Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Algemeen

9 Redenen waarom je moet adverteren in huis-aan-huisbladen

Wie een grote dekking wil in een lokaal afzetgebied, een direct en groot bereik en een sympathiek Umfeld wil hebben, moet adverteren in regionale huis-aan-huisbladen. Zowel informatieve als actiematige als imago-advertenties doen het goed in huis-aan-huisbladen. Bovendien is deze vorm van massareclame heel goed te betalen. Hieronder volgen de 9 redenen waarom je als ondernemer niet buiten het lokale krantje kunt.

9 Redenen waarom je moet adverteren in huis-aan-huisbladen

Wie een grote dekking wil in een lokaal afzetgebied, een direct en groot bereik en een sympathiek Umfeld wil hebben, moet adverteren in regionale huis-aan-huisbladen. Zowel informatieve als actiematige als imago-advertenties doen het goed in huis-aan-huisbladen. Bovendien is deze vorm van massareclame heel goed te betalen. Hieronder volgen de 9 redenen waarom je als ondernemer niet buiten het lokale krantje kunt.

Vandaag geopend:

-

      1. Groot bereik in huis-aan-huisbladen.

      Huis-aan-huisbladen zijn nog steeds ongekend populair. Ruim 90% van de Nederlanders leest een gratis huis-aan-huisblad, en 62% zelfs elke week.

      Dat blijkt uit een groot nationaal media-onderzoek.

      Het bereik van huis-aan-huisbladen is groot. Ruim 90% bereik betekent dat bijna 12 miljoen Nederlanders van 13 jaar of ouder een huis-aan-huisblad lezen. Het gemiddelde bereik van een nummer (doorgaans wekelijks verschijnend) is 62%, oftewel ruim acht miljoen Nederlanders.

      Per huishouden worden in Nederland gemiddeld 3,3 gratis huis-aan-huisbladen verspreid.

      Nee/Nee? Ja!

      Zelfs mensen met een Nee/Nee-sticker op de brievenbus worden redelijk goed bereikt met een huis-aan-huisblad: 24% van hen leest het.

      Alle welstandsklassen lezen huis-aan-huisbladen. Niks lokaal sufferdje dus.

      Er is wel verschil tussen ouderen en jongeren. Jongeren tot 25 jaar lezen meestal een van de zes laatste exemplaren, en 25% leest ze bijna allemaal. Van de 50-plussers leest vrijwel iedereen alle nummers van het huis-aan-huisblad.

      In stedelijke gebieden is het bereik lager (57%) dan in landelijke gebieden (68%).

      2. Goede bron van nieuws.

      Huis-aan-huisbladen zijn een belangrijke bron voor lokaal en regionaal nieuws. Twee derde van de ondervraagden (64%) gebruikt huis-aan-huisbladen voor lokaal nieuws, 56% gebruikt voor regionaal nieuws.

      Vaak halen mensen ook hun nieuws uit een regionaal dagblad. Ruim 80% van de lezers van huis-aan-huisbladen leest ook een regionale en/of een landelijke krant.

      Zeker bladen waarin gemeenten hun gemeentelijke informatiepagina plaatsen hebben een streepje voor, en worden nog beter gelezen.

      3. Een bron van lifestyle- en gezondheidsinformatie en advertenties.

      Het huis-aan-huisblad is bij uitstek geschikt om de consument zeer gericht en in het afzetgebied van de adverterende winkelier of ondernemer op de hoogte te houden.

      Uit een onderzoek van NFO Trendbox blijkt dat 4 op de 10 Nederlanders regelmatig eerst in de huis-aan-huiskrant kijkt naar aanbiedingen voor zij/hij gaat winkelen. Veel lezers spellen de krant op aanbiedingen en koopjes en, essentieel, zoeken naar lokaal gevestigde leveranciers en/of winkels voor bepaalde producten.

      4. Papier heerst, nog altijd.

      Bijna alle ondervraagden (99%) lezen een huis-aan-huisblad op papier. Daarnaast leest 10% het blad ook digitaal. De kwaliteit van het drukwerk is niet overal op hetzelfde niveau, maar is de laatste jaren sterk verbeterd.

      5. Zorg voor herkenning in huis-aan-huisbladen.

      Zorg voor een vaste plaats als je wekelijks adverteert. Frequente lezers gaan dan actief op zoek naar uw aanbieding of adres of telefoonnummer en weten je snel te vinden als ze je nodig hebben. Met een contract voor langere duur betaal je minder per plaatsing. Verkoopafdelingen zijn in deze tijd waarin kranten onder druk staan graag bereid water bij de wijn te doen.

      6. Laat leveranciers meebetalen.

      Als je voor een bepaald merk of product (bedden, dakkapellen, tuinartikelen, auto’s, dierenbenodigdheden, noem maar op) de exclusieve of aangewezen dealer bent in de regio, vraag je leverancier om ook advertenties te zetten in de huis-aan-huisbladen in jouw regio. En anders wil hij/zij misschien wel meebetalen aan jouw advertenties, waarin je zijn/haar merknaam duidelijk opneemt.

      7. Lever zelf ook nieuws en/of informatie aan.

      Huis-aan-huisbladen beschikken over krappe redactionele budgetten. Redactionele inhoud is welkom. Of het nu over lokaal bedrijfsnieuws gaat, om nieuwe lifestyleproducten, om voorlichting op het gebied van gezondheid, sparen en beleggen, vakanties, vrije tijd, activiteiten voor kinderen of om scholen. Noem maar op. Als jij zelf goede inhoud aanlevert (liefst met bruikbare foto’s of illustraties) en je adverteert ook nog, dan is de kans zeker dat je op meerdere manieren de lezer bereikt. Zowel betaald als onbetaald bereik heeft op die manier een turbo-effect.

      Daarnaast is er vaak de mogelijkheid om een advertorial te plaatsen, een advertentie in de vorm van een redactioneel artikel.

      8. Je kunt actueel zijn en/of inhaken.

      De productietijd van een huis-aan-huisblad is relatief kort en daarmee ook de reserveringstijd. Je kunt dus makkelijk snel inhaken op actualiteiten, bijvoorbeeld bij sportevenementen – zowel internationaal (EK’s en WK’s), landelijk als regionaal en lokaal.

      9. Breng variatie aan.

      Adverteer ook eens tussen de particuliere advertenties, of doe het in de vorm van zo’n advertentie zelf. Stel je verkoopt auto’s of hoekbanken, dan schrijf je een tekst als ‘Op zoek naar een betrouwbare gebruikte auto? Jansen Auto biedt een half jaar garantie op een onbeperkt aantal kilometers’ of ‘Een goede hoekbank die lekker zit, tegen vuil kan en ook nog betaalbaar is? Bij Pietersen Meubels hebt u de ruimste keuze in alle kleuren. Nu veel showroommodellen met korting.’