Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

De 11 belangrijkste tech-trends van 2017 voor marketeers

Als marketeer, communicatiemedewerker of ondernemer móet je anno 2017 op de hoogte zijn van de laatste tech-trends. We noemen hieronder de 11 meest aansprekende tech-trends. Over Virtual Reality, eSports, slim pizza’s bezorgen, de scherven van colaflesjes en nieuwe initiatieven die de klassieke verzekeraars raken in het hart.

1. Hardwarefabrikanten worden dienstenaanbieders.

Steeds meer bedrijven die apparaten leveren breiden hun aanbod uit met diensten. Zoals Apple ooit de muziekindustrie opschudde door niet alleen MP3-spelers te verkopen maar ook de hele dienst eromheen, met Apple iTunes en nu Apple Music.

Een mooi voorbeeld van nu is BMW, dat steeds actiever wordt in het autodelen met DriveNow. Onder de naam ReachNow is het autodeelsysteem onlangs ook in de VS geïntroduceerd. En BMW komt met meer van zulke diensten als autodelen en parkeerservices. General Motors stapte samen met het bedrijf RelayRides in autoverhuur. En eerder al nam Volkswagen-importeur Pon Nederland de autodeeldienst Greenwheels over.

2. Technologie die het dagelijks leven thuis makkelijker maakt.

Alexa, de digitale assistent van Amazon, wordt steeds meer uitgebreid. Je  kunt er overal in huis mee communiceren dankzij de zogeheten Echo Dot, een nieuwe en kleinere versie van de Echo-speaker die al enige tijd op de markt is. Je kunt er muziek mee bedienen via een externe speaker, dingen op internet opzoeken, allerlei apparatuur in huis bedienen en producten bestellen op Amazon. Mensen die meerdere Echo Dots in huis installeren kunnen in elke ruimte commando’s geven en de antwoorden op commando’s en vragen horen.

3. Makkelijker spullen bestellen dankzij verbinding tussen apparaten en het internet.

Stel: je printerinkt is op en direct vraag je je af: bestelde ik die cartridges nu altijd bij inktpatroonshop.nl, goedkopecartridges.nl of inkt123.nl?

Amazon komt met een briljante uitvinding: de zogenaamde Dash buttons. Dat is een knop, gekoppeld aan één product, die wordt aangebracht op een contextuele plek. Bijvoorbeeld een knop voor Ariel, Robijn, Dreft of jouw eigen merk wasmiddel die je op je wasmachine plakt. Met één druk op de knop is het wasmiddel dan toegevoegd aan je virtuele boodschappenmandje.

Ook historisch gedrag en context worden steeds vaker ingezet om al een voorselectie van opties te maken en zo keuzestress te voorkomen of beperken. Veel mensen zien namelijk door het enorme aanbod op internet door de bomen het bos niet meer en willen het liefst eenvoudige en stressloze beperkte-keuze-mogelijkheden.

En zo komt kantoorartikelengigant Staples met de Easy Button, waarmee zakelijke klanten via spraak en scan heel eenvoudig een nieuwe bestelling kunnen plaatsen.

4. Eenvoudig uitgaan en alles laten regelen.

Stel je wilt naar de bioscoop in de stad. Misschien wil je de popcorn alvast bestellen, iets te drinken erbij, je wil een parkeerplaats reserveren, en ook meteen maar het restaurant in de buurt van de bioscoop waar je snel iets kunt eten. Siri van Apple en Amazon komen nu met apps waarmee je rechtstreeks dus zonder tussenkomst van de horecazaak zelf een tafeltje voor twee kunt reserveren.

5. Het ‘smashable’ merk oftewel herkenbaarder design ook in digital.

Steeds meer merken manifesteren zich via virals en films op internet die door dure digital-designbureaus perfect in elkaar worden gedraaid. Complete virtuele werelden worden opgeroepen, interactieve websites, gelikte designs of je kunt meeslepende games spelen die de merkbeleving vergroten. Maar als het allemaal zo snel en fraai en vlekkeloos kortom gelikt is, waar blijft dan de merkidentiteit? Digital designers proberen dat te bereiken volgens het principe van het ‘smashable’ merk. Het Coca-Cola-flesje is daar het archetypische voorbeeld van. De fles is zo ontworpen dat zelfs als je de fles kapot gooit op de grond en vervolgens een scherf opraapt het merk nog steeds herkenbaar is. Het merk manifesteert zich namelijk niet alleen in het logo maar in de kleur en de dikte van glas. En ook in het geluid wanneer je de fles openmaakt. Daarom zullen digital designers steeds meer multidimensionaal gaan ontwerpen om dit gevoel ook in apps en websites tastbaar te maken.

6. Gamen als kijkspel: eSports wordt echt groot in 2017.

In eSports nemen de beste gamers ter wereld het tegen elkaar op, en het gaat om serieuze prijzen. Het is echt de Olympische Spelen, het WK Voetbal en Formule 1, maar dan heet het Overwatch of Rocket League. Of League of Legends, internationaal gezien veruit de allergrootste. Daar kijken makkelijk 14 miljoen mensen naar. League of Legends is in vakjargon een MOBA, wat staat voor multiplayer online battle arena-game.

Ook de stadions waar eSports-competities worden gespeeld raken steeds voller, ook in Nederland.

De voetbalgame FIFA is als eSport nog tamelijk klein maar de groei is enorm. Dat is ook te danken aan de betaaldvoetbal-commercie die erop inspringt: voetbalclubs als Ajax, PSV en Manchester City leggen professionele FIFA-spelers vast als virtuele spelers. De bekendste is de 23-jarige FIFA-speler Koen Weijland, die in september 2016 werd gecontracteerd door Ajax. Weijland, vijfvoudig Nederlands kampioen en nummer 1 van de wereld in 2010, 2011 en 2015, speelt dit seizoen onder de vlag van Ajax op verschillende nationale en internationale FIFA-toernooien. Weijland heeft zelfs een officieel Ajax-rugnummer, 39, toegewezen gekregen. Ajax ziet de FIFA-gamer als uitgelezen marketingmedium om jonge fans nog sterker aan de club te binden.

De eSports-ontwikkeling biedt bedrijven veel extra mogelijkheden tot reclame en (gericht én algemeen) bereik. De gamesport is nog niet zo populair als voetbal of schaatsen maar daar gaat het wel naartoe.

7. Nieuwe manieren van online betalen.

2017 wordt het jaar van nieuwe partijen in online betalen. Bedrijven als iDeal en Adyen krijgen geduchte concurrentie, ook vanuit het buitenland. Ook Facebook en Google zijn bezig om in de online-betaalmarkt te stappen. Nieuwe Europese wetgeving zorgt ervoor dat de betaalmarkt makkelijker voor nieuwkomer is te betreden.

8. Virtual Reality breekt door.

Virtual Reality-hardware en VR-toepassingen stromen de markt op en het lijkt of ook de consument ervoor warmloopt. Hij/zij zit nog in de fase waarin nieuwsgierigheid de belangrijkste trigger is. Natuurlijk moeten eerst genoeg early adopters en tech-nerds met enthousiaste verhalen komen. Mensen met VR-ervaring zijn er enthousiaster over dan mensen zonder VR-ervaring. De bekende kat-uit-de-boom-kijkers.

Er is, bleek uit een onderzoek van bureau Ipsos, ook nog enige watervrees te bespeuren onder het grote publiek. Dat komt door ‘gebrek aan interesse’, ‘niet inzien van het nut’, ‘hoge kosten van devices’, ‘de hype eromheen’ en ‘het gebrek aan toepassingen’.

De interesse gaat met name uit naar entertainmenttoepassingen: televisie, films en online video’s zijn realistischer in Virtual Reality.

Het lijkt erop dat de Oculus Rift, HTC Vive en andere VR-apparaten in 2017 echt gaan doorbreken dankzij betere software en games.

9. Disruption van grote partijen.

Autoverzekeraar Allsecur schudde najaar 2016 de pechhulpmarkt op met een on-demand-pechhulpdienst. De gemiddelde autobezitter heeft maar één keer in de vijf jaar pech, blijkt uit onderzoek van GfK, en een kwart nooit. Toch betaalt iedereen de jaarlijkse abonnementskosten aan de Wegenwacht. Pechhulp on demand werkt via een app (of webbased) en zonder lidmaatschap of abonnement. Zodra de monteur onderweg is, laat de app op je smartphone zien wie dat is en je ziet realtime waar de monteur zich bevindt.

Het wachten is op dergelijke initiatieven voor de zorg- en inboedelverzekering.

10. Spraakbesturing breekt door.

Apple heeft Siri, Google Assistant, Amazon Alexa en Microsoft Cortana. De spraakgestuurde assistent op je smartphone. Als bedrijf moet je nu al nadenken hoe jij zulke handigheidjes kunt inzetten voor jouw (online-)winkel, webshop of adviesservice. Straks kunnen mensen er niet meer buiten, dus zorg dat jij er ook slim gebruik van maakt.

Datzelfde geldt voor chatbots. In Azië zijn chatbots al zo gewoon als Whatsapp en zijn ze dankzij bedrijven als WeChat een handig hulpmiddel bij de uitvoering van dagelijkse taken. Europa zal snel volgen, dat hoeft geen betoog.

11. Slimme toepassing van bestaande technologie.

Je kunt ook een al lang bestaande technologie inzetten om je service te verbeteren. En tegelijkertijd je interne proces, zoals pizzaketen Domino’s doet door al zijn voertuigen uit te rusten met gps. Elke bezorging wordt hierdoor vastgelegd, niet alleen voor de klant maar ook voor de winkelmanager. Klanten die een pizza bestellen via de website, kunnen de route van de bezorging volgen via een kaart. Domino’s begon de dienst in december 2016 in Hoogeveen, Soest, Empel, Hoofddorp en Gorinchem.

De filiaalmanager krijgt tegelijkertijd meer inzicht in de route en controle over de met de bezorger afgesproken procedures, waardoor bezorgingen veiliger, efficiënter en sneller bij de klant zijn, aldus Domino’s zelf. In februari 2017 hebben bezorgers bij alle Domino’s-vestigingen gps aan boord.