Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

De 7 Grote voordelen van een webshop in een niche

Als je geen Wehkamp, Bijenkorf.nl of bol.com heet, heb je het als webwinkelier niet makkelijk. De markt van webshops is overvol, nog voller dan een drukke winkelstraat in hartje centrum van een grote stad. Zeker voor beginners met een webwinkel is het noodzakelijk om zich streng te specialiseren. Zoek dus een niche op, en liefst een ultraniche. Hier volgen de zeven grote voordelen van beginnen in een kleine niche.

Webshop in een niche

1. Je onderscheidt je eerder met weinig.

Soms is weinig juist heel veel. Hoe val je op tussen de meer dan 50.000 webwinkels in Nederland? Niet met een breed aanbod maar juist een heel smal productaanbod. Misschien zelfs maar één specifiek product. Hoe kleiner je doelgroep, hoe beter je je kunt onderscheiden. Less is more is nog immer een elegant marketingprincipe dat altijd opgaat.

2. Je bezoekers zijn allemaal klanten.

De mensen die jouw webshop bezoeken zijn waarschijnlijk allemaal klanten of ze worden het snel. Jij weet namelijk wat ze willen en zoeken, en je kunt dus nauwkeurig inspelen op hun behoeften. Je conversie is dus veel groter. Dat is de uitgelezen manier om je te onderscheiden in een (over)volle markt.

 3. Jij kunt je profileren als dé expert.

Jij focust als expert op één ding, één product, één dienst. Al jouw tijd en aandacht kun jij besteden aan dat ene product. Daardoor weet jij er alles van en ben jij dus de erkende specialist. Dat dien mensen, dat voelen mensen. Zeker als je al je kennis en expertise goed weet over te brengen op je website, en ook erover publiceert op social media, je eigen blog of de blogs van anderen in jouw vakgebied. De content die jij produceert is ook beter dan die van je concurrenten omdat jij je beter kunt verdiepen in minder onderwerpen en gebieden. Zo groei jij sneller uit als dé autoriteit op jouw vakgebied en in wat jij verkoopt. 

4. Je weet niet alleen alles, je hébt ook alles in huis.

Jij weet precies waar je de producten of delen ervan moet inkopen dus je kunt de beste en/of de goedkoopste vinden. Je koopt misschien heel veel in van dat ene product, waardoor je ook inkoopvoordelen kunt behalen die andere webwinkeliers niet kunnen krijgen. Dat komt omdat hun aanbod nu eenmaal veel breder is. 

5. Je hebt minder concurrentie op Google.

Hoe breder je assortiment, hoe uitgebreider het aantal zoekwoorden dat jij in moet zetten op Adwords. Dus ook geldt: hoe smaller je aanbod, hoe minder zoekwoorden jij hoeft te gebruiken. Je CPC oftewel cost per click is ook lager, want voor specifieke termen betaal je minder dan voor generieke termen. Dat maakt adverteren aanzienlijk goedkoper. Google houdt ook nog eens van websites die over één ding gaan, omdat ze beter de kwaliteit van jouw site kunnen bepalen.  

6. Je hebt lagere kosten.

Je bespaart een hoop geld aan uiteenlopende kosten, zoals voor marketing. Niet alleen in SEO-marketing maar ook voor (offline) Above en Below the line-reclame. Jouw doelgroep is namelijk veel overzichtelijker dus je kunt ROI halen uit je marketingactiviteiten. Daarnaast kun je op verpakkingskosten besparen omdat je minder verschillende doosjes en/of enveloppen hoeft aan te schaffen dan webshopeigenaren met veel verschillende producten. Daarnaast heb je als je minder producten hebt ook minder productfoto’s nodig. Verder bespaar je op magazijnkosten en opslagruimte. Je hoeft minder met leveranciers te onderhandelen waardoor je tijd en reiskosten bespaart.  

7. Je marge is hoger.

Als je niet aanbiedt wat iedereen te koop heeft, en als je de kwaliteit die je als specialist belooft kunt waarmaken dan hoef je ook niet mee te gaan in prijsconcurrentie met prijsdruk als gevolg. En als je hogere prijzen kunt vragen maak je meer winst per verkocht product, zo eenvoudig is het.  

Lees nog meer tips voor het maken van een onderscheidende webshop.