Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Strategie

Contentmarketing belangrijkste speerpunt in marketingtrends

Marketeers en vooral B2B-marketeers focussen zich steeds meer op persoonlijk klantcontact. Techniek blijft belangrijk, maar het belangrijkste speerpunt anno 2018 is mensgerichte aandacht. De klant en haar of zijn behoefte is weer aan de macht. Contentmarketing – die is afgestemd op de behoeften van de klant – is daarbij het belangrijkste speerpunt voor marketeers anno 2018. Hieronder lees je de belangrijkste 9 marketingtrends.

Contentmarketing belangrijkste speerpunt in marketingtrends

Marketeers en vooral B2B-marketeers focussen zich steeds meer op persoonlijk klantcontact. Techniek blijft belangrijk, maar het belangrijkste speerpunt anno 2018 is mensgerichte aandacht. De klant en haar of zijn behoefte is weer aan de macht. Contentmarketing – die is afgestemd op de behoeften van de klant – is daarbij het belangrijkste speerpunt voor marketeers anno 2018. Hieronder lees je de belangrijkste 9 marketingtrends.

Vandaag geopend:

-

      1. Contentmarketing is belangrijkste speerpunt voor marketeers.

      Contentmarketing wordt door 49% van de ondervraagde marketeers genoemd als belangrijkste speerpunt in hun organisatie. Daarna volgen:

      • Customer Experience (genoemd door 33%)
      • Marketing-automation (26%)
      • E-commerce en digitalisering (19%)
      • Innovatie (17%).

      2. Contentmarketing is belangrijk voor brandbuilding.

      Contentmarketing leidt niet direct tot conversie. Deze zeer populaire vorm van marketing doet echter wel wonderen voor brandbuilding, en daarmee voor het claimen van autoriteit. Contentmarketing is typisch een middel van de lange adem. Op lange termijn is het goed voor je branding en die heb je uiteindelijk broodnodig om tot conversie te komen. Contentmarketing heeft een sterke pullfactor en lokt mensen naar je website.

      3. Contentmarketing levert leads op.

      Daarnaast levert contentmarketing naamsbekendheid op, en als belangrijkste misschien wel: het levert leads op. Leadgeneratie is een van de belangrijkste zo niet de allerbelangrijkste redenen voor veel organisaties om contentmarketing in te zetten.

      4. LinkedIn is het meest gebruikte social-mediakanaal voor het delen van content.

      LinkedIn is van oudsher geschikt voor meer vakinhoudelijke informatie, met daarin een duidelijke What’s In It For Me. Toch wordt ook LinkedIn naast vooral zakelijk ook steeds meer een persoonlijk social medium. Het onderscheid tussen B2B en B2C wordt ook steeds kleiner op LinkedIn. Zoals de hele business steeds meer H2H, oftewel Human to Human, wordt.

      5. Owned media belangrijkste kanalen voor verspreiden content.

      Owned media oftewel eigen websites, eigen blogs en nieuwsbrieven en social media zijn de belangrijkste kanalen voor contentmarketing.

      6. De héle customer journey komt meer in de belangstelling.

      De complete klantreis krijgt steeds meer aandacht van marketeers. Het wordt steeds belangrijker om evenveel aandacht te schenken aan de fase ‘klant zijn’ als aan de fase ‘klant worden’. De fase ‘klant zijn’ is een fase die veel verder gaat dan alleen marketing. Dat is de overtuiging van marketeers. Wil je deze fase goed beheersen dan komt het aan op een perfecte samenwerking tussen marketing, sales en realisatie.

      Dit is best een grote uitdaging. In de meeste gevallen is het binnenhalen van klanten voor marketeers belangrijker dan aandacht voor de bestaande klantenbase. Bij energiebedrijf Nuon waren voorheen de marketing- en salesactiviteiten van de B2B-afdeling vooral gericht op de zogeheten buyer journeys. Daarop heeft Nuon een customer experience-programma opgezet. Dit heeft als doel om klanten een consistente en memorabele ervaring te bieden waar ze blij van worden omdat het hun werk makkelijker maakt dan wel meerwaarde biedt voor hun business.

      7. Marketing-automation is nog geen gemeengoed.

      Marketing-automation is voor ruim een kwart van de marketeers een belangrijk speerpunt. Maar anno 2018 maakt slechts 27% van B2B-organisaties gebruik van marketing-automation. Wel is 33% van plan om met marketing-automation te starten.

      8. Marketing-automation vereist twee essentiële voorwaarden.

      Twee belangrijke voorwaarden noemen marketeers om een goed marketing-automation-traject op te starten:

      1. een goede samenwerking tussen de afdeling marketing en de afdeling sales
      2. de beschikbaarheid over voldoende kwalitatieve content.

      9. Waarom zou je marketing-automation inzetten?

      Wat kun je eigenlijk doen met marketing-automation? Waarom zou je het inzetten? Daarvoor zijn meerdere redenen. Je krijgt eerder aansluiting in het koopproces van klanten. Je kunt dankzij marketing-automation beter op het juiste moment met de juiste informatie bij je prospect komen, waardoor je effectieve leads kunt genereren en bestaande leads kunt opwarmen. Daardoor stijgt de kwaliteit van je leads. Daarnaast kun je bestaande klanten meer aandacht geven. En je kunt het gebruik van je producten beter stimuleren. Bovendien kun je eenvoudige dingen automatiseren waardoor je meer tijd over hebt voor andere creatieve dingen. En tot slot: je maakt inzichtelijk wat je nu eigenlijk doet en welke resultaten je inspanningen opleveren.

       

      Zie ook het PIM B2B Marketing Trendrapport 2018 van Platform Innovatie in Marketing (PIM) en Spotler.