

  • Zorg dat je interessant bent, dat je jongeren iets te bieden hebt.
  • Laat ze lachen.
  • Zorg voor interactie.
  • Zorg voor een buzz, een gimmick, een gek ding dat gaat vliegen. Zoals het jagen op Flippo’s destijds bij de chips en nu het jagen op Pokémons op straat.
  • Laat ze iets winnen, voeg een spelelement toe. Jongeren gamen nu eenmaal ook graag en veel. En ze worden graag uitgedaagd: bijna elke game heeft meerdere levels, essentieel om een spel spannend en uitdagend te houden.

2. Aandacht moet je echt verdienen.

Om de aandacht van jongeren te krijgen moet je die echt verdienen. Jongeren kijken nauwelijks nog lineaire televisie en dat neemt nog elk jaar af. Terwijl in 2014 de gemiddelde Nederlander nog 184 minuten lineaire televisie keek, was dat in 2015 gezakt naar 171 minuten. Nederlandse Millennials – jongeren van 15 tot 35 – kijken gemiddeld 145 minuten per dag naar de televisie, inclusief het uitgesteld kijken via RTLXL en Uitzending Gemist. Dus een boodschap uitzenden en maar hopen dat die overkomt bij de bankhanger heeft steeds minder effect.

3. Gebruik de juiste media.

Zeker de jongere Millennial, van 15 tot 25 jaar, is aanzienlijk actiever op sociale media en online dan dat ze tv kijken. Deze digital natives, opgegroeid met smartphone, internet en sociale media, gebruiken alle kanalen en middelen door elkaar heen.

97% dus in feite alle jongeren internetten dagelijks. Ze kijken ook heus wel televisie, nog steeds, 93% dagelijks zelfs, maar gebruiken tijdens het televisie kijken ook andere media. Ze reageren op sociale media veel op de programma’s waar ze naar kijken – met name via Whatsapp. Meer dan 1 op de 4 jongeren uit zijn mening over programma’s op social media.

4. Plezier maken en tijd ergens instoppen loont.

Het nieuwe medialandschap biedt extra kansen voor bedrijven met beperkt budget maar meer lol en tijd.

Op Whatsapp en Snapchat kun je niet adverteren, je kunt er niet conventioneel advertenties inkopen. Daardoor verschuift de budgetverdeling binnen campagnes. Was die vroeger vaak 80/20 in verhouding media/creatie&strategie, nu gaat die steeds meer naar 50/50, 30/70 en ook soms naar 20/80 of zelfs 10/90. Je bent dus niet meer zoveel budget kwijt aan kostbare media maar je moet wel echt leuke content bedenken en uitvoeren, content waar je moeite en plezier in moet stoppen. Als je echt zelf plezier hebt in dat wat je maakt, beleven jongeren er ook plezier aan. Alleen met creatieve, bijzondere en spannende dingen spreek je jongeren aan en krijg je hun echte aandacht.

Omdat ze zoveel delen op Snapchat, Whatsapp en Instagram krijgt een leuke en goede campagne al snel een sneeuwbaleffect.

5. Humor in combinatie met persoonlijke aandacht scoort altijd.

Aandacht en humor werpt vruchten af, zeker als die aandacht echt persoonlijk en gemeend is.

Dat bewijst Philips weer eens in de reactie van zijn webcare-afdeling op Facebook op een klacht van de gebruiker van een blender. Deze Greg bericht aan Philips dat hij een héle ananas in zijn Avance-blender stopte om een ‘plezierige en puike piña colada’ te maken. Zijn messenstuk raakte daardoor ontzet en op zijn vraag of hij dat hakstuk los kan bestellen, komt ‘Tom’ van Philips met een prima reactie. ‘Greg, het siert je wel dat je de tropische sfeer erin houdt met het grauwe weer buiten’, begint hij. Om even later te vervolgen met: ‘Natuurlijk wil ik kijken of wij je blender weer kunnen omtoveren tot een vaste pirouette-specialist in plaats van een los-in-de-heupen-stijldanser. Mag ik dan wel een cocktailtje meedrinken als je een tweede poging waagt?’ En hij stuurt een YouTube-filmpje mee van de beroemde The Piña Colada Song. Voor wie mee wil genieten van de klassieke jaren ’80-hit de link: https://youtu.be/w5_EIikdFr8.

Greg reageert ook weer heel sympathiek en ‘Hulptom Koen’ van Philips komt de volgende ochtend met een link naar de online-onderdelenshop van Philips waar de mesunit in voorraad is. Een Facebook-vriendin van Greg reageert ook al enthousiast op de grappige dialoog: ‘Wauw Greg, Tom van Philips kan net zo leuk schrijven als jij!’

De case haalde zelfs de reclamevakpers als schoolvoorbeeld van leuk en opvallend werk, in de Adformatie-rubriek De Beste Social Media.

6. Wees echt sociaal op social media.

Persoonlijk communiceren kan anno nu sneller, goedkoper en makkelijker dan ooit. Neem dus altijd de moeite om te reageren op gebruikers en nog-niet-klanten en liefst snel en enthousiast, zoals in het Philips blender-voorbeeld in punt 5. De persoonlijke relatie die je zo opbouwt is onbetaalbaar.

En vrienden/contacten om de klant heen zien ook dat jij dan wel een merk bent, een bedrijf, maar ook dat je een mens bent en dat er echte mensen werken bij je bedrijf.

Hoe herkenbaarder een merk, hoe succesvoller het is en hoe menselijker het merk, hoe herkenbaarder en sterker het is. Dat is de centrale boodschap van het net verschenen boek Karaktervol positioneren van marketingadviseur Marc van Eck. Je moet de essentie ofwel het karakter van je merk heel goed kunnen vastpakken en concreet en consistent relevant maken, betoogt hij.

7. Niet alle social media zijn even bruikbaar.

Bedenk dat het gebruik van sommige social media door jongeren afkalft. Facebook en YouTube blijven erg populair en groeien ook nog steeds, maar steeds meer jongeren haken af.

YouTube bereikt meer Millennials dan welk kabelnetwerk ter wereld ook en 76% van de jongeren volgt merken op YouTube.

Op Facebook is dat nog meer. Liefst 84% van de jongeren volgt merken op Facebook.

Instagram en Snapchat zijn sterk in opkomst. Meer dan de helft van de jongeren gebruikt Instagram en dat groeit nog steeds.

Twitter levert in aan populariteit. Het aantal Nederlandse jongeren tussen de 18 en 25 jaar dat Twitter gebruikt is in 2015 met 26% gedaald.

Ga dus waar de jongeren gaan. Zoek de plekken waar jongeren tijd spenderen, en dat zijn anno nu vooral digitale hang-outs.

8. Gebruik veel beeld.

Jongeren zijn extreem visueel ingesteld. En ja, een beeld zegt meer dan 1000 woorden. Als het goed en krachtig, mooi aansprekend beeld is althans.

9. Kom snel to the point.

Jongeren hebben een korte spanningsboog. Probeer daarom snel de kern te raken en te vertellen waar het over gaat.

10. Zorg voor een goede bereikbaarheid via mobiel.

Het is een voorwaarde voor online bereik onder jongeren: zorg dat je website goed op een mobieltje werkt. Jongeren zijn vergroeid aan hun iPhone of Samsung. Naast toegankelijkheid is gebruiksvriendelijkheid essentieel.

11. Scheer niet alle jongeren over één kam.

Tweens van 13 tot 19 of 15 tot 18 zijn in andere dingen geïnteresseerd dan twens. Vanaf je 20ste wil je meer dan alleen met vrienden communiceren. Je wilt ook kunnen lezen en op een rustigere manier benaderd worden met filmpjes en andere content.

12. Test.

Online is alles zo niet wel heel veel te meten. Dus ook of jouw marketingaanpak richting jongeren scoort. Als een actie of een bepaalde pagina op je website niks oplevert, probeer dan iets anders dat wél werkt.