Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

7 redenen voor digitale giveaways

Tot voor kort waren vulpennen, muismatten en leren schrijfmappen gewilde giveaways. Maar nu de wereld steeds meer verschuift van offline naar online worden de klassieke promotieartikelen ook steeds meer vervangen door een nieuw soort weggevertjes. Digitale weggevers. E-books, checklists en whitepapers, ze wérken.

Digitale giveaways kunnen allerlei vormen aannemen. Denk bijvoorbeeld aan informatieve whitepapers, interessante infographics in makkelijk downloadbare of direct scroll- en leesbare pdf’s, gratis webinars, instructievideo’s, podcasts, nuttige checklists en leerzame of onderhoudende e-books.

Zoals steeds meer marketingcommunicatie online verloopt, gaan ook promotieactiviteiten steeds meer en vaker via online kanalen. Het geven van aandacht – en het trékken van aandacht, want dat gaat hand in hand – loopt ook steeds meer online. Geven is krijgen, net als bij de aloude bekende promo’s en giveaways.

Incentive Nieuwe Stijl

Natuurlijk blijft er altijd een markt en een plaats voor gepersonaliseerde schrijfblokjes, fraai bedrukte mokken en T-shirts maar promotie anno 2016 is grotendeels verschoven naar online en de daarbij horende online producten. De incentive Nieuwe Stijl is informatiedrager en informatie ineen. Medium én message. Ook al is het een eenvoudige checklist – bijvoorbeeld een vakantiechecklist – of een wat ingewikkelder checklist – een huizenkoopchecklist om zonder makelaar toch een goede aankoop te doen. Als je bezoeker, klant, relatie of prospect er iets mee kan, is de waarde al bewezen. En die waarde kan heel groot zijn.

Hieronder de 7 redenen waarom giveaways 2.0, oftewel digitale weggevertjes, zo essentieel zijn voor elke onderneming.

1. Met kennis win je werelden.

Kennis is waardevol. Met need to know- maar ook met nice to know-informatie bied je je klanten en prospects toegevoegde waarde. Kennis is macht en kennis delen geeft ook macht. Je versterkt er je positie als bedrijf of organisatie mee. Je kweekt autoriteit, die weer bijdraagt aan je online aanwezigheid en je thoughtleadership in een bepaalde branche of niche.

Je hoort het vaker maar het klopt ook echt: kennis delen is kennis vermenigvuldigen. En door te delen vermenigvuldig jij ook je naamsbekendheid, afzet en omzet. Delen (weggeven) is marketingpower optima forma.

2. Het gaat over jou, echt over jouw bedrijf.

Het mooie van de nieuwe giveaways, oftewel weggevertjes 2.0, is dat ze heel dicht bij de producten en diensten liggen die jij aanbiedt. Als IT-adviseur geef je geen webinar over autoleasing en als autoleasemaatschappij geef je geen e-books uit over recepten met quinoa of zeebaars. De nieuwe giveaways gaan over de dingen die jij verkoopt.

Daardoor betrek je de afnemer, de lezer en de gebruiker van jouw informatie direct en intensief bij jouw core business.

3. Digitale giveaways maken je website urgent.

Weggevers met inhoud zijn een uitgelezen middel om mensen naar je website te halen. Of je dat nu – heel ouderwets – doet met een advertentie in een vakblad of heel eigentijds met Tweets en Instagram-posts. Ze maken mensen nieuwsgierig en dat is de nummer 1 motivatie om je URL in te tikken of je website even snel tevoorschijn te googlen.

4. Weggevers 2.0 verleiden mensen tot het weggeven van hun NAW-gegevens.

Wie gratis kan krijgen wat hij of zij graag wil hebben, is gemakkelijk geneigd zijn of haar e-mailadres of 06-nummer aan jou te geven. Bruikbare, nuttige, waardevolle, leuke en/of populaire informatie verleidt mensen nu eenmaal om iets terug te doen. Op dit bekende wederkerigheidsprincipe draait de hele wereld, besef je als je er even over nadenkt.

Vervolgens bouw jij een bestand op van geïnteresseerde klanten en nog-niet-klanten en wordt jouw e-mailmarketing aanzienlijk effectiever.

5. Bied je gratis giveaway duidelijk zichtbaar aan.

Gebruik een pop-up-venster. Of zet de aanbieding op de juiste en zichtbare plek op je website. Zorg dat wat je aanbiedt in een duidelijke en relevante context staat, bijvoorbeeld bij een blogpost met een aan de giveaway gelieerde inhoud. Gebruik desgewenst Google Adwords, posts en artikelen op LinkedIn, Facebook Ads, Twitter-aankondigingen of Twitter-advertenties. Hiermee kun je je ook tot specifieke doelgroepen richten als dat handig of noodzakelijk is.

6. Bied speciale aandacht aan de ‘kop’.

Voor whitepapers, infographics, webinars en e-books geldt net als voor blogposts en artikelen op je website of in de krant: de kop, titel of naam moet aantrekkelijk zijn. Zorg dus voor een goede, duidelijke en het liefst prikkelende kop.

Een kop als ‘17 tips om gewicht te verliezen zonder dieet’ is aansprekender dan ‘Lees dit als je wilt afvallen’. Een kop als ‘Hoe Instagram jouw omzet binnen drie weken verdubbelt’ triggert mensen aanzienlijk meer dan de kop ‘Kies de meest effectieve onlinemarketingkanalen’.

7. Vrees niet dat je teveel weggeeft.

Elke marketinggoeroe die lezingen geeft, of hij/zij nu voor 800 euro optreedt of voor 800.000 euro, is ook de auteur van een boek of meerdere boeken. In dat boek staat vaak al zijn of haar hele verhaal. Toch komen mensen ook naar zo’n optreden, lezing of keynote. Vaak hebben ze geen zin of tijd om het boek te lezen. Ze willen de boodschap op een andere manier horen. Zelfs wie het boek al wel gelezen heeft wil dat. Als jij iets weggeeft van jouw kennis – een e-book, checklist, webinar, instructievideo – dan beschouwt de ontvanger dat ook als een middel. Met de nadruk op ‘een’. Hij of zij wil als hij of zij jou eenmaal als expert of aangewezen adviseur beschouwt jou ook persoonlijk voor haar of zijn specifieke probleem inschakelen. Om maar een voorbeeld te noemen.

Bovendien hebben mensen vaak geen tijd om jouw giveaway helemaal te lezen of te kijken maar zien ze wel al de waarde ervan. En dat draagt nu juist bij aan jouw merkwaarde, autoriteit en/of expertstatus.