Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Alles wat je moet weten over adverteren op Facebook

Wie via Facebook klanten wil binnenhalen, ontkomt er niet aan om te adverteren op het gigamedium. Je organisch bereik is namelijk erg beperkt: slechts een miniem gedeelte van al je volgers ziet alles wat je post. Hoe komt dat eigenlijk? En hoe werkt dat eigenlijk, adverteren op Facebook? Kort samengevat: er is één reden om niet te adverteren op Facebook, maar er zijn 9 redenen om het wél te doen.

facebook

1. Facebook is geen tijdlijn maar een algoritme.

Je Facebook-tijdlijn is geen zuivere tijdlijn met de meest recente berichten bovenaan. Jij ziet wat Facebook wil dat je ziet, en het is precies afgestemd op jouw persoonlijke profiel en gedrag. Het Facebook-algoritme houdt rekening met wat jij liket, wat jij deelt, waar je op reageert, wie jij volgt, wat je ingevuld hebt in je persoonlijke gegevens, je zoekgedrag, ook buiten Facebook… van alles. Het Facebook-algoritme leidt ertoe dat jij als ondernemer ook een kleiner organisch bereik hebt dan je zou denken op basis van je (grote) aantal volgers of het aantal mensen dat jouw bedrijfspagina leuk vindt. Ook al heb je duizenden Facebook-volgers, je berichten worden slechts getoond aan een beperkt aantal. Dat schijnt op 2 tot 20 procent te liggen. Dus ook populaire bedrijven moeten adverteren.

2. Je móét dus wel adverteren op Facebook.

Met het posten van berichten kom je er als bedrijf niet op Facebook. Als je serieus campagne wilt voeren op Facebook is adverteren de aangewezen weg. Zeker als je in B2C-markten werkzaam bent.

3. Adverteren op Facebook is kinderspel.

Nu moet je Facebook nageven dat ze adverteren heel eenvoudig maken, ook als je een klein bedrijf hebt, en als je slechts een beperkt budget hebt. Vanaf € 5,- per dag kun je al een campagne in de lucht krijgen. Je kunt dankzij de hypertargeting-software van Facebook namelijk op maat advertentiecampagnes voeren, en zelf je doelgroep uitzoeken. Je kunt je doelgroep eenvoudig zelf samenstellen, op basis van demografische gegevens, gedragspatronen of contactgegevens. O ja, en een Facebook-campagne is makkelijker op te zetten dan een Google AdWords-campagne.

4. Facebook heeft de data.

Dagelijks besteden ongeveer twee miljard mensen gemiddeld 50 minuten op Facebook. Alle gegevens over persoonlijke interesses en gedrag zijn bij elkaar een goudmijn. Data zijn de olie van de 21ste eeuw: als je er veel van hebt, word je ongelooflijk rijk. De meeste mensen laten de standaard privacy-instellingen aan staan. Facebook verzamelt ook data over bezoeken van gebruikers aan andere websites, dankzij een onzichtbare Facebook-pixel. En omdat 60% van de Facebook-gebruikers alleen Facebook bezoeken op zijn of haar smartphone weet Facebook ook alles over je locatie. Locaties zijn uiteraard relevant voor adverteerders. Facebook kan verder ook jouw profiel vergelijken met gelijkgestemden, en daar dus nog meer conclusies uit trekken. En dan heeft Facebook ook nog eens zijn eigen chatdienst Messenger en heeft het Instagram en WhatsApp ingelijfd, allemaal weer met miljarden gebruikers. Dat levert nog meer data op.

5. Je kunt zonder veel moeite hypertargeten.

Facebook is net als darten van heel dichtbij: je kunt alle pijltjes in de roos gooien. Jij zoekt vrouwen tussen de 26 en 32 die getrouwd zijn, geïnteresseerd zijn in popconcerten, een kat hebben, en geregeld reizen tussen Utrecht en Ede, Facebook vindt ze voor jou. Nu weet je ook hoe het komt dat de advertenties die jij zelf ziet in je Facebook-tijdlijn zo vaak heel persoonlijk overkomen. Facebook beschikt over heel specifieke gebruikersdata van zijn gebruikers, en dat is erg interessant voor jou als adverteerder. Het gaat dan niet alleen om woonplaats, geslacht, inkomen en of mensen een eigen huis hebben, maar ook om huwelijkse staat, gezinssamenstelling, reisgedrag en politieke voorkeur, tot en met hun hobby’s, eetvoorkeuren, en of zij een kind verwachten.

De identiteit van de gebruiker wordt geheimgehouden maar verder gebruikt Facebook honderden verschillende kenmerken als selectiecriteria, zodat adverteerders als een scherpschutter met een vizier hun doelgroep kunnen vinden. Adverteren is dus niet het schieten met hagel maar met scherp. De kwaliteit van je bereik is belangrijker dan het bereik, redeneert Facebook.

6. Je kunt makkelijk experimenteren.

Een campagne op Facebook is makkelijk te tracken en te monitoren. Je kunt ook snel variaties aanbrengen, en de verschillende uitkomsten met elkaar vergelijken.

7. Je houdt controle over je budget.

Als je dagelijks een bepaald bedrag wilt uitgeven, is dat geen probleem. Je kunt ook makkelijk je maximale kosten-per-klik instellen. Je hebt direct return on investment, je kunt makkelijk je kosten voor elke conversie berekenen en dus kijken wat je aan je advertentie verdient. Afhankelijk van de sector waarin je bedrijf actief is, betaal je wat meer of minder voor advertenties maar de gemiddelde CPC (cost per click) is 61 dollarcent. Let er wel op dat je je instellingen goed managet anders kan adverteren alsnog duur worden, afhankelijk van hoe populair de categorieën en doelgroepen zijn waarop jij je wilt richten. Het Facebook-advertentiesysteem werkt tenslotte ook met een veilingsysteem. Maar ook hier geldt, niet duurder dan bij Google AdWords.

8. Je kunt snel en eenvoudig afbeeldingen en video’s invoegen.

Illustraties, foto’s, filmpjes, tekeningen, je kunt alles wat je advertentie aantrekkelijker maakt makkelijk integreren. Video’s krijgen ook voorrang omdat Facebook verandert in een soort YouTube of andere online-televisiezender: bewegend beeld is belangrijker dan tekst, foto’s of wat dan ook.

9. Effectvolle advertenties laat Facebook vaker zien.

Voor Facebook is de zogeheten gebruikerswaarde van een advertentie belangrijk. Ze kijken naar likes, shares en comments van en op een advertentie, en laten die dan vaker zien.

10. Soms is Facebook niet het aangewezen medium.

Het is natuurlijk afhankelijk van je doelgroep, maar het bereik van Facebook – hoe goed te hypertargeten ook – kan ook te massaal zijn voor jouw bedrijf. Bedrijven in de VS die slechts in één bepaalde stad producten leveren wordt bijvoorbeeld aangeraden niet op Facebook te adverteren – lees hier als je wilt meer over in The Complete, Always-Updated Guide to Facebook Advertising van socialmediabureau Buffer.