Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Aangewezen methoden om je bedrijf schaalbaar te maken

Je hebt een mooi bedrijf met goede producten maar na enkele jaren van voorspoed en groei stagneert nu je omzet. Hoe groei je weer verder? Zorg voor een schaalbaar businessmodel. En, heel belangrijk, neem goede mensen aan, waardoor jij in de dagelijkse business misbaar bent. Hier lees je de 10 eenvoudige en effectieve manieren hoe je dat aanpakt.

bedrijf schaalbaar maken

1. Werk aan een duidelijke visie die schaalbaar is.

Hoe genereer je meer omzet terwijl je hetzelfde doet als wat je nu doet en even hard werkt? Dat doe je door je bedrijf schaalbaar te maken. Schaalbaar betekent niks anders dan iets op een eenvoudige manier groter maken. Dat bereik je allereerst door niet heel hard ín je bedrijf te werken maar vooral áán je bedrijf. Als je aan je bedrijf werkt, heb je ook meer tijd om een duidelijke visie te formuleren. Want dat is de eerste vereiste.

2. Zorg ervoor dat je bedrijf minder afhankelijk wordt van jouw persoon.

En aan je bedrijf werken, ervoor zorgen dat de dagelijkse business ook draait zonder jouw fysieke aanwezigheid, heeft ook nog eens als voordeel dat je bedrijf minder afhankelijk wordt van jouw persoon. Daarom kun je vaker met vakantie of heb je de rust en de tijd om nóg betere dingen bedenken voor je organisatie en voor je klanten.

3. Breid je assortiment uit met logische producten.

Ook dit is schaalbaar. Stel je bent slager, en staat bekend om je verse en biologische vlees, prijswinnende worst en smaakvolle vegaburgers. Dan kun je overwegen om ook wokgroente te gaan verkopen. Je zou er je klanten mee verrassen.

Maar smakelijke roerbakgroente in vier of vijf smaken is een logische uitbreiding van je kant-en-klaarmaaltijden. Zeker voor de one-stop-shoppende vleeskopers en zelfkokers die niet uren de tijd hebben om in de keuken te staan.

4. Besteed een deel van je werk uit.

Je hoeft niet alles zelf te doen. Uitbesteden van werk vergroot niet alleen je groeikansen maar ook nog eens je flexibiliteit. Daardoor kan je beter meebuigen op de conjunctuur als het eens een keer een tijdje slechter gaat.

5. Breid je distributienetwerk uit.

Je verkoopt nu misschien je merk vanuit een eigen winkel of winkels, of online webshops. Maar je kunt ook overwegen om wederverkopers in te schakelen, of andere winkels of winkelketens te bewegen om jouw producten te gaan verkopen. Of je kunt een shop-in-shop openen. Of je opent een tijdelijke pop-up-store in een (winkel)pand dat op dit moment leegstaat en dat jij voor een habbekrats kunt huren. Zeker in een winkelcentrum of winkelstraat zullen andere winkeliers en ondernemers je verwelkomen.

6. Standaardiseer je maatwerk.

Lever je nu vaak of veel maatwerk? Ga na of dat maatwerk of een deel ervan misschien is te standaardiseren. Misschien zit er tussen al het maatwerk dat je levert een oplossing die je makkelijk in kunt zetten voor veel meer en veel diverse klanten.

Stel je bent een leverancier van zonnepanelen of van warmtepompen, en je levert precies op klantspecificatie. Maar je kunt misschien ook een stuk of wat, wel een beperkt aantal, pakketten samenstellen waar klanten uit kunnen kiezen. En dat kan ook in je adviezen of diensten. Kijk naar McDonald’s of Burger King: je weet wat je krijgt maar ook hóe je het krijgt. De service is al net zo gestandaardiseerd als de hamburger of kipnuggets zelf.

7. Neem hele goede mensen aan.

Je mensen bepalen mede het succes van je onderneming. Neem de beste medewerkers aan die je kunt vinden. Betrek de beste en initiatiefrijke medewerker in je dagelijkse werk alsof je hem of haar klaarstoomt om het bedrijf over te nemen. Laat hem of haar zelfstandig beslissingen nemen, betrek ze bij de bedrijfsvoering, de doelstellingen, de resultaten enzovoorts. Zij of hij zal extra gemotiveerd zijn.

Nog een groot voordeel: zij of hij kan veel van jouw dagelijks werk overnemen. Zo word jij zelf misbaar, althans voor de dagelijkse gang van zaken. Misschien kun je wel meer dan één van zulke excellente medewerkers aannemen. Dan kan je bedrijf nóg sneller groeien.

8. Overweeg om te gaan franchisen, laat anderen voortbouwen op jouw werk.

Je hebt al heel goede medewerkers, en misschien zijn ze wel zo goed en ondernemingsgezind dat zij zélf ondernemer willen worden. Geef ze die kans, laat hen een nieuwe vestiging van jouw bedrijf leiden. Of elders een nieuw filiaal openen. Dat kan natuurlijk ook in loondienst. Maar mensen met het echte ondernemersbloed beginnen liever iets voor zichzelf. Een begin van een franchiseketen is geboren.

9. Sluit je aan bij een digitale marktplaats.

Natuurlijk ben jij als ondernemer goed vindbaar op internet. Ook al is je website nog zo eenvoudig, geïnteresseerden of klanten die iets specifieks zoeken – een product of een oplossing voor hun acute probleem – moeten via Google bij jou terechtkomen. En het liefste snel en direct.

Je hoeft je niet te beperken tot een eigen plek op het web. Je kunt ook aansluiting zoeken bij een digitaal platform, een onlinemarktplaats zoals Marktplaats, bol.com, Amazon, Catawiki of eBay. Het publiek dat je daarmee bereikt is veel groter dan je zelf voor elkaar zou krijgen.

10. Zet een eigen online community op.

Je krijgt misschien veel vragen van klanten en potentiële gebruikers over jouw producten en/of diensten. Om al die vragen te beantwoorden kun je overwegen om een eigen online community op te zetten waarop je bestaande klanten via een digitaal forum de vragen van anderen laat beantwoorden. Zo hoef jij of hoeven je medewerkers niet alles meer zelf te doen.

Het voordeel van zo’n digitaal forum is dat het zich automatisch uitbreidt en dat steeds meer mensen in aanraking komen met jouw producten.

11. Zet een onlineplatform op waarop je andere aanbieders hun producten laat verkopen.

Het omgekeerde van jouw spullen verkopen via Marktplaats of bol.com: geef andere ondernemers met aanvullende dienstverlening of complementaire producten de gelegenheid om hun producten via jouw website te verkopen.