Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

De geheimen van een goed handelsmerk

Een logo is het belangrijkste visitekaartje van je onderneming, want het is nog veel en veel belangrijker dan je visitekaartje. Je handelsmerk verschijnt namelijk op heel veel plekken. Een goed logo maakt niet alleen jou blij, het geeft je medewerkers een goed gevoel over je bedrijf en last but not least maakt het je merk begeerlijker voor consumenten en afnemers. Hieronder zetten we vier geslaagde en vier minder geslaagde logo’s op een rij om te laten zien en letterlijk te illustreren wat belangrijk is aan een logo.

handelsmerk

Heb jij al een logo ontworpen of laten ontwerpen voor je startup? Of een nieuw logo laten maken omdat je bedrijf zo gegroeid is? Misschien omdat jouw onderneming iets anders is gaan doen dan waarmee je ooit begon of om het mobielvriendelijker te maken?

De beslissing om een nieuw handelsmerk te laten maken wordt vaak uitgesteld. Je hebt het te druk met de dagelijkse dingen en de om directe aandacht vragende zaken. Er moeten offertes de deur uit, nieuwe producten worden ontwikkeld, verkopers aangenomen, medewerkers geïnstrueerd, er moeten advertenties komen, een internetcampagne, en o ja, er moeten nodig facturen de deur uit… kortom, er moet geld verdiend worden.

Kind van de rekening

Je logo of huisstijl is vaak kind van de rekening.

Toch is een goed logo belangrijk. Een logo kan zelfs enorme impact hebben op het succes van je bedrijf. Je handelsmerk, klein of groot afgebeeld, wordt overal gebruikt en komt overal terug. Van je briefpapier en verpakking voor producten tot je beursstand, autoportier en visitekaartje. En op je offertes – die nóg overtuigender worden als er een sprekend logo op prijkt.

Je kunt het beste ook een professional inschakelen om je nieuwe logo te ontwerpen. Dat kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Om je te inspireren zetten we hieronder vier erg geslaagde en vier minder geslaagde logo’s van 2017 onder elkaar:

Een geslaagd handelsmerk

mozilla-logo1. Mozilla

Het ontwerpbureau van het nieuwe logo van Mozilla, de internetorganisatie achter de populaire webbrowser Firefox, gebruikte crowdsourcing voor het design. Het logo is erg geslaagd vanuit esthetisch oogpunt, maar het doet meer dan mooi ogen: het vertelt een verhaal. Doordat internetgebruikers input hebben gegeven maar ook omdat vormelementen en tekens uit de url-taal in het logo zijn opgenomen, zegt dit logo: dit is internet.

Een merk is niet langer wat je de consument vertelt, een merk is wat consumenten elkaar vertellen dat het is — deze prachtige eigentijdse definitie van branding is hier erg van toepassing. Mozilla laat zijn gebruikers het werk doen en met wat eruit komt het logo zelf het werk doen.

typeandlogo2. One

Dit startup-logo is een mooi voorbeeld van eenvoud en een toonbeeld van het gebruik van wat ontwerpers negatieve ruimte noemen. Het maakt niet uit of je eerst 1 ziet of het woord One of de O van One. Het is altijd eenvoudig te lezen en het blijft ook op langere termijn spannend. Omdat het zwartwit is, is het eenvoudig reproduceerbaar en in veel verschillende media te gebruiken. In print ook een stuk goedkoper dan een full colour-logo.

mastercard_logo

3. MasterCard

Mastercard heeft een mooi nieuw logo dat duidelijk gebaseerd is op het oude, maar er ook uitdrukkelijk afstand van doet. Weg met de rommel. Het nieuwe logo werd frisser, duidelijker en een stuk helderder. De creditcardorganisatie vereenvoudigde de vormen, introduceerde een extra (derde) kleur in het midden en de merknaam kreeg een geheel nieuw lettertype. Dat laatste is ook een grote vooruitgang.

instagram4. Instagram.

Kleurverlopen zijn trendy. Het logo van Instagram is al in 2016 opnieuw ontworpen en het is een stuk meer van deze tijd. Als je nu het oude ziet denk je dat dat van tien jaar geleden is. Net als bij Mastercard overigens.

Minder geslaagde handelsmerken

subway_logo

5. Subway

Het oude Subway-logo was fris en eigenzinnig. Het nieuwe is een stuk minder origineel en bovendien ongeïnspireerd. Het schreefloze ronde kapitale lettertype doet gewild aan. Het groene en gele kleurenschema oogt veel minder fris dan het sprekende geel van het oude handelsmerk. Het is zelfs saai. De pay-off van Subway in de VS is ‘Eat Fresh’ maar hun logo is allesbehalve vers.

microsoft

6. Microsoft

Vier vierkanten waaruit een groter vierkant is samengesteld. Het logo bestond van 1987 tot 2012 alleen uit de naam Microsoft in cursieve zwarte letters. In het nieuwe logo heeft de naam een ander — en aanzienlijk saaier en minder sprekend — letterfont. Het nieuwe Windows-symbool met de vierkanten is nu toegevoegd aan het woordbeeld. De oude flying windows waren geen officieel onderdeel van de huisstijl/het logo.

De knipoog naar het oude logo is fraai: de letters ‘f’ en ‘t’ zitten ook nu weer aan elkaar vast.

flightning7. Flightning

Dit vliegtuigje (met goede wil zie je een vliegtuigje) doet veel te veel denken aan de logo’s van Facebook en Twitter. De kleur is hetzelfde als het Twitter-logo en het lettertype is vergelijkbaar zo niet identiek aan het lettertype in het Facebook-pictogram.

Het is dus niet origineel, maar erger: het doet zwaar aan en het f’je lijkt omgekukeld.

Het is bijna ongemakkelijk om naar te kijken.

BT8. BT

BT, afkorting van British Telecom, heeft zijn letters schreefloos en heel streng laten maken. Het kleurenpalet is een combinatie van rood, roze, blauw en groen, die eerder pijn doet aan de ogen dan dat het behaagt. De kijker heeft in dit logo geen houvast. Er staat eigenlijk niets centraal in het logo, of het moeten de letters zijn. Er is niks televisie of telecommunicatie of internet aan. Het logo mist elke vorm van een concept.

(Met dank aan David Good en Ashley Christie van Startups.co)