Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Strategie

Tips voor online advertenties die echt iets voor je merk doen

Het geheim van online advertenties is dat het advertenties zijn. Oftewel: ze moeten gewoon opvallen dus goed zijn. Wat geldt voor online adverteren gold altijd al voor gewoon adverteren. Nog een geheim dat geen geheim is: je moet van goeden huize komen, dus creatief zijn, want mensen hóuden niet zo van online-advertenties. Je moet dus in één blik verleiden en overtuigen. Hieronder lees je dé 9 tips om er online uit te springen.

Tips voor online advertenties die echt iets voor je merk doen

Het geheim van online advertenties is dat het advertenties zijn. Oftewel: ze moeten gewoon opvallen dus goed zijn. Wat geldt voor online adverteren gold altijd al voor gewoon adverteren. Nog een geheim dat geen geheim is: je moet van goeden huize komen, dus creatief zijn, want mensen hóuden niet zo van online-advertenties. Je moet dus in één blik verleiden en overtuigen. Hieronder lees je dé 9 tips om er online uit te springen.

Vandaag geopend:

-

      1. Wees creatief en steek moeite in je advertenties.

      Een advertentie is een advertentie, of die nu online is of niet. Online gelden exact dezelfde principes voor het maken van een goede advertentie als in print of op straat. Creativiteit is doorslaggevend. Ook de simpelste digitale advertentie, zoals een banner, kan de aandacht trekken en je merk positief op de kaart zetten. Maar liefst 82% van de advertenties wordt, zo blijkt uit eye tracking-onderzoek, niet echt gezien. Dus je kunt maar beter het verschil maken door een advertentie te maken die in één oogopslag aantrekkelijk is en/of aanzet tot actie.

      2. Zichtbaarheid zegt nog niets over impact.

      Het aantal clicks van een advertentie, de viewability, dus waar je op wordt afgerekend op de factuur van het platform waarop je adverteert, zegt nog niets over de visuele opvallendheid van een advertentie of aandacht ervoor. Zoals we al vaststelden: ruim 8 van de 10 advertenties worden wel getoond op een scherm maar niet echt gezien door mensen.

      3. Het doel van je advertentie is niet opvallen maar impact scoren.

      Het doel van je online advertentie is niet visueel opvallen, nee, hij moet iets voor je merk of aanbieding doen. Hij moet impact hebben. Hij moet op korte termijn een reactie activeren en op lange termijn bijdragen aan de langetermijnrelatie met jouw merk.

      4. Beeld werkt sterker dan woorden/tekst.

      Gebruik beeld. Beeld is sneller tot je te nemen. Lezers en kijkers houden van beeld, want voor woorden moet je nu eenmaal iets meer moeite doen. Via beeld komt de boodschap sneller over. Het is hier een beetje moeilijk om toe te geven (ahum) maar beelden hebben nu eenmaal een groter effect dan woorden. Hoewel deze tekst natuurlijk geen advertentie is maar een how-to-artikel waarin woorden belangrijker zijn dan beeld.

      5. Gebruik het allerliefst bewegend beeld.

      Animatie betekent niet voor niets animatie, oftewel beweging en iemand ergens toe te bewegen, naast onderhouden en verstrooien. Gebruik ook weer niet te veel en te snelle beelden, dat werkt weer averechts. Die leiden juist weer af van je hoofdboodschap.

      Uit testen van mediabureau Ipsos en onderzoeksbureau Lumen blijkt dat een online-advertentie gemiddeld 3,3 seconden aandacht krijgt. Bij het juiste bewegende beeld krijgt ie langer aandacht.

      6. Voer een BN’er of bekend persoon op.

      Advertenties waarop kijkers het langste hun aandacht vestigen zijn advertenties met daarin een beroemdheid of een herkenbare persoon uit een tv-programma of uit beroemde tekenfilms.

      7. Heb het lef om er echt uit te springen.

      Durf onderscheidend te zijn. Het gebruik van felle en opvallende kleuren, opvallende woorden of kreten of personen maken je merk herkenbaarder omdat je advertentie er sterker door wordt. Dat komt ook doordat dan ook mensen die niet direct al naar je jouw advertentie kijken vanuit hun ooghoek je advertentie wél zien.

      8. Vergeet je logo niet.

      Je logo moet altijd goed herkenbaar en prominent in beeld zijn.

      9. Kom snel tot de kern.

      De boodschap in je advertentie moet direct helder en duidelijk zijn. Je hebt nu eenmaal niet veel tijd om indruk te maken, en er gebeuren al zoveel andere dingen op een gemiddelde webpagina. Je doelgroep is zeker online nu eenmaal supersnel afgeleid.

       

      Dit artikel is mede gebaseerd op het onderzoek Attention 2.0 van Ipsos Mori en Lumen.