Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Grootste fouten die mensen maken op hun LinkedIn profiel

LinkedIn is niet meer weg te denken als netwerkplatform. Maar het is ook een reclame- en marketingplatform. Tenminste, als je het goed gebruikt en inziet dat je dat laatste nooit hardop moet zeggen. Hieronder lees je de 7 grootste fouten die je collega-ondernemers en -managers maken op LinkedIn.

LinkedIn was altijd al belangrijk als netwerkplatform voor mensen op zoek naar een nieuwe baan of, andersom, headhunters op zoek naar een nieuwe manager of medewerker. Maar ook voor ondernemers en marketeers wordt LinkedIn steeds nuttiger en waardevoller.

Haast elke professional in Nederland heeft een profiel op LinkedIn. Grote kans dat jij die ook hebt. Toch maakt niet iedereen daar optimaal gebruik van. Met andere woorden, niet elke gebruiker is actief op LinkedIn in de zin van echt actief. Dat brengt ons direct op de eerste fout.

1. Je houdt je profiel niet up to date.

Veel gebruikers dachten/denken dat LinkedIn alleen handig is als je een nieuwe baan zoekt. Dat is dus niet zo. Maar zelfs als je LinkedIn uitsluitend als een banensite beschouwt, zorg dan ook dat je je profiel geregeld bijwerkt.

Vergelijk de populaire werkwijze onder executive searchers: zij spreken voortdurend mensen, juist als die niet direct in de markt zijn voor een nieuwe baan. Dan zijn ze eerlijk over hun ambities en competenties en hoeven ze niet hijgerig over te komen. Zo kun je ook rustig aan je profiel bouwen. Ook als ondernemer is dit belangrijk: mensen die zaken met jou willen doen, willen graag meer weten over de ‘vent’ (m/v) achter de tent. Dat geldt voor grote en kleine bedrijven en organisaties. Tien tegen een dat mensen je LinkedIn-profiel checken.

2. Je kopregel is onbegrijpelijk of onvolledig.

Die korte tekst direct onder je naam is niets anders dan een pitch in 120 tekens. Aanzienlijk korter dan een elevator pitch maar nog effectiever en gelezen door veel meer mensen dan er in een lift passen. Die regel zie je ook direct in zoekmachines verschijnen.

Toch staan er vaak vage teksten en nietszeggende functie-aanduidingen zoals Eigenaar of Owner, Directeur of Manager. Chief Strategy Officer is leuk bedacht maar wat zegt het voor een buitenstaander?

Belangrijke stelregel: vertel niet wat je officieel bent (de officiële titel in je bedrijf) maar wat je doet. Het mooiste is als je er ook nog aan toevoegt hoe je dat doet en voor wie.

3. Je portretfoto is een vakantiekiekje.

Zorg voor een professionele foto, huur het liefste een goede fotograaf in. Dat kost je een paar honderd euro, maar bedenk dat je die foto ook voor andere social media kunt inzetten en op je website of blog.

Kijk vriendelijk, een volle lach is niet perse nodig maar wel een glimlach. Kijk alsof je op een netwerkbijeenkomst op iemand afstapt. Dan blijf je ook niet stuurs kijken (veel mensen kijken heel stuurs en ernstig op hun LinkedIn-foto, onbegrijpelijk maar waar).

4. Je haalt een artikel (longpost) en een status-update door elkaar.

Een status-update is een soort Tweet, dus die gebruik je om een interessante quote, foto, update of artikel van iemand anders in je netwerk of link naar een blog of website te delen met en in je netwerk. Of je brengt nieuws, zoals informatie over een nieuw product, dienst, samenwerking, fusie, overname etc. Je kondigt een beurs aan waar je aanwezig bent of naar toe gaat als bezoeker, of een ander evenement.

Longpost

Terwijl een artikel oftewel een longpost echt vlees moet hebben. Je draagt er je deskundigheid op jouw vakgebied mee uit of je geeft een goed onderbouwde mening over een actuele of belangrijke ontwikkeling of gebeurtenis.

Dat artikel publiceer je ook op Pulse, het blogplatform van LinkedIn.

Je gebruikt Pulse dus niet om een vacature te plaatsen. Of erger, je gebruikt een artikel op Pulse ook niet om directe reclame voor jouw producten en diensten te maken. Dat wordt daar beschouwd als spam. En dat wil je niet. Pulse is dus geen reclamemedium maar een netwerk-blog. Je staat op het podium op een netwerkbijeenkomst dus het is je plicht om a. iets interessants te vertellen en/of b. dat op een leuke onderhoudende manier te doen.

5. Je geeft je artikel op Pulse een onmogelijk saaie titel.

Als je dan je best hebt gedaan op een mooie longpost, zet er dan ook een aantrekkelijke kop boven. Je ziet zo veel saaie niets zeggende koppen op LinkedIn/Pulse dat het zelfs gemakkelijk is er bovenuit te steken ook als je maar een beetje je best doet. Een kop als ‘Over de toekomst van reclame’ nodigt niet uit tot lezen. De kop die ik van de week las: ‘How to use LinkedIn to stay unemployed’ klik ik direct aan. Datzelfde doe ik als ik een artikel zie met de heading ‘Hoe je LinkedIn moet gebruiken als je nieuwe klanten op afstand wilt houden’.

6. Je schrijft nooit een status-update op LinkedIn.

Of je reageert nooit op de updates van anderen. Je geeft nooit een like. Geen enkel reactie. LinkedIn is bedoeld voor netwerken en ja dat is werken. Maar op een real life netwerkbijeenkomst ga je ook niet zwijgzaam in de hoek staan om te kijken wie er op je af komt. Knoop een praatje aan. Ook op LinkedIn.

7. Er staat geen enkele aanbeveling op je profiel.

Terwijl het zo simpel is: vraag je relaties, klanten en opdrachtgevers om aanbevelingen. Je denkt misschien: ach wat zeggen die aanbevelingen nu, ze worden vaak door bekenden en bevriende klanten, collega’s of relaties geschreven. Stap daarover heen. Mensen lezen nu eenmaal graag persoonlijke dingen over jou, en zeker als die positief zijn worden ze bevestigd in hun gevoel of idee dat ze met jou zaken zouden kunnen doen. Anders zouden ze überhaupt jouw profiel niet bezoeken.