Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

De nieuwsbrief: zo eenvoudig dat je er niet omheen kunt

De nieuwsbrief per mail wordt steeds belangrijker. Dat komt door verschillende aspecten die elkaar ook nog eens versterken. Als je daar als ondernemer of marketeer goed je voordeel mee doet, kun je er veel voordeel uithalen. Lees deze 7 punten en word een nieuwsbriefbaas.

de nieuwsbrief

1. Mensen voelen zich op hun gemak bij het medium nieuwsbrief.

Voor de meeste mensen is het checken van hun mail dagelijkse routine, voor velen zelfs een routine die zich meerdere keren per dag herhaalt. Men verwacht nieuwsbrieven in zijn of haar inbox, de nieuwsbrief is een vertrouwd medium.

2. Een nieuwsbrief komt gewoon binnen in je inbox.

Groot voordeel van mail: hij komt binnen in een programma dat toch al openstaat op de desktop van ontvangers, of op hun smartphone of tablet. Niemand hoeft er een aparte app voor te downloaden. Niemand hoeft eerst te leren hoe die app werkt et cetera. Een kind kan de was doen met e-mail.

3. De nieuwsbrief leent zich uitstekend voor tweerichtingsverkeer.

De nieuwsbrieven die je aan je klanten of zij die klant moeten worden stuurt komt binnen in een vertrouwde omgeving. De ontvanger krijgt in die mailbox ook post van zijn of haar tandarts, moeder, vriend, sportclub. Op die mails kun je reageren, net als op een nieuwsbrief. Zorg dan dus ook, en dit is essentieel, dat je je nieuwsbrief niet vanaf een noreply-adres verstuurt. Het beste is een adres met daarin een echte naam, van een echt persoon. Dat schept vertrouwen. Maar het verlaagt ook de drempel om te reageren. En een dialoog met je klanten is altijd goed. Wie een goed gesprek per mail tot stand brengt, bindt de betreffende klant extra aan zijn of haar bedrijf.

4. Nieuwsbrieven leiden tot conversie.

Een nieuwsbrief is effectief. Met een nieuwsbrief krijg je nieuwe klanten. Zeker als je geregeld een nieuwsbrief stuurt met daarin interessante en lezenswaardige informatie, raakt een potentiële klant gehecht aan jouw nieuwsbrieven en daarmee aan jouw bedrijf. Het vertrouwen groeit, en daarmee de o zo noodzakelijke trust-factor.

Als je een goed leesbare nieuwsbrief opstelt, relevant nieuws en/of ontwikkelingen over je producten en diensten opneemt, openstaat voor dialoog, en – heel belangrijk – een call to action of gewoon een vraag opneemt onderin je nieuwsbrief, ga je steeds meer klanten binnenhalen. Zelfs bij nieuwsbrieven met daarin nieuws, namelijk de nieuwsbrieven van kranten en magazines, leiden de nieuwsbrieven niet alleen tot doorclicks naar nieuwsartikelen op de website maar ook tot het afsluiten van nieuwe abonnementen. Omdat ook hier de trustfactor groeit.

5. Je publiek goed targeten is belangrijke succesfactor.

Een nieuwsbrief sturen naar iedereen doet je bedrijf en je nieuwsbrief geen goed. Richt je liever op specifieke doelgroepen, dan krijg je meer rendement uit je nieuwsbrief. Naast inhoud (goede afwisseling, nieuwtjes, goede verhouding tekst en illustraties) en pakkende schrijfstijl is het juiste publiek de derde succesfactor van de nieuwsbrief. Zorg dus dat je je databestanden zo hebt opgetuigd dat ze zich goed lenen voor analyse.

6. Vrees niet dat je te veel nieuwsbrieven uitdoet.

Als je tóch je publiek/ontvangers specifiek gaat targeten, kun je ook overwegen om meerdere verschillende nieuwsbrieven uit te sturen. Het hangt uiteraard af van de aard van je bedrijf en van wat je allemaal te vertellen hebt, en natuurlijk de tijd en aandacht die je erin kunt steken. Maar zolang de inhoud dus je nieuwsbrief je klant of potentiële klant triggert, is het geen probleem om meerdere nieuwsbrieven te versturen. Mensen hebben nu eenmaal verschillende aandachtsgebieden, zowel particulier als professioneel.

7. Doe zeker A/B-testen.

A/B-testen is eenvoudiger dan ooit, dus experimenteer. En als één benadering niet werkt, begin je gewoon met een nieuwe aanpak of een variant. Varieer ook in onderwerpregel, tijdstip van verzenden en lengte van de nieuwsbrief. Soms kan een extreem korte mail iemand heel positief verrassen, en soms is een lange heel overtuigend. Mist hij goed geschreven is. Stijl is alles. Stijl is ook de reden dat jij deze alinea nu nog leest.