Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

Hoe een bergdorpje zichzelf op de kaart zet met een billboard

Een pratend billboard op de drukste plek van Zürich zet het rustigste bergdorpje van Zwitserland op de kaart met het meest oubollige beeld denkbaar: een oude man met baard. En: het werkt.

Stel je voor dat een billboard ineens tegen je begint te praten. Dat is precies wat er gebeurt in deze innovatieve en interactieve merkactivatie op het station van Zürich. Zie het filmpje op YouTube.

Authentiek

De man op het billboard midden in de stationshal is het type vrolijke typische bergbewoner met baard. Hij oogt authentiek en dat is precies wat de adverteerder in kwestie, de Zwitserse regio Graubünden, wil uitstralen.

De reizigers op het station blijken erg gevoelig voor baardmans. Enkelen van hen laten zich via de livestream al direct verleiden tot een bezoek aan het bergdorp Vrin. De veruit rustigste plaats in Zwitserland zet zichzelf op de kaart in de veruit drukste plek in Zwitserland, het centraal station van Zürich.

Bergsprookje

Dat dit bergsprookje, bedacht door reclamebureau Jung von Matt/Limmat in Zürich, heel veel mensen aanspreekt bewijst het aantal views van de video: al ruim 650.000.

Een letterlijk sprekend voorbeeld van hoe zelfs, nee juist een rustig gebrachte boodschap door weet te dringen tot mensen, zelfs in de drukste omgeving denkbaar.