Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Dit zijn de 8 do’s als je Generatie Z wilt bereiken

Jongeren geboren tussen 1996 en 2010, ook wel aangeduid als Generatie Z, geloven niet in reclame maar zijn er wel degelijk gevoelig voor. Jongeren tussen de – grofweg – 10 en de 20 jaar zijn kritischer en volledig digital native. Dat schept veel kansen voor bedrijven die jongeren willen benaderen. Hier lees je de 8 do’s als je Generatie Z wilt bereiken.

Generatie Z

Luchtvaartmaatschappij Transavia brengt sinds kort op haar YouTube-kanaal videoseries uit waarmee het bedrijf speciaal Generatie Z wil aanspreken. Jongeren maken intensief gebruik van YouTube en kijken graag en veel filmpjes. Tieners van nu kijken meer YouTube dan naar (lineaire) televisie.

Transavia trapte de serie af met De Bucketlist Hunt, waarin vier bekende YouTubers (Tony Junior, Sophie Milzing, Marije van der Made en Nesim Najih) op reis gaan naar diverse bestemmingen en waarbij de kijker vliegtickets kan winnen. In andere video’s staan ook vaak medewerkers van de luchtvaartmaatschappij zelf in de spotlight. Daarmee wil Transavia het merk bekender, sympathieker en toegankelijker maken. Kijk hier zelf naar de filmpjes.

1. Je maakt niet alleen je merk sympathiek maar ook je bedrijf.

Door het inzetten van eigen Transavia-medewerkers in de (meeste) video’s werkt de campagne ook nog eens als een recruitmentcampagne. Dat is slim van Transavia, want Generatie Z groeit op met social media, vlogs en video’s, online marketing, artificiële intelligentie, VR en AR, het internet der dingen, online netwerken en ga maar door. Allemaal zaken die je als bedrijf ook graag in huis wilt hebben, sterker, móet hebben. En de tieners en jonge twintigers van nu zijn de werknemers van morgen, en soms al van vandaag.

2. Je moet instant bevrediging bieden.

Tieners lijken alles tegelijk te doen, naast het kijken van een Netflix-serie appen ze. Ze verwerken heel veel informatie binnen korte tijd. Daardoor hebben jongeren een erge korte concentratieboog. Snapchat werkt daarom zo goed voor hen. Facebook is vergeleken bij het snelle Snapchat haast een ouderwets dagblad.

3. Jongeren willen snel weten of het kijken de moeite waard is.

Kijk met tieners een speelfilm uit de jaren tachtig of negentig. Dan weet je: hoe goed de film ook is, hoe klassiek ook, en ook al scoort hij een 9 op IMdB, hij is vaak te traag voor jongeren. Hij komt te traag op gang of de acties zijn niet flitsend genoeg. Jongeren willen direct actie, snelheid. Ze willen direct weten waar ze aan toe zijn. Houd daar dus rekening mee in je uitingen.

4. Mobiel, mobiel, mobiel.

De smartphone komt snel op als marketing- en verkoopkanaal maar onder jongeren gaat dat nog sneller. Ze zitten nog aanzienlijk minder achter een desktop of een iPad dan oudere generaties. Zorg dus je alles niet alleen online first doet maar vooral ook mobile first. Je website en app moeten op alle devices toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn maar de mobiele telefoon is je allereerste aandachtspunt.

5. Influencers en vloggers zijn belangrijk voor Generatie Z.

Vloggers zijn populair en kunnen zich al snel ontwikkelen tot een heuse influencer, al zijn lang niet alle vloggers even populair en geschikt om in te zetten als influencer. Veel vloggers ontbreekt het aan een goed bereik en/of aan uithoudingsvermogen. Een influencer moet echt bereik opgebouwd hebben en dat bereik onderhouden wil je echt iets aan hem of haar hebben. Liefst dagelijks onderhouden, de eisen van de Generatie Z liggen nu eenmaal erg hoog. Denk aan Monica Geuze, Anna Nooshin, Rianne Meijer, Nikkie Tutorials, Kalvijn, Gio en Queen of Jetlags (Noor de Groot) op YouTube en Vivian Hoorn en Claartje Rose op Instagram. Je moet ook overtuigd zijn van de kwaliteit en de samenstelling van de doelgroep van de influencer die je overweegt in te schakelen.

6. Gebruik humor, humor is belangrijk.

Cartoons als die van Kakhiel zijn ongekend populair onder tieners. Grappen kunnen niet hard genoeg zijn. Droge humor doet het ook goed onder Generatie Z.

7. Steek de draak met fakenieuws en wees authentiek.

Jongeren groeien op met nepnieuws of beter gezegd propaganda die verspreid wordt via social media. Ze lezen zelfs de meest sensationele nieuwsberichten op Nos.nl, Nu.nl en Telegraaf.nl, ze zijn ook gewend aan hard nieuws over terroristische aanslagen. Ze kunnen dus wel een duwtje hebben. Daarnaast zijn ze uiterst marketing savvy. Ze hebben in hun jonge leven waarschijnlijk al meer commerciële- en reclameboodschappen gezien dan senioren in hun hele leven. Zorg dus dat de dingen en verhalen die jij over je producten vertelt authentiek zijn, en gebaseerd op waarheid. Jongeren prikken dwars door kulverhaaltjes heen.

8. Gebruik plaatjes, plaatjes en plaatjes – én gifjes.

Instagram, Snapchat en Pinterest staan bol van plaatjes, foto’s, illustraties, video’s en gifjes. Gebruik die dan ook ruimschoots in je marketingcommunicatie.