Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Auto is promotiemiddel, imagebuilder én HR-instrument

Een auto is een nadrukkelijk communicatiemedium dus het is voor je onderneming belangrijk dat je de juiste auto kiest. Niet alleen voor jezelf maar ook voor je medewerkers. Je auto’s zijn medebepalend voor de identiteit en uitstraling van je bedrijf. De auto is een reclamemedium, promotiemiddel, imagebuilder, bindmiddel en HR-instrument tegelijk.

auto

Je website, de prijs van je product, je online presence op social media, je logo, visitekaartjes, huisstijl, bedrijfsnaam, reclame-uitingen, hoe de receptioniste de telefoon opneemt, allemaal is het medebepalend voor de identiteit en gewenste uitstraling van je bedrijf. Datzelfde geldt voor je auto. Niet alleen de auto waarmee jij en/of je medewerkers klanten en potentiële klanten bezoeken. Maar alle auto’s die op je parkeerplaats staan. Bezoekers zien die auto’s, mensen die bij je komen solliciteren, iedereen.

Als je niet al je heel bewust van je auto bent, is het de hoogste tijd om ook dit vaak veronachtzaamde aspect onder de loep te nemen.

Het gaat om een simpele vraag: wat vertelt je wagenpark over jou, wat wil je dat het vertelt en hoe laat je dat matchen?

Het hangt er ook vanaf wat je precies wilt uitstralen als bedrijf. Wil je een duurzame en milieubewuste uitstraling, wil je laten zien dat je op de kleintjes let of wil je juist kwaliteit vooropstellen?

1. Auto’s vormen mede je imago.

Bij een thuiszorgorganisatie rijden alle gedetacheerde verpleegkundigen die vanaf 32 uur per week werken in een babyblauwe Fiat 500 van de zaak. Het bedrijf wil vrolijk en flitsend overkomen, en bij het bouwen aan een leuk, cool merk dragen de aaibare retro-Fiatjes in belangrijke mate bij. Niet alleen doordat de verpleegsters zelf er wel bij varen maar omdat er op straat naar de auto’s wordt ómgekeken.

2. Auto’s in huisstijlkleur en –belettering zijn goede buitenreclame.

De Fiat 500’s van deze thuiszorgorganisatie zijn voorzien van de bedrijfsnaam in kloeke letters, fleurig logo en webadres. Ze vallen echt op. Ze vormen daardoor een opmerkelijk goede vorm van . (buiten)reclame.

3. Opvallende auto’s zijn een opvallend wervingsinstrument voor nieuw personeel.

Niet-klanten en potentiële klanten kijken naar jouw leuke en uitnodigend vormgegeven auto’s. En dat geldt ook voor nieuwe potentiële medewerkers. Mensen zien de auto, kijken daarna naar je website en solliciteren.

Het mes snijdt aan minstens drie kanten. De kekke autootjes blijken promotiemiddel, imagebuilder, bindmiddel en HR-instrument tegelijk.

4. Een auto maakt je bedrijf vertrouwenwekkend.

Zo sympathieopwekkend als een kleine auto is, zo vertrouwenwekkend kan een grote auto overkomen. Een grote internationale handelsmaatschappij geeft zijn topverkopers allemaal een Jaguar XJ12 van de zaak. Geen gloednieuwe, maar een klassieker van ruim 15 jaar oud, met V12-motor. Omdat de auto’s ouder dan 15 jaar zijn, hebben de verkopers een fiscaal voordeel: ze betalen niet de standaard 25% fiscale bijtelling over de nieuwprijs maar slechts 35% over de huidige dagwaarde van de auto’s, en dat is een fractie van de nieuwprijs.

5. Powerdressing werkt, ook met auto’s.

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een chique Armani-pak en een glimmende BMW bijdragen aan de impact van het advies van de consultant. Een managementadviseur kan er beter uit kan zien als George Clooney in een pak dan als Columbo in een morsige beige regenjas. Beter als Neelie Kroes in mantelpak dan als Bridget Jones in een rafelig topje. Dan wordt er namelijk meer waarde toegekend aan je adviezen.

6. Grote auto’s dragen ook bij aan succes van vrouwen.

Grote auto’s zijn niet een typisch mannending. Als je beter uitgerust en met meer zelfvertrouwen bij je afspraken buiten de deur uit je comfortabele reisauto stapt, heeft dat grote invloed op hoe je tegenover klanten staat. Je komt rustiger en zekerder aan bij je afspraken. Een fijne grotere of in ieder geval betere auto maakt iedereen minder gestrest en daardoor kun je doortastender zijn in je verkoopgesprek.

7. Auto moet aan verwachtingspatroon van je klanten en mores in je business voldoen.

Zorg dat je mensen of jij zelf je nooit ‘overdressed’ voelt als je bij een klant voorrijdt. Maar ook niet underdressed. Of je nu een BMW of Audi kiest, een Tesla, een elektrische Nissan Leaf of een hybride Toyota Prius, een degelijke Peugeot 508 of een Ford Focus. Zolang je auto is afgestemd op je bedrijfsimago, het verwachtingspatroon van je klanten en de mores in de sector is het prima.

8. De juiste auto en autoregeling maakt je werknemers blijer.

Gelukkige medewerkers zijn aardiger tegen hun klanten en dat komt je verkoop, afzet, omzet en dus je bedrijf ten goede. Een goede werkgever luistert vooral ook naar de persoonlijke wensen van zijn medewerkers en zorgt voor een mobiliteitsbeleid dat aansluit bij hun werkprocessen. Mobiliteit is voor iedereen belangrijk om zijn of haar werk goed te kunnen doen, en dat geldt zowel voor medewerkers in de buitendienst als in de binnendienst. Zowel voor mensen met een auto van de zaak als de mensen die niet leaseautogerechtigd zijn.

Bij steeds meer bedrijven zit de verantwoordelijkheid voor mobiliteit daarom niet meer in de facilitaire hoek of inkoophoek, maar in de HR-hoek.

9. Geen auto? Dan een e-bike van de zaak, of OV-kaart.

In mobiliteitsregelingen verschuift de trend naar individuelere regelingen, waarbij het niet alleen gaat om een leaseauto maar ook over vergoedingen voor woon-werkverkeer tot zakelijke kilometervergoeding met eigen auto, deelautoregelingen, Greenwheels-abonnementen, een OV-Businesscard, een e-scooter, een fiets of e-bike van de zaak of OV-fiets.

10. Of misschien is private lease een idee.

Steeds meer autoleasemaatschappijen ontwikkelen private lease-regelingen waarmee medewerkers hun woon-werkvergoeding kunnen gebruiken om tegen gunstige voorwaarden een kleine en milieuvriendelijke, duurzame auto te leasen.

11. Een elektrische auto draagt bij aan je innovatieve en duurzame imago.

Met een elektrische of half-elektrische auto kun je je imago versterken. Precies ook de reden waarom ondernemers die zweren bij een innovatieve of duurzame uitstraling hun Audi of BMW verruilen voor een BMW i3, of een hybride Audi, BMW of Mercedes, of ander merk uiteraard. Een Tesla Model S is ook een alternatief. De technologie van zo’n vol-elektrische Tesla is vooruitstrevend en levert altijd gespreksstof voor recepties en verjaarspartijen. Bovendien wijst zo’n Tesla de weg naar nieuwe duurzame oplossingen. Fossiele energie is eindig en dus zijn disruptieve initiatieven noodzakelijk.

Er zijn altijd mensen die vraagtekens zetten en de Tesla-rage afdoen als een hype, die zo’n hagelnieuw automerk uiteraard ook expres creëert.

Ook bij elektrische auto’s zie je weer dat nieuwe ontwikkelingen op korte termijn worden overschat maar op lange termijn onderschat.