Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Bloemen verwelken maar promo-items blijven altijd bestaan

Bloemen verwelken en schepen vergaan maar promotionele artikelen blijven altijd bestaan. Daarom werkt een USB-stick, vulpen, zakmes of keukenmes beter dan online- of tv-reclame.

Of het nou een pen is, een notitieblokje, een petje, een mooi tasje, mensen houden van cadeautjes. Maakt niet uit hoeveel het kost. Een leren schrijfmap of messenblok kan goed uitpakken maar een simpele pen of sleutelhanger doet het werk ook.

Op een beurs deel je uiteraard eerder balpennen of rolletjes pepermunt met logo uit, maar onderschat de kracht niet van een mooi relatiegeschenk als je bij een klant of prospect op bezoek gaat. Als het item een beetje de moeite waard is, blijf jij als gever heel lang bij hem of haar. Jaren zelfs. Uit internationaal onderzoek blijkt dat 58% van de ontvangers van relationele producten die langer dan vijf jaar gebruiken.

Ik kan dit zelf beamen. Ik gebruik al jaren een fijne zwarte Cross-pen van een industrieel bedrijf, een schrijfmap van een automerk en een USB-stick van een reclamebureau.

Hogere herinneringswaarde

Een doorsnee consument ziet uiteraard meer bedrijven en merken langskomen op TV, in kranten en tijdschriften en online maar de herinneringswaarde van promotionele artikelen ligt 15 tot 50% hoger dan die van die andere media.

Bovendien blijkt dat 70% van die items door de ontvanger zelf in gebruik wordt genomen. Vooral op kantoor en in de keuken. Op kantoor heeft 74% minstens één promotioneel item in gebruik, in de keuken zelfs 91% (en 82% meer dan twee). Sterker nog: 59% van de respondenten uit een omvangrijk internationaal onderzoek heeft op kantoor zelfs twee tot elf relatiegeschenken in gebruik – en 45% weet spontaan het merk of de adverteerder op het product te noemen. In de keuken ligt dat zelfs op 50%. En als je bedenkt dat mensen gemiddeld 9 uur op kantoor zitten en 3 tot 5 uur in de keuken, kun je maar één ding concluderen: promogifts zijn een niet te missen medium met een onschatbare stopping power.

Weet ook dat maar liefst 48% van de mensen wel meer cadeautjes van bedrijven zou willen krijgen.

Golfbal

Zelfs als het wordt weggedaan of verloren heeft een promo-item nog een tweede leven. In een folder over golfballen – bedrukt met ‘uw logo’ een ‘gewild visitekaartje’ –  lees ik dat ‘een beetje speler een golfbal en dus uw logo diverse keren gebruikt’. Dat betekent ‘herhaalde exposure’. De zogeheten ‘lost and found’ zorgt ervoor dat uw golfbal meerdere eigenaren kan toebehoren, aldus de ballenleverancier.

Voordelen

De vijf belangrijkste voordelen van promotieartikelen nog even samengevat:

  1. Hoge attentiewaarde, wordt op prijs gesteld
  2. Hoge herinneringswaarde, hoger dan Tv, print en online
  3. Blijft lang in gebruik, vaak jaaaaaarenlang
  4. Mensen ontvangen graag cadeautjes, maakt je sympathiek
  5. Geschikt voor elk budget, van sleutelhanger tot dure horloges.