Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Dankzij een game op de werkvloer je omzet 10% verhogen

Je omzet met tien procent vergroten? Wie wil dat nu niet? Zeker als het spelenderwijs gaat. Je kunt dat realiseren met een game op de werkvloer waarmee je medewerkers hun kennis en hun plezier vergroten en daardoor zorgen voor een toename van de klanttevredenheid en van de omzet. Het gaat heel eenvoudig via een app. Gamification is sterk in opkomst als klanttevredenheidstool bij bedrijven en hieronder lees je waarom.

game op de werkvloer

Hoe stappen je mensen meer op klanten af?

Boekwinkelketen Bruna zocht een manier om zijn medewerkers in de winkel te stimuleren om meer achter hun balie vandaan te komen. Dan heb je namelijk veel eerder contact met klanten. Bruna stapte naar een specialist in klantentevredenheid die een spel ontwikkelde waarmee medewerkers letterlijk spelenderwijs eerder in gesprek gaan met klanten.

Hoe werkt het?

Ieder Bruna-filiaal vormt een team, dat de strijd aangaat met teams in andere filialen. Ze kunnen punten verdienen met acties. Bijvoorbeeld door zelf meer boeken te lezen en een klant te adviseren over een boek. Hoe meer kennis van de producten in je winkel je hebt, hoe beter je die producten kunt verkopen. Het wordt dan namelijk ook gemakkelijker om contact te leggen met klanten.

Speciale game-app

De opdrachten krijgt elke medewerker via een speciale app op je mobiele telefoon.

Een andere opdracht is een klant te vragen een recensie te schrijven over een nieuw boek dat hij of zij goed vond. Daarvoor moet de bewuste medewerker zich dus echt verdiepen in wat de klant graag leest. Als de klant inderdaad een recensie schrijft krijgt hij of zij een klein cadeautje en komt zijn recensie compleet met boekwikkel in de Bruna-winkel te liggen.

Klant trots, medewerker tevreden, het filiaal meer punten in de game.

Game op de werkvloer als effectief middel

Het inzetten van zo’n game op de werkvloer is een leuk en daardoor een effectief middel om positief gedrag van je medewerkers te stimuleren. Daarnaast zijn er meer voordelen, zoals het versterken van de teamgeest, toename in het werkplezier en dus enthousiastere en beter gemotiveerde medewerkers. Dat leidt haast vanzelf tot een veel hogere verkoop.

Bruna zelf is enthousiast over de hogere omzet per filiaal en het toegenomen teamgevoel van de medewerkers. De omzet van de aan het spel deelnemende Bruna-vestigingen steeg met 8 tot 11 procent.

Ook voor accountmanagers

Een game zoals deze kan ingezet worden in veel meer branches. Niet alleen in retail. Ook bij adviseurs, verkopers en accountmanagers bij banken of verzekeraars is het lonend om hun kennis van producten voortdurend bij te spijkeren. Niet alleen het verhogen van kennis is belangrijk, maar ook leren hoe je met die kennis omgaat. Leren dat je breder kunt kijken en collega’s met gespecialiseerde kennis inschakelt.

Teams zijn de spil

De aangewezen weg is ook hier het samenstellen van teams met specialisten en medewerkers van diverse afdelingen. In een game geef je die teams de opdracht om samen te bepalen wat de klant nodig heeft. Als je alle actuele kennis over sparen, beleggen, hypotheken, pensioenen, fiscaliteiten en andere financiële producten en mogelijkheden verzamelt krijg je eerder een goed advies op maat dan wanneer de betreffende klant alleen met een hypotheekadviseur of beleggingsadviseur praat.

Gewenst gedrag

Gamification, zoals deze aanpak wel wordt aangeduid, is een prettige en soepele manier om je medewerkers dichter bij je organisatiedoelen te betrekken en om sneller vertrouwd te raken met nieuw gewenst gedrag. Medewerkers ervaren in een spel, eerder dan in een cursus klantvriendelijkheid, wat het ze oplevert. En zeker een competitief spel spreekt verkopers meer aan dan de zoveelste cursus. Er zijn ook andere spelvormen beschikbaar, zoals een game met opdrachten om samen iets te ontwerpen of te maken. Dergelijke acties versterken de teamgeest direct terwijl je het spel speelt.