Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Hoe een pizzadoos ook voor jou kan werken, in 9 (pizza)punten

De pizzadoos als billboard op tafel bij je thuis. Een out-of-home-idee dat je beter in-home advertising kunt noemen. Je moet er maar opkomen. Een Nederlands bedrijf kwam erop, onder het mom ‘Echte merkliefde gaat door de maag’. Extra voordeel voor pizzeria’s: zij kunnen kosteloos pizzadozen afnemen, die zijn betaald door adverteerders. Nog een groot voordeel: het geeft een boost aan je eigen creativiteit. Welke mogelijkheden zie jij als reclamedrager?

pizzadoos

1. Pizzadoosreclame mikt op brede én gerichte doelgroepen.

Pizza’s worden door veel uiteenlopende groepen besteld, maar er zijn kerndoelgroepen aan te wijzen. Zo worden pizza’s vooral besteld door jongeren, studenten, jonge gezinnen, tweeverdieners en natuurlijk bedrijven. Denk aan het spreekwoordelijke beeld van jonge medewerkers van een startup die tot laat in de avond doorwerken aan briljante IT-platformen. Er staan altijd lege pizzadozen tussen de toetsenborden, pc-towers en het voetbalspel. Over het algemeen dus doelgroepen die gevoelig zijn voor nieuwe producten en wel wat te besteden hebben.

2. Gericht bereik mogelijk.

Pizzadoosreclame kan zowel lokaal, regionaal als landelijk worden ingezet.

3. Aantrekkelijk en afgebakend tijdstip.

Pizza’s worden doorgaans besteld tussen 17.00 en 22.00 uur. Je kunt dus als adverteerder je reclameboodschap afstemmen op typische avond-consumptie en -diensten, zoals drank/bier, tv-programma’s en lifestyle-producten. Bovendien wordt pizza vaak gegeten in een ontspannen omgeving, binnen een groep.

4. Breed bereik mogelijk.

Bij het pizzadoosreclamenetwerk van Pizzaboxads zijn volgens opgave van het bedrijf 237 pizzeria’s aangesloten door het hele land, met een nadruk op de randstad. Dit geeft een bereik van gemiddeld 200.000 huishoudens per maand.

5. Langdurig contactmoment.

Het langdurige contactmoment, pizzadozen staan tijdens het eten op tafel, zorgt voor optimale engagement met je boodschap.

6. Mogelijkheden voor creatieve uitingen.

Een Pizzadoos kan door signing op creatieve manieren worden ingezet. Van het karton kunnen toepasselijke vormen worden uitgedrukt en gevouwen, zoals een VR-bril of een frisbee. Daar zijn weer toepasselijke gezelschapsspelletjes aan te koppelen. Je kunt ook met augmented reality (AR) of met QR-codes werken, of integraties met een app op een smartphone. Ook kan je prijsvragen opzetten voor de meest creatieve pizzadooscreaties door consumenten. Wat je maar kunt bedenken in 2D en 3D.

7. Nieuwe verdienmodellen voor ondernemers.

Pizzadozen zijn een kostenpost voor de pizzeriaondernemer maar dankzij sponsordeals met adverteerders kunnen reclame dragende pizzadozen kosteloos worden geleverd.

8. Meer impact dan andere in home-billboards.

In de afgelopen tien jaar is geregeld door grote bedrijven geadverteerd op melkpakken, onder meer door Philips met reclame voor ledlampen.

9. Pizzadoos zet je aan het denken over eigen creatieve reclamemogelijkheden.

Wat kun jij met jouw papieren uitingen/media? Wat zet jij op je verpakkingsdozen bijvoorbeeld of op je enveloppen en ander verzendmateriaal? Of je draagtasjes, je inpakpapier, opvulmaterialen… die kunnen allemaal dienen als reclamedragers. En niet alleen voor je eigen merk of winkel, maar ook voor samenwerkingspartners of derden.