Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Dé 11 tips om meer omzet binnen te halen met LinkedIn

LinkedIn wordt steeds aantrekkelijker als profileringsmedium, contentdistributiesysteem, aandachtsmachine en acquisitie-instrument. Wij geven je dé 11 redenen waarom een ondernemer LinkedIn niet links kan laten liggen. Ga vandaag nog aan de slag.:

Omzet verhogen via LinkedIn

1. LinkedIn lijkt uitgevonden voor gerichte acquisitie.

LinkedIn is een enorme database waarin bedrijven, ondernemers, verkopers en Zzp’ers elkaar vinden voor deals en opdrachten. Dankzij de geavanceerde zoekmachine van LinkedIn vind je snel de juiste personen binnen bedrijven aan wie jij je product, dienst, advies of training wilt verkopen.

Opdrachten zoeken via LinkedIn

Wie opdrachten zoekt binnen bijvoorbeeld de marketingcommunicatiewereld, vindt snel alle mensen die werkzaam zijn binnen reclame, PR, marketing en communicatie in een bepaalde branche en ook nog in een specifieke regio. Bijvoorbeeld alleen in Amsterdam of juist in Zeeland of Noordoost Groningen. Je ziet ook direct waar de mensen met de functie die jij zoekt binnen jouw netwerk zitten.

Misschien is het wel een direct (eerstelijns)contact, en anders misschien iemand in de tweede lijn. Je ziet ook direct met wie in jouw netwerk zij verbonden zijn, zodat je die betreffende persoon ook makkelijk om een introductie kunt vragen. Hij of zij weet wat voor vlees hij of zij met jou in de kuip heeft en kan dat aan jouw potentiële opdrachtgever of inkoper duidelijk maken.

2. Je kunt laten zien wat jij in huis hebt en jezelf goed profileren.

LinkedIn werkt als een soort blog of vakblad: je kunt er bijdragen of artikelen van jouw hand op zetten of bijdragen van anderen delen. LinkedIn werkt dankzij zijn grote bereik als een contentdistributiemachine zonder weerga. Je kunt lezers met een goede teaser verleiden om door te klikken naar jouw eigen blog op jouw website of de website van jouw organisatie. Met die content genereer je traffic naar jouw hoekje in de grote markthal die LinkedIn heet. Je trekt geïnteresseerde mensen – dus dan al warme contacten – naar je toe en je maakt jezelf er ook bekender en interessanter mee. Bezoekers van jouw profiel lezen ook je andere updates en/of artikelen.

Let erop dat je bijdrage/bericht op zichzelf al informatie- of entertainmentwaarde heeft. Zomaar even een bericht of post neerplempen met daarin een link naar je blog op je bedrijfswebsite heeft niet zoveel effect. Mensen zien dat als louter reclamelokkertje. Ze moeten minstens getriggerd worden in de post zelf

3. Tag personen in je post of bericht.

LinkedIn is een sociaal medium, dus bedoeld om informatie te delen. Activeer dus de aandacht die je wilt hebben door de personen die je noemt in je bericht te taggen (tik een apenstaartje en daarna de naam van de betreffende persoon). Of tag mensen van wie je vindt dat ze zéker moeten lezen wat jij schrijft. Het lukt vaak om zo hun reactie uit te lokken. Jij beloont ze elf immers al met aandacht.

4. Vertel niet alleen, vraag ook.

Weer benadrukken we het: LinkedIn is een sociaal medium, dus je wilt dat er gesprekken tot stand komen. Stel dus ook eens een vraag in je post. Dan krijg je geheid meer reacties, en reacties katapulteren je bereik.

5. Gebruik ook beeld in je bijdragen.

Tekst is effectief als hij goed geschreven is, maar vergeet niet dat bijpassend beeld de tekst extra aantrekkelijk maakt om te lezen. Bezoekers worden meestal eerder getriggerd door beeld dan door tekst en worden door het beeld nieuwsgierig naar de tekst. Ga maar na als je een intrigerende foto ziet in de krant of op een online magazine: je gaat direct het fotobijschrift lezen.

6. LinkedIn is een transparant medium met automatische feedback.

Je ziet wie jouw bijdrage liket of er een reactie op geeft. Al die mensen zijn potentiële afnemers of opdrachtgevers. Je kunt ze als een warm contact beschouwen.

7. Je ziet wie jouw profiel bezoekt.

Dat is een van de prachtige features van LinkedIn: de bezoeker van jouw profiel wordt geregistreerd en jij krijgt er van LinkedIn netjes een melding van. Dat is een mooi aanknooppunt voor een verder gesprek met die persoon. Je weet ook al wat zij of hij precies doet in haar of zijn bedrijf.

8. Een bedrijfspagina maakt jouw organisatie sneller vindbaar op Google.

Het is aan te bevelen om naast een persoonlijk profiel ook een bedrijfspagina op LinkedIn aan te maken. Het kost je weliswaar extra tijd en moeite, want je bedrijfspagina moet absoluut wel voldoende inhoud hebben. Het grote voordeel is dat alle updates, berichten en artikelen die je op je bedrijfsprofiel zet openbaar worden geïndexeerd door Google. Dat doet Google niet met jouw persoonlijke profielpagina, de inhoud daarvan blijft binnen LinkedIn.

Het voordeel is dus dat ook mensen van buiten LinkedIn die zoeken naar de – wellicht bijzonder specialistische en/of heel aantrekkelijke – informatie die jij aanbiedt en waar jij over schrijft via de Google zoekresultaten op jouw pagina komen. Overigens blijf je persóónlijke profielpagina de belangrijkste pagina op LinkedIn. Mensen houden van mensen. Ook van bedrijven maar vooral van mensen.

9. Gedraag je alsof je op een feestje bent.

De algoritmes van LinkedIn, die samen de machine onder de motorkap vormen en zorgen voor de verdere verspreiding van jouw boodschap in niet alleen je eerste- maar ook je tweede- en zelfs derdegraadsnetwerken, letten vooral op drie dingen. Dat zijn interactie, emotie en conversatie. Je moet je dus op LinkedIn echt net zo sociaal gedragen als op een feestje: praten met mensen, vragen stellen, vertellen en aardig zijn tegen ander mensen.

Om het emotionele aspect meer kleur te geven, ook letterlijk, heeft LinkedIn in navolging van Facebook nieuwe like-iconen geïntroduceerd. Tot voor kort kon je alleen reageren met ‘Interessant’ (het duimpje), nu kun je reageren met maar liefst vier nieuwe varianten: ‘Applaus’, ‘Geweldig’, ‘Verhelderend’ en ‘Nieuwsgierig’. In het Engels heten de varianten ‘Celebrate’, ‘Love’, ‘Insightful’ en ‘Curious’.

10. Gebruik ook live-video op LinkedIn, júíst op LinkedIn.

Er is goed nieuws. LinkedIn Live komt eraan ook in Nederland. In de VS is de nieuwe functie Live van LinkedIn al operationeel. Net als bij Facebook en Instagram kan iedereen jouw live-video-stream volgen en er commentaar op geven via een openbare chat. Of er vragen over stellen die jij dan direct kunt beantwoorden. Live-video leidt dus tot weer meer interactie en dat is precies wat je als ondernemer of marketeer wilt.

Je zult zeggen: alweer een live-videodienst? Zeker een goede vraag, maar video leidt nu eenmaal tot meer engagement en dus tot meer omzet. En live-video groeit helemaal heel hard en kan weleens de nieuwe standaard worden. Live-video wordt meer bekeken dan vooraf gemaakte video’s. Deskundigen verwachten dat komend jaar 50% van de video’s op het web livestreams zijn. Dit heeft alles te maken met het realtime-karakter van live-video. Het is echter, authentieker. Of komt althans authentieker over.

Bij live-video moet je het doen zonder achteraf-montage, ondertiteling, zorgvuldig uitgezocht muziekje eronder et cetera. Je moet het helemaal van de inhoud hebben. En kijkers kunnen jouw live-video ook beïnvloeden als je het tenminste helemaal slim aanpakt. Je kunt ook jouw video van tevoren aankondigen. Zo kun je bijvoorbeeld de lancering van een nieuw product extra aandacht geven en dus extra opvallend en feestelijk maken. Of je kunt je beurs, congres of andere evenement in je zakelijke doelgroep onder de aandacht brengen.

11. Live-video krijgt extra bereik cadeau.

Bovendien heb je ook nog kans dat LinkedIn jouw live-video straks extra gaat promoten, omdat het platform het medium op zich extra aandacht wil kweken voor het medium. Jij lift dus mee op de golven die LinkedIn maakt om zijn nieuwe feature in de spotlights te zetten.