Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Sign

Waarom achtergrondmuziek in elke winkel of bedrijf onmisbaar is

In een kledingzaak of supermarkt is achtergrondmuziek niet meer weg te denken. Muziek heeft een positief effect op klanten, ze blijven langer en besteden meer. Veel dienstverleners, banken en winkels draaien echter geen muziek. Dat kunnen ze beter wel doen, blijkt uit onderzoek. Ook banken, opticiens, apotheken en benzinestations moeten aan de muziek. Stilte kost je geld, in muziek zit leven, ook voor jouw winkel, zaak of bedrijf. Hieronder de 9 redenen.

Waarom achtergrondmuziek in elke winkel of bedrijf onmisbaar is

In een kledingzaak of supermarkt is achtergrondmuziek niet meer weg te denken. Muziek heeft een positief effect op klanten, ze blijven langer en besteden meer. Veel dienstverleners, banken en winkels draaien echter geen muziek. Dat kunnen ze beter wel doen, blijkt uit onderzoek. Ook banken, opticiens, apotheken en benzinestations moeten aan de muziek. Stilte kost je geld, in muziek zit leven, ook voor jouw winkel, zaak of bedrijf. Hieronder de 9 redenen.

Vandaag geopend:

-

      1. Muziek verbetert het bedrijfsimago.

      De grote meerderheid, namelijk 70% van de klanten, heeft een positievere perceptie van het imago van en de sfeer in de winkel als er muziek klinkt. Dat geldt niet alleen voor supermarkten en winkelcentra, maar ook in zakelijke en serieuze retail.

      2. Achtergrondmuziek werkt onderscheidend.

      Twee van de drie klanten (65%) vinden dat muziek bijdraagt aan het onderscheidende karakter van een winkel.

      3. Muziek werkt ook in ‘serieuzere’ retail.

      In bankkantoren en apotheken is vaak geen muziek te horen. Als dat echter wel het geval is, zijn 3 van de 4 klanten ervan overtuigd dat de achtergrondmuziek aangenaam is en ook past bij het karakter van deze wat serieuzere retailomgeving. De meerderheid van de klanten, ook van financiële instellingen, namelijk 56% voelde zich comfortabeler bij het voeren van vertrouwelijke gesprekken als er achtergrondmuziek speelde. Waarschijnlijk ook omdat die hun conversaties enigszins maskeerde.

      4. Klanten voelen zich meer welkom.

      Muziek heeft een duidelijke positieve invloed op de klantbeleving. Door achtergrondmuziek te laten horen, geef je als bedrijf je klanten en cliënten een warmer welkom. Muziek is sowieso al een essentieel onderdeel van het dagelijks leven van mensen, maar muziek is in een winkel of zaak net zo belangrijk voor de klantbeleving als verlichting, winkelinrichting en andere designelementen.

      5. Muziek werkt bijna overal goed.

      Of het nu gaat om autodealers of zorgverleners, wellnesscentra of apotheken, bejaardenhuizen of financiële instellingen, muziek draagt bij aan verbetering van de klantbeleving en het loyaliteitsgevoel.

      6. Muziek draagt bij aan een premium gevoel.

      De beoordeling van een winkel als premium store stijgt met 20 procentpunten, van 36% naar 56%, als er achtergrondmuziek te horen is.

      7. Nieuwe klanten komen eerder terug.

      Bij het gebruik van achtergrondmuziek in de winkel zegt 72% van de nieuwe bezoekers dat ze waarschijnlijk terugkomen. Toen er geen muziek in de winkel speelde gaf slechts 50% aan dat ze waarschijnlijk zouden terugkeren.

      8. Wachten wordt minder vervelend.

      Liefst 76% van de klanten ervaart het wachten voor een kassa dankzij de achtergrondmuziek als minder lang.

      9. Muziek heeft ook een heilzaam effect voor personeel en medewerkers.

      Muziek draagt ook bij aan het welzijn van het personeel in de winkel. Twee van de drie werknemers in een winkel met muziek zegt dat klanten in een beter humeur zijn als er achtergrondmuziek in de winkel speelt. Winkelpersoneel beschouwt muziek als een echte motivator. Want ook hun relatie met klanten en in de dagelijkse routine van het personeel wordt er door muziek beter op. Liefst 93% van de werknemers geeft de voorkeur aan muziek boven geen muziek.

       

      (Gebaseerd op onderzoek De kosten van stilte 2017 van Mood Media, bedrijf in instore mediaoplossingen).