Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Wat een ondernemer kan leren van Ravensburger

Je hoeft niet zelf een hele webshop op te zetten om je spullen te verkopen. Het kan soms makkelijker en sneller via een affiliateprogramma. Zowel kleine als grote bedrijven gaan een partnerprogramma aan met een partij als bol.com, de grootste in Nederland. Zo verkoopt puzzelfabrikant Ravensburger zijn spellen en puzzels via bol.com, Intertoys en Bart Smit.

In feite werken heel veel merken en bedrijven op een soortgelijke manier als Ravensburger. Ze hebben een website die als etalage fungeert voor hun spullen maar klanten kunnen er niet binnenlopen om binnen af te rekenen. Ze laten hun zonnebrillen, auto’s, kleding, parfum etc. verkopen door wederverkopers en dealers.

Bol.com adverteert met de slogan ‘De winkel van ons allemaal’. Dat klopt in meerdere opzichten. Iedereen met een website, app of blog kan namelijk deelnemen aan het partnerprogramma van bol.com en commissie verdienen wanneer je bezoekers van jouw website doorverwijst naar bol.com. Voor elke aankoop die een bezoeker vervolgens doet ontvang je een commissie van 8%.

Overigens niet alleen voor het artikel dat je promoot, maar voor alle artikelen die binnen dezelfde winkelsessie worden gekocht door de betreffende bezoeker.

Geen sores

Dat is vooral handig voor ondernemers, fabrikanten en leveranciers van muziek, film, boeken en elektronica, bloggers, zzp’ers, auteurs etc. Zij promoten bepaalde producten op hun site waarvoor ze niet zelf een webwinkel willen opzetten. Of die niet zelf de sores willen hebben van verzenden, handling, verzendkosten en crediteurenrisico.

Puzzelmaker Ravensburger zet op zijn website naast al zijn puzzels een koopknop met keuze uit drie winkels waar je je puzzel kunt kopen. ‘Koop bij bol.com’, ‘Koop bij Intertoys’ en ‘Koop bij Bart Smit’.

Besparing Ravensburger

Ravensburger spaart daarmee de kosten en moeite van een eigen webshop uit, terwijl bezoekers toch eenvoudig hun spellen en puzzels kunnen kopen. Dankzij de referral-code achterin de url verdient Ravensburger toch aan de consumentenverkoop.

Dat komt in dit geval nog bovenop de marge die de spelletjesfabrikant direct bij bol.com en andere speelgoedwinkels en wederverkopers opstrijkt.

Onlinemarketing

Het is een gekende vorm van affiliatemarketing. Het is een manier van online marketing waarbij de adverteerder de affiliate betaalt voor elke bezoeker, lead of sale die de laatste genereert via diens online kanaal (website of bijvoorbeeld nieuwsbrieven). Ook korting/couponaanbieders, prijsvergelijkers, loyalty- en beloningwebsites, portals en educatieve organisaties maken gebruik van affiliatiepartners.

Bol.com krijgt goede pers voor zijn partnerprogramma. Volgens marketingvakblad Emerce is bol.com ‘Nummer 1 affiliate netwerk’ van 2016. En het affiliateprogramma van bol.com is ook in grootte nummer 1 van Nederland, met 30.000 partners.

Uitgebreid aanbod

Dat is ook te danken aan de uitgebreidheid van het bol.com-aanbod, met 13 miljoen artikelen.

En naast de commissie van 8% hanteert het bedrijf ook een bonusregeling, met maandelijkse uitbetaling van de verdiende commissie en bonus.

Bovendien timmert bol.com zelf actief aan de weg door zijn partnerprogramma actief te managen. Zo hebben ze een uitgebreide klantenservice, whitepapers, webinars, een kenniscentrum en ondersteuning bij de promotie van jouw website of webshop.