Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Hoe je via Instagram je bedrijf verbindt met de buitenwereld

Je gebruikt verschillende social media. Waarschijnlijk LinkedIn, Twitter en Facebook. Instagram minder. Terwijl het immens populaire Instagram ook zakelijk heel goed werkt als aandachttrekkend, inspirerend, bindend, kortom commercieel medium. Maar hoe doe je dat? Wat moet je posten op Instagram? Dat is makkelijker dan je denkt, omdat je heel veel over het hoofd ziet en vergeet hoeveel leuke dingen je te vertellen hebt elke dag. Hieronder 9 suggesties die ervoor zorgen dat je klanten en zij die dat nog moeten worden meer bij je bedrijf worden betrokken.

instagram

1. Geef je klanten een kijkje in de keuken en achter de schermen.

Laat zien wie er bij je werken. Maak foto’s van je medewerkers in actie (uiteraard vraag je ze wel vooraf om toestemming). Je kunt ook doen wat McDonald’s met succes al heel lang doet: roep een werknemer van de maand uit, of de klantenservicemedewerker van de week. In sommige bedrijven hangen aan de muur lijstjes met de best scorende verkopers. Laat die lijstjes zien.

2. Breng je producten of diensten op een leuke manier onder de aandacht.

Saaie foto’s van producten zijn een no-go op Instagram. Op Instagram moeten producten en diensten op een aantrekkelijke manier visueel worden gemaakt. Maar sfeerbeelden rond producten kunnen daar veel voor doen. Een Sisi-flesje bijvoorbeeld is niet interessant om te posten, maar een strandje met palmbomen en jonge mensen in Sisi-setting brengt een gevoel over dat goed past bij je product en het ook aantrekkelijker maakt. Zorg wel voor kwalitatief goede foto’s. Die worden ook veel eerder gedeeld en om delen draait het op Instagram — zoals op alle sociale media.

3. Laat zien hoe je jouw producten gebruikt.

Wat er om je producten heen gebeurt, is vaak interessanter dan de producten zelf. Dus ook hoe je ze moet gebruiken of wat je er allemaal mee kunt doen. Maak tutorials en instructiefilmpjes en zet die op Instagram. Video is een van de krachtigste communicatiemiddelen. Geef tips, trucs en inside information. Mensen zijn daar dol op. Als je ergens de kop ’15 dingen die je nog niet wist over je iPhone’ leest, wil je dat artikel waarschijnlijk graag lezen.

4. Inspireer en motiveer met leuke quotes.

Tegeltjes. Quotes. Spreuken. Ze doen het heel erg goed op Facebook maar ook op Instagram. Zeker als ze aantrekkelijk zijn vormgegeven, kun je er mensen echt inspiratie mee geven. Beelden geven stof tot nadenken maar leuke uitspraken of citaten die beeldend zijn vormgegeven ook.

5. Ideaal voor lifestyle en imago.

Met sfeerfoto’s, sfeerbeelden en filmpjes kun je een imago creëren rond jouw merk of bedrijf. Mensen verwachten geen lange teksten, zitten daar zelfs niet op te wachten. Beelden spreken op Instagram. Het is bij uitstek een mobiel medium. Je kunt niet voor niets ook alleen een account aanmaken op je mobiel. Het medium is snel en snappy. Maak daar gebruik van.

6. Bouw een call to action in.

Prijsvragen en activaties doen het goed op Instagram. Roep deelnemers op hun leukste vakantiefoto, mooiste voetbalfoto of aandoenlijkste kattenfoto te posten. Of organiseer een fotowedstrijd rond een thema, zoals Valentijn, Vaderdag of Moederdag. Of rond een speelser thema zoals Games of Thrones, Gossip Girl of PLL (Pretty Little Liars). Introduceer een hashtag om ze samen te brengen en om de betrokkenheid optimaal te maken. Een goed gekozen hashtag kan een trend op zichzelf worden en op die manier jouw merk versterken.
Gebruik om dezelfde reden ook tags en links toe. Die zorgen ook voor meer interactie. Net als filters. Maak een landingspagina op je website waar deelnemers zich ook makkelijk kunnen aanmelden.

7. Ideaal voor jonge doelgroepen.

Richt je je met je bedrijf vooral op jongeren van 15 tot 20 of twintigers? Dan zit je goed op Instagram, want het medium is onder jongeren aanzienlijk populairder dan Facebook en Twitter.

8. Laat je Instagram-foto’s zien op je website plus die van anderen.

Je kunt eenvoudig je Instagram-foto’s embedden op je website. Op de website van Coca-Cola vind je een galerij met posts met de hashtag #TasteTheFeeling.

9. Denk niet alleen aan jezelf.

Net als op andere social media kun je ook posts van anderen delen. Dat maakt jouw bedrijf of merk meteen sympathieker, zeker in de ogen van degene van wie jij de post deelt.
Post zelf iets over een collega-bedrijf of over een leverancier of een relatie of afnemer. Iets speciaals afgeleverd of een bijzondere klus geklaard? Vertel erover in beelden. Zet je klanten in het zonnetje.

10. Maak een zakelijk Instagram-account aan.

Sinds 2016 geeft Instagram merken en bedrijven de mogelijkheid een speciale bedrijfspagina te maken. Zo kun je ook statistieken inzien: welke foto’s scoren het best, waar wonen je volgers? En je kunt snel en eenvoudig gesponsorde berichten plaatsen. Daarmee maak je van erg veel bekeken foto’s of filmpjes een gesponsord bericht. Daarvoor betaal je, net als bij Facebook, een bedrag dat afhankelijk is van de doelgroep en de tijdsduur van de actie.

11. Wijs je volgers op de contact-button.

Als je een zakelijk account hebt, staat er op je bedrijfsprofielpagina een button, naast de knop ‘Volgen’. Als je volgers op deze button klikken, kunnen ze je bellen, mailen of de locatie van je bedrijf zien.

12. Adverteer.

Zoals je op Facebook kunt adverteren, kun je dat ook op Instagram. Dat is een effectieve manier om extra aandacht op te wekken voor jouw bedrijf of merk. Dit werkt bijna hetzelfde als op Facebook. Wie gewend is om met Facebook-statistieken en -overzichten te werken, is snel thuis in de Instagram-overzichten. Er zijn drie soorten advertenties: Foto-advertenties, Carrousel-advertenties (meerdere foto’s binnen een advertentie) en Video-advertenties. Je video mag maximaal 30 seconden duren. Bij je advertentie kun je een call-to-action-button plaatsen, om bezoekers door te linken naar je webpagina.

13. Je gebruikt je bedrijfsnaam of merknaam als gebruikersnaam.

Dit is een must. Het maakt jouw bedrijf of merk wel zo herkenbaar. Grote bijkomende voordeel: meerdere mensen binnen je organisatie kunnen berichten posten en het account beheren. Je moet wel eerst een bedrijfspagina op Facebook maken om een zakelijk account op Instagram te creëren.

14. Zorg dat je profiel openbaar is.

Het lijkt een no-brainer, maar kijk goed of je instellingen goed staan. Hoe kunnen mensen je anders volgen? Je wilt geen drempels opwerpen. Als je een zakelijk account gebruikt met een eigen bedrijfspagina is die per definitie openbaar. Een bedrijfspagina kan niet verborgen/afgeschermd zijn. Voeg links toe in je profiel, om mensen naar je website te trekken.

15. Voeg de locatie toe aan je foto’s.

Uit onderzoek blijkt dat de interactie op berichten met een locatie aanzienlijk hoger is.

16. Instagram gaat nog groter worden.

Instagram is een groeimedium bij uitstek. Het wordt ook steeds actiever gepromoot door Facebook, het moederbedrijf. Je krijgt op Facebook al meldingen van nieuwe volgers en van nieuwe leden onder je vrienden.

Lees ook 13 gouden tips om Instagram voor je bedrijf te laten werken.