Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Crossmedia

6 simpele tips voor een e-mailnieuwsbrief die scoort

Je hebt als ondernemer al een e-mailnieuwsbrief. Dat is heel verstandig, want goede nieuwsbrieven zijn de basis van elke marketingcommunicatiestrategie. Niet alleen om je websitebezoek te verhogen en om een hogere conversie te halen, maar ook voor je bekendheid, klantenbinding en vertrouwensopbouw. Bovendien werkt een nieuwsbrief altijd, ook als jij met vakantie bent, langs het hockeyveld staat of je marketingliteratuur aan het doornemen bent. Hieronder geven we 6 tips om je nieuwsbrief echt de moeite waard en super effectief te maken.

6 simpele tips voor een e-mailnieuwsbrief die scoort

Je hebt als ondernemer al een e-mailnieuwsbrief. Dat is heel verstandig, want goede nieuwsbrieven zijn de basis van elke marketingcommunicatiestrategie. Niet alleen om je websitebezoek te verhogen en om een hogere conversie te halen, maar ook voor je bekendheid, klantenbinding en vertrouwensopbouw. Bovendien werkt een nieuwsbrief altijd, ook als jij met vakantie bent, langs het hockeyveld staat of je marketingliteratuur aan het doornemen bent. Hieronder geven we 6 tips om je nieuwsbrief echt de moeite waard en super effectief te maken.

Vandaag geopend:

-

      1. Besteed echt aandacht aan je e-mailnieuwsbrief.

      Wil je dat je e-mailnieuwsbrieven echt effect sorteren, dan moet die wel goed zijn. Echt goed. Dat kost tijd. Zeker omdat een goede nieuwsbrief het ook moet hebben van regelmaat. Nieuwsbrieven die met een vaste wekelijkse of tweewekelijkse frequentie in de bus komt, werkt beter dan een incidentele nieuwsbrief. Zeker ook omdat je rond je nieuwsbrief ook veel van je social-media-activiteiten kunt centreren. Verwijzingen op Twitter, Facebook en LinkedIn naar je nieuwsbrief, die je ook online leesbaar maakt, sorteren grootse effecten.

      2. Maak de inhoud interessant en relevant.

      Je klanten en potentiële klanten willen graag informatie van jou ontvangen over nieuwe producten of diensten, of informatie over jouw spullen of dienstverlening waar zij wat aan hebben. Ga maar na: als jij een fervente hobbyfotograaf bent en goede kwaliteit apparatuur hebt van Canon, ontvang je graag de nieuwsbrief van Canon met informatie over nieuwe objectieven, een nieuwe body en tips en tricks om betere foto’s te maken. Als jij een horecazaak aan het opzetten bent of uitbreiden dan ontvang je graag informatie over koffie- en keukenapparatuur, over inrichting, verlichting, kleurgebruik, klantgerichtheid en omzet verhogende tips en tricks.

      Zorg dus dat je in de inhoud voldoende varieert en voldoende de breedte én diepte in gaat.

      3. Maak ook de vorm aantrekkelijk.

      Alleen maar tekst in een e-mailing kán maar dan moet je wel een aantrekkelijke letter kiezen in groot formaat en na elke regel of twee regels een witruimte laten (twee keer op enter tikken, zoals hier).

       

      Dan voorkom je dat het een tekstbrij wordt. Sterker, je wordt veel beter gelezen.

       

      Plaatjes gebruiken kan ook, maar dat vereist meer voorbereiding. Je moet de lezer tenslotte in enkele tellen bij zijn/haar kladden grijpen.

       

      Als je de software van het veel gebruikte MailChimp gebruikt kun je makkelijk een goede standaard lay-out toepassen maar je kunt met wat meer moeite ook iets maken dat beter past in de huisstijl van je organisatie.

      4. De tekst is belangrijker dan de plaatjes.

      Besteed extra aandacht aan je stijl, aan de manier waarop je schrijft. Van de punten en komma’s tot de lengte van je zinnen, van de juiste d’s en t’s in werkwoorden tot de juiste spelling van eigennamen, alles luistert nauw. Hanteer ook niet te moeilijke taal. Vermijd zakelijk taalgebruik, je lezers zijn gewoon mensen, net als jij zelf. Maak het persoonlijk. Vertel wat je wilt vertellen zoals je het aan je vriend of buurvrouw zou vertellen.

      5. E-mailnieuwsbrief kort houden? Juist niet!

      Hoed je voor het misverstand dat de teksten in je nieuwsbrief per se kort moeten zijn. Als jij in de kroeg of op een speeddate iemand wilt versieren, beperk je je ook niet tot één of twee zinnen. Dan zeg je ook niet direct iets als ‘Ik vind je leuk, wil je bij mij thuis een borrel komen drinken?’. Of: ‘Zullen we volgende week gaan trouwen?’.

      De verkoper in een autoshowroom vraagt ook niet direct aan je of je die Ford Focus in rood wilt of in blauw. Hij of zij begint eerst een verkoopgesprek om te kijken waar jij voor in bent en of je er al klaar voor bent. Als het goed is tenminste.

      6. Houd je adressen- dus je klantenbestand actief.

      Elke keer als je een e-mailnieuwsbrief de deur uitdoet, krijg je er een aantal terug als onbestelbaar. Net als vroeger bij de gewone post. Dankzij de huidige mailprogramma’s kun je dit eenvoudig in de gaten houden. Zorg dat je iets met die return-to-sender-meldingen doet. Bel de klant of het bedrijf en vraag naar het juiste mailadres of het nieuwe adres, van de nieuwe man of vrouw c.q. contactpersoon voor jouw bedrijf. Het fijne daarvan is dat je mensen echt spreekt en met een goede reden belt. Mensen aan de andere kant stellen dat op prijs, sterker, je wint aan sympathie én je spreekt nog eens iemand van persoon tot persoon. Warmere contacten leiden tot warmere business en dus meer conversie. En daar was je alles om begonnen tenslotte.