Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Free publicity als marketinginstrument: 8 tips en trucs

Free publicity is een van de beste, meest effectieve en efficiënte manieren om je bedrijf, je product of dienst onder de aandacht te krijgen van het publiek. Ook slechts één artikel in een krant, vakblad, online magazine of het lokale huis-aan-huisblad kan je al goud opleveren. Publiciteit leidt ook tot betere SEO en een hoge positie bij Google en brengt je in top-of-mind bij je doelgroep. Hieronder 8 tips om de krant te halen.

Als je media-aandacht en gratis publiciteit wilt, moet je opvallen en opvallen doe je door anders te zijn, iets nieuws te brengen en dat ook goed onder de aandacht te brengen. Het devies is: be good and tell it. Goed bezig zijn zonder dat iemand het weet, brengt je geen omzet. Je klanten en potentiële klanten moeten wel weten van jouw fantastische nieuwe dienst of je revolutionaire product. En ook als het niet echt revolutionair is of hagelnieuw, kun je er nog publiciteit mee scoren.

Het gaat erom dat jouw bedrijf zichtbaar is in de traditionele media, en dat in het ideale geval meerdere keren en helemaal ideaal voortdurend. Hoe verrassender je verhalen en praktijkvoorbeelden zijn hoe eerder je de aandacht van journalisten en redacteuren trekt.

Hoe je dat doet lees je hieronder in 8 uitvoerige en leerzame punten.

1. Denk als een journalist.

Als een journalist over een onderwerp nadenkt, bedenkt hij of zij altijd eerst een invalshoek. Het liefste een originele. Stel je een verslag voor over een afgebrand huis. Je vraagt aan de brandweer wat de oorzaak is, natuurlijk. Maar dan, om het interessant voor de krant te maken, moet je op zoek naar een invalshoek. Vraag je de buren hoe zij denken dat de brand ontstaan is? Ga je op zoek naar vergelijkbare woningbranden in de buurt? Interview je het kind dat nog net met zijn teddybeer een goed heenkomen kon vinden? Vraag je de brandweer waarom het zo lang duurde om de brand meester te worden? Of schrijf je over de aanrijtijden van de brandweer? Het gaat allemaal over dezelfde brand, maar kan allemaal een groot lezenswaardig stuk opleveren.

Jouw free publicity

Bedenk daarom zelf vast een invalshoek waarom jouw nieuws belangrijk is. Dat triggert de journalist of redacteur aan wie jij jouw nieuws stuurt. En je helpt hem of haar al uit de brand – want ook zij hebben het altijd druk, net als jij.

Bedenk dat 80 of misschien wel 90 procent van alle aandacht in kranten, magazines en tv-talkshows is in feite gerecycled nieuws of betreft zaken die al eerder zijn besproken. Het is steeds de nieuwe of andere invalshoek die de attentiewaarde bepaalt.

Tips: koppel je nieuws of informatie aan een actuele gebeurtenis. Misschien betekenen de stijgende huizenprijzen, de opmars en recordstand van de Dow Jones, de op handen zijnde Tweede Kamer-verkiezingen of de plotseling invallende strenge vorst wel iets voor jouw nieuwe dienst of product.

2. Plan je nieuws.

Bij het Journaal en de krant staan veel nieuwsitems ruim van tevoren al vast. Oud & Nieuw, Sinterklaas, Verkiezingen, herfst en herfstbladeren op het spoor dus vertragingen bij de NS, Elfstedentocht of niet… ga maar door. Misschien heeft het weer of de winter, of wat dan ook wel invloed op jouw bedrijf of producten. Haak daar op in.

Je kunt makkelijk nagaan welke onderwerpen en momenten de komende tijd in het nieuws zullen komen. Misschien vier je binnenkort je tienjarig jubileum. Opent de burgemeester of wethouder je nieuwe vestiging. Gaat een van je medewerkers een triathlon lopen voor een goed doel waar je nog sponsors voor zoekt, of die je zelf sponsort met een substantieel bedrag of ondersteunt met eigen materieel of materiaal. Klop het desnoods op, maak het interessant!

Als je je zaakjes voor elkaar hebt, kun je ook sneller en makkelijker inhaken of inspelen op actuele situaties.

Zorg ook dat je weet welke media interessant zijn, en dat je de juiste e-mailadressen en telefoonnummers al hebt.

3. Plan je contact met de media op tijd.

Wat doen veel mensen in een bedrijf als ze iets nieuws hebben dat ze aan de man (media) willen brengen, een nieuw product, een fusie, een interessant seminar of webinar. Ze schrijven snel een persberichtje en sturen dat naar de redacties van alle titels, blogs, online magazines of radio/tv-programma’s die dat interessant zouden kunnen vinden.

Maar ze hebben de noodzakelijke voorbereiding over het hoofd gezien. Het is namelijk beter om al tijdig contact te leggen met media, bloggers en journalisten. Bel ze, mail ze, stuur ze een bericht via Twitter of Facebook Messenger. Peil wat ze interessant vinden en maak andersom je eigen bedrijf of werkzaamheden interessant. Breng jezelf en je bedrijf onder de aandacht, op een niet-pushy manier. Als je dan echt nieuws hebt, weet je precies en snel de juiste mediapersoon te vinden.

Gun een journalist of redacteur een primeur. Spreek af met iemand die interesse toont dat je haar of hem als eerste exclusief je primeur geeft.

Maak ook gebruik van de komkommertijd. Dan zijn journalisten extra geïnteresseerd in nieuws en is er minder concurrentie.

4. Vergeet je eigen kanalen niet.

Zet je persbericht ook op je eigen website. Breng je nieuws ook op Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn of andere social media die jij gebruikt. Zet het in je e-mailnieuwsbrief.

5. Gebruik een speciale persberichtenwebsite, ook voor SEO-persberichten.

Je kunt overwegen om je persberichten op speciale persberichtenwebsites te zetten. Kijk op www.persberichten.startpagina.nl voor een overzicht.

Of schrijf een SEO-persbericht dat je publiceert op een speciale persberichtenwebsite. Zo’n persbericht zorgt ervoor dat je hoger op Google komt dankzij hyperlinks die je erin verwerkt. Plemp het niet vol met links, maar houd een maximum aan van tussen de 5 en 10 hyperlinks. Noem je bedrijfsnaam of product en koppel daar de juiste URL aan. Zo simpel is het.

Enkele van die persberichten zijn al goed bekend bij Google waardoor je bericht dus nog effectiever uitpakt voor je vindbaarheid. Gratis diensten zijn bijvoorbeeld Nieuwsbank.nl, Persbericht.nu en Emea.nl.

Er zijn ook betaalde persberichtenpublicatiesites, zoals Nieuwsloket.nl en Persberichten.com.

6. Schrijf leesbaar, helder en pakkend.

Je hoeft geen literatuur af te leveren, maar hanteer een correcte schrijfstijl en vermijd spelfouten. De journalist, blogger of redactiemedewerker moet je triggeren om er iets mee te doen dus zorg minstens voor een prikkelende kop boven je bericht.

Die kop is het aller allerbelangrijkste van een persbericht.

O ja, en vermijd verkleinwoorden.

7. Reageer na de publiciteit op vragen, verzoeken en aanvragen andere media.

Als je in de krant staat, val je op. Mensen gaan je bellen, mailen, tweeten, sms’en en appen, dus trek daar tijd voor uit en neem ook de tijd daarvoor. Of ze spreken je aan op straat of in de supermarkt, als je in een lokaal medium stond. Ze willen iets van je. Voldoe aan de extra informatiebehoefte die leeft bij mensen wier interesse jij gewekt hebt. Dat levert je klanten op, nog meer bekendheid – andere media weten je nu ook beter te vinden – en sympathie en daardoor nóg meer klanten.

8. Recycle, recycle en recycle.

Als je dan in de krant staat of in een radioprogramma optreedt of wordt genoemd in een blog of online magazine, braad daar dan de boter uit. Verspreid het op je Facebook-pagina, op Twitter, share het op LinkedIn en andere sociale media, zet het prominent op je website, vermeld het in je e-mailnieuwsbrieven. Ga ermee naar buiten!