Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

E-mailnieuwsbrief blijft de absolute koploper in e-commerce

E-mailmarketing is nog steeds een van de meest effectieve marketingmethoden. Drie van de vier Nederlanders hebben weleens iets gekocht naar aanleiding van een reclamemail. Maar liefst 93% van de Nederlanders is ingeschreven voor een of meerdere e-mailnieuwsbrieven. Ook opmerkelijk: slechts 5% van alle Nederlanders vindt reclame via Facebook een goed idee. Hier lees je in 7 punten waarom ook jij een e-mailnieuwsbrief niet kunt missen.

e-mailnieuwsbrief

1. Bijna iedere Nederlander is ingeschreven op een e-mailnieuwsbrief.

Niet minder dan 93% van de Nederlanders (van 14 jaar en ouder) heeft zich ingeschreven op één of meerdere e-mailnieuwsbrieven. Dit geldt voor alle leeftijdscategorieën. Alleen jonge jongeren, de 14- tot 17-jarigen, hebben zich minder vaak aangemeld voor nieuwsbrieven via e-mail. Maar dan nog ontvangt van deze groep 84% wel nieuwsbrieven. De populariteit van de e-mailnieuwsbrief neemt nog steeds toe. 7% van de Nederlanders ontvangt anno nu geen e-mailnieuwsbrief, in 2014 was dit nog 11%.

2. 75% van de Nederlanders heeft iets gekocht naar aanleiding van een reclamemail.

De conversie van e-mail is uitstekend te noemen. E-mail weet mensen veel meer te verleiden tot een online aanschaf dan social media. Alleen via Facebook schaffen Nederlanders wel eens iets aan, dat geldt voor gemiddeld 30% van de Nederlanders. Bij Instagram en WhatsApp kom je niet boven de 10% uit, bij Pinterest is het 6%. E-mail blijft de absolute e-commerce-koploper met 75% van de Nederlanders die wel eens iets gekocht heeft naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht. En 58% van alle Nederlanders heeft vaker dan één keer iets gekocht dankzij een reclamemail.

3. Nederlanders checken één tot zes keer per dag hun e-mail.

Nog geen 5% van de Nederlanders checkt niet dagelijks zijn of haar e-mail. Dat betekent dat het checken van je mail voor Nederlanders iets is als tandenpoetsen, naar de wc gaan of eten. Het is dagelijkse routine. Maar liefst 10% checkt vaker dan 15 keer per dag zijn of haar mail, en 19% doet dat 7 tot 15 keer per dag. De meeste mailtjes worden gelezen tussen 07.00 en 09.00 uur en tussen 19.00 en 21.00 uur. De vroege avond is het meest populaire tijdstip. Iets voor jou als marketeer om rekening mee te houden met het tijdstip van versturen van je nieuwsbrief.

4. Nederlanders ontvangen gemiddeld 86 e-mails per week

Van die 86 mails zijn er veel e-mailnieuwsbrieven, 37 van de 86 zijn reclamemails. Per leeftijdsgroep zit er wel veel verschil in de hoeveelheid mails. Mensen tussen de 55 en 64 jaar krijgen wekelijks gemiddeld 112 e-mails binnen, bijna evenveel als de leeftijdsgroep van 45 tot 54 (111 mails) en van 35 tot 44 (104). Jonge Nederlanders, van 14 tot 17 jaar, treffen gemiddeld 44 e-mails per week in hun inbox. Bij 66-plussers zijn het altijd nog 98 mailtjes.

5. Smartphone is populairste device om e-mails op te lezen.

De mobiele telefoon is goed voor 43% van alle gelezen e-mails. 27% wordt op een laptop gelezen, 19% op een desktopcomputer en 11% op een tablet. Opmerkelijk: de smartphone wordt met het jaar populairder. In 2016 was die nog goed voor 37%, in 2015 36% en in 2014 30%. Nog een opmerkelijk – maar niet heel verwonderlijk – detail: Gmail is de meest gebruikte e-mailprovider.

6. Ook nieuwe inschrijvingen op e-mailnieuwsbrieven stromen binnen.

In de afgelopen 12 maanden hebben Nederlanders zich op één tot vijf nieuwe e-mailnieuwsbrieven ingeschreven. Dit geldt voor alle leeftijdsgroepen.

7. E-mail wordt steeds belangrijker voor e-commerce.

E-mail wordt steeds meer gebruikt door consumenten om te communiceren met overheden, banken en energieleveranciers en e-mail speelt een steeds grotere rol in e-commerce. Zo steeg het percentage Nederlanders dat per e-mail aankoopbevestigingen ontving in een jaar tijd van 77% (2016) naar 83% (2017).

 

Bron: Nationaal E-mail Onderzoek 2017 van Spotler, te downloaden via deze link: