Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

De 8 tips voor een elevatorpitch waarmee je scoort

Jij wilt een potentiële klant overtuigen van de kracht van jouw nieuwe HR-tool. Jij wilt een inkoper interesseren voor jouw nieuwste product. En wat antwoord jij op de vraag wat je doet voor je brood? Of welk bedrijf jij vertegenwoordigt? Of wat zeg jij op de vraag waarom iemand juist bij jou X of Y zou moeten kopen terwijl ze dat ook bij anderen kunnen halen? Het handigste is, zeker ook voor spontane of onverwachte ontmoetingen, om een goede elevatorpitch paraat te hebben. Hieronder lees je de belangrijkste 8 punten waar je dan op moet letten.

elevatorpitch

Letterlijk betekent elevatorpitch een presentatie-in-de-lift. In de luttele tientallen seconden die je in een lift hebt moet je je gesprekspartner weten te overtuigen dat jij iets interessants hebt bedacht of een oplossing hebt voor het probleem van die ander of gewoon dat jij heel goed bent in je vak.

En ook al sta je zelden of nooit in een lift, dan nog heb je een elevatorpitch nodig. Je wordt bijvoorbeeld op een netwerkborrel voorgesteld aan een potentiële klant die je al een tijdje op het oog hebt. Of je ziet op een seminar de directeur van een bedrijf met wie je graag zaken wilt doen. Je ziet in de pauze van een voorstelling in de Stadsschouwburg de inkoopdirecteur van een onderneming waarvan je weet dat die ontevreden is met haar huidige leverancier.

Vaak heb je maar kort de tijd om een eerste indruk te maken en dus kun je maar beter je pitch klaar hebben.

Er is een mooi Engels gezegde: luck favors the prepared. Het geluk is met de mensen die voorbereid zijn. Hieronder lees je in 8 punten de ins en outs van een elevatorpitch.

1. Maak je pitch niet te lang of te ingewikkeld.

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Het hoeft zelfs niet in twee zinnen. Of in tien korte. Het gaat erom dat jij een goede indruk geeft, die duidelijk is en uitnodigt tot meer. Je moet die ander intrigeren. Triggeren.

Begin dus met iets prikkelends. Een korte zin die iets zegt en tegelijkertijd nieuwsgierigheid opwekt zou al genoeg kunnen zijn. Of een anekdote. Of een verwijzing naar een actuele gebeurtenis.

Houd in ieder geval maximaal een minuut aan. Liever nog 40 seconden. Dan heb je aan 100 woorden genoeg. Misschien 150, maar langer is niet beter. Het gaat om het effect.

2. Zeg niet wat je bent maar wat je doet.

Je bent misschien interim-directeur, business development manager of ondernemer. IT-consultant, verkoopdirecteur of coach. Vermijd in een pitch die functietitels die niemand wat zeggen. Ze zijn zoveel gebruikt dat ze inhoudsloos zijn geworden. In ieder geval krijg je er zelden enthousiasme mee aangewakkerd.

3. Eindig met een vraag.

In feite is het doel van een elevatorpitch een gesprek. Hij moet nieuwsgierigheid opwekken en het allermooiste is als hij direct uitmondt in of leidt tot een gesprek. Een tip is om van je laatste zin een vraag te maken. Daarmee nodig je de ander uit direct te reageren.

4. Een drietrapsraket is een goed werkbaar model.

Je elevatorpitch bestaat als het goed is uit de volgende drie elementen. Wat je doet of wat je in huis hebt – zeg maar het medicijn tegen een pijn. Ten tweede wie die pijn ervaart, dus je doelgroep. En ten derde de resultaten van het gebruik of de toepassing van jouw product of dienst.

Als je een meer persoonlijke pitch houdt dan is de drietrapsraket als volgt opgebouwd: je vertelt wie je bent, waar je voor staat en wat je kracht is.

Stem je taalgebruik af op degene tegen wie je spreekt. Dus geen jargon als je gesprekspartner dat jargon niet beheerst.

5. Houd het kort, simpel maar doeltreffend.

Een voorbeeld. ‘Ik zorg dat medewerkers proactiever worden zodat jij als manager je meer met de inhoud en strategie kunt bezighouden in plaats van je mensen zeggen wat ze vandaag moeten doen.’

Dat is een heel kort voorbeeld, dat je nog kunt uitbreiden met iets te vertellen over je ervaring en hoe je dat dan doet.

Nog een voorbeeld.

‘Wij maken heerlijke en krakende chips van courgette zodat we een gezondere snack kunnen aanbieden aan mensen met trek in iets zouts maar dan zonder dik makende koolhydraten en vetten.’

Je moet het aanvullen met wie jij dan bent, waar je dat maakt en waarom je dat doet. En eventueel nog hoeveel je kunt leveren, maar dat is voor latere gesprekken. De opzet is duidelijk. Wat, waarom en voor wie. Simpel en doeltreffend.

6. Je visie en strategie moeten echt duidelijk zijn.

Lukt het je niet een korte duidelijke en overtuigende pitch te maken? Dan twijfel je misschien nog aan je boodschap zelf, aan de waarde van je product of dienst of aan wat je nu precies doet. Een pitch is namelijk ook sturend. Je dirigeert je onderneming de richting op waar jij naartoe wilt.

Je visie en strategie moet helder zijn, anders kun je nooit een pitch van drie of vier zinnen bedenken.

En je moet zelf geloven in je missie, anders kun je ook anderen er niet van overtuigen.

7. Blijf eraan werken.

Je elevatorpitch is net als jijzelf: voortdurend in ontwikkeling. Dus aanpassen mag. Moet zelfs. Na één of enkele keren uitproberen moet je misschien bijschaven. Blijf dat vooral doen.

Maak om de drempel voor jezelf te verlagen eventueel eerst een heel elementaire basis van twee of drie zinnen, die je later uitbreidt.

8. Breng hem zo vaak als je kunt in praktijk. Oefen.

Vertel je pitch ook aan andere mensen, zoals collega’s, je baas of je assistent of medewerkers, en je vrienden of familieleden. Je ziet hoe ze kijken, wat ze zeggen, je leert kortom van hun reacties. Daardoor kun jij hem verder perfectioneren.

En ook belangrijk: je zelfvertrouwen groeit naarmate je pitch beter lukt.