Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

De Kamasutra van de beursstandjes

Beursstands zijn er in veel vormen en opstellingen. Soms heb je aan drie simpele witte wandjes genoeg, een andere beurs vraagt om een imponeerpaleisje met meerdere verdiepingen.

Een beurs is een feestje: het is pas een succes als de organisatie klopt en je de juiste mensen hebt uitgenodigd. Wat je doel ook is, leadgeneratie, imagebuilding of een productintroductie, zorg dat je verkoopmedewerkers hun relaties en prospects uitnodigen en dat het liefst met concrete afspraken.

Daarnaast is het goed na te denken over de vorm van je stand. Wordt het een kopstand, een tussenstand, hoekstand of – helemaal chique – een eilandstand?

Natuurlijk ben je afhankelijk van wat de organisatie aanbiedt. Soms is er standaardstandbouw. Soms is er beperkte ruimte. Soms is de vierkantemeterprijs hoger dan die aan de Zuidas. Maar meestal ben je vrij om je eigen standvorm te kiezen.

In deze Kamasutra van de beursstandjes zetten we zes standtypen met hun voor- en nadelen op een rij.

  1. Tussenstand (ook rijstand of wandstand genoemd).
    De meest voorkomende. Voordeel: overzichtelijk in te delen, met drie wanden en één kant aan het gangpad open. Nadeel: je zit op een rijtje tussen andere exposanten, dus valt minder op. Een opvallende signing is geboden, die in één oogopslag duidelijk maakt wat jij doet, wie je bent en wat je wilt communiceren. O ja, de standbemanning kan beter in het gangpad staan dan in de stand.
  1. Hoekstand.
    Altijd aan het uiteinde van een rij en dus met twee open zijden. Voordeel: opvallender, springt meer in het oog, en je wordt eerder gezien door meer bezoekers van twee elkaar kruisende gangpaden. Biedt ook meer inrichtingsmogelijkheden dan een tussenstand. Nadeel: is vaak duurder dan een tussenstand.
  1. Kopstand.
    Heeft slechts één wand en is van drie kanten open en dus zeer benaderbaar en zichtbaar. Voordeel: je wordt door bezoekers van drie elkaar kruisende gangpaden gezien. Vaak is de oppervlakte variabel, je hoeft dus niet zoveel vierkante meters af te nemen als bij een eilandstand. Nadeel: je hebt maar één wand dus niet veel ophangruimte.
  1. Eilandstand.
    Een stand die helemaal open is, dus met aan alle vier de zijden gangpaden. Zijn vaak de grootste stands op de beurs. Voordeel: exposure. Je bent al gauw de blikvanger van de beurs, en dat is zeker voor een A-merk of marktleider welkom. De eilandstand is de vrijstaande villa onder de beursstanden. Nadeel: bezoekers kunnen van alle kanten op je stand afkomen, dat vereist dus een goed en duidelijk ontwerp. Je hebt losse presentatie-elementen nodig. Vaak duur, omdat je veel vierkante meters hebt.
  1. Doorloopstand.
    In feite een tussenstand waarvan de achterwand ontbreekt. Voordeel: er lopen al gauw veel mensen doorheen. Nadeel: er lopen al gauw veel mensen doorheen. Dat vraagt om een opvallend en origineel standontwerp. Je hebt beperkte wandruimte dus je kunt weinig  materialen ophangen. De standbemanning moet ook beter opletten wie geïnteresseerd is en wie de stand gewoon als doorloopje gebruikt.
  1. Etagestand (ook verdiepingenstand genoemd).
    Vaak een eilandstand met een verdieping erop. Voordeel: extra exposure, valt meer op. Biedt een extra toegangsdrempel: wie naar boven mag, voelt zich speciaal. Een uitkomst om je belangrijkere gasten een belangrijker gevoel te geven. Nadeel: duurder en vraagt ook om passende uitstraling en daardoor veeleisender standontwerp.