Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Grootste billboardscherm van Europa toont reclame op maat

De technologische mogelijkheden van billboards worden steeds uitgebreider. Het grootste verlichte billboardscherm van Europa ziet nu wie er langskomt en toont vervolgens de reclame die is afgestemd op de passant. Het systeem herkent het automerk en -model en ziet zelfs hoe voorbijgangers zich voelen.

Billboardscherm

Je kent die matrixborden in wat scherpere bochten langs de snelweg met een oplichtend ‘U rijdt te snel’. Je denkt altijd dat het voor die auto naast of voor jou geldt. Maar meestal ben jij het natuurlijk zelf die te hard rijdt. Automerk Mini bedacht daar alweer enkele jaren geleden een leuke variant op. Zij zetten in bochten even kleine reclameborden in de vorm van zo’n oplichtend ‘U rijdt te snel’-matrixbord. Maar de tekst op het Mini-bord is ietsje anders. Er staat: ‘U rijdt te saai’.

Opel

Je schrikt toch even. Hoe wéét dat bord dat jij in een Opel rijdt?

Natuurlijk denk je een moment later dat dat over die auto vóór je of naast je opgaat. Maar tegelijkertijd besef je dat jouw Opel, Renault of Ford ook inderdaad een tikje saai genoemd kan worden. Dat maakt deze advertentie van Mini zo leuk. De meeste mensen hebben geen Mini, dus het bord klopt bijna altijd. Het bord kon geen auto’s herkennen, hoewel het persoonlijk op passanten leek afgestemd.

Billboardscherm op jou afgestemd

Nu is het wél technisch mogelijk dat een billboardscherm ziet in welke auto jij rijdt. Om vervolgens een advertentie te laten zien die precies op jou is afgestemd. Dat gebeurt al sinds eind oktober 2017 op Piccadilly Circus in Londen. Het beroemde gigantische lichtreclamescherm op een hoek van het plein is helemaal vernieuwd. Het is met 240 vierkante meter (groter dan drie tennisbanen) niet alleen groter en helderder geworden, maar ook interactief. Het bord kan namelijk auto’s (merk, model en kleur) herkennen en stemt vervolgens de advertentie-uiting af op de passerende automobilist.

Nieuwe impuls

Het digitale led-scherm, het grootste in Europa, geeft Digital Out of Home een nieuwe impuls. Het kan één gigantische advertentie laten zien, maar ook tot zes verschillende advertenties of video-streams tegelijk, met een resolutie van 11 miljoen pixels. Dat is vergelijkbaar met de kwaliteit van een Tv-scherm met een diameter van 2500 cm.

Camera’s in het scherm kijken welke auto langsrijdt waarna het algoritme in een split second bepaalt welke van de voorgeprogrammeerde advertenties wordt getoond. Daarnaast herkent het billboard ook voorbijgangers zonder auto, voetgangers dus. Althans, niet op persoonsniveau maar op geslacht, leeftijdsgroep en zelfs op hoe je je voelt. Vervolgens kan het systeem dan maatwerk-advertenties laten zien.

Privacy

De exploitant van het scherm heeft om privacy-bezwaren te pareren aangekondigd dat het geen gegevens of camerabeelden bewaart. Eerder ontstond in Nederland enige ophef toen bekend werd dat in sommige abri’s op NS-stations minicamera’s waren ingebouwd die signaleren wie naar de reclame-uiting op het bord kijkt en hoe lang iemand kijkt. Nog onderzocht wordt door de autoriteiten of dit een schending van de privacywetgeving is.

Perrier de eerste

De eerste merken die ingetekend hebben op het nieuwe PiccadillyLights op Piccadilly Circus zijn Coca-Cola, Hyundai, Samsung en L’Oréal. De marketeers achter deze merken hebben nog niet laten weten hoe zij de herkenningssoftware precies in gaan zetten.

Piccadilly Circus staat wijd en zijd bekend om de grote verlichte billboards. En al heel lang. In 1908 was Perrier er de eerste adverteerder met verlichte reclame.