Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Billboard als pin-apparaat maakt geefspieren los

Wat je met innovatieve technologie voor elkaar kunt krijgen in buitenreclame bewijst een prijswinnend billboard van de Duitse hulpverleningsorganisatie Misereor. Het billboard is zélf al de pinautomaat. En dat verlaagt de drempel te geven aanzienlijk. Sterker, het maakt geld geven fun.

The Social Swipe noemt de Duitse hulpverleningsorganisatie Misereor, dat strijdt tegen mondiale armoede en ongerechtigheid, hun geef-billboard. Dit is met recht een innovatie in buitenreclame.

Het is een aantrekkelijk gedesigned interactief billboard waarmee mensen met hun creditcard heel gemakkelijk een kleine donatie kunnen doen.

Snee brood

En het is niet zomaar een betaalgleuf waar je je creditcard doorheen haalt. Op het moment dat je hem erdoorheen haalt, wordt dat een interactieve handeling. Je creditcard verandert in een virtueel mes, waarmee je bijvoorbeeld een snee brood afsnijdt voor een arm gezin in Peru. Een andere keer snijd je met jouw creditcard het touw los waarmee de handen van een Filipijns kind in de gevangenis zijn vastgebonden. Je ziet met andere woorden direct dat jouw gift van 2 euro ook daadwerkelijk verschil maakt.

Oftewel: Een klein gebaar maakt een groot verschil. Zie hier hoe dat werkt in de praktijk.

Plus knap staaltje directmarketing

Het billboard werd vooral op internationale vliegvelden geplaatst. Later werden de mensen die een donatie deden er nog eens aan herinnerd op het afschrift van hun creditcard. Ze werden nog eens uitdrukkelijk bedankt. En nog even fijntjes gevraagd om hun donatie om te zetten in een maandelijkse gift van 2 euro. Er werd dus ook nog een knap staaltje directmarketing aan vastgeplakt.

Onderscheiden

Alles klopt aan dit opvallende en onderscheidende billboard. Zowel het concept als de inhoud, de innovatieve technologie erin en de visuele uitwerking ervan. Misereor en zijn reclamebureau Kolle Rebbe wonnen er flink wat onderscheidingen mee, waaronder een Gouden Leeuw in Cannes vorig jaar en een zogeheten Graphite Pencil van de gerenommeerde Britse D&AD (British Design & Art Direction) in twee categorieën: Digital Marketing en Innovative Use of Technology.