Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Wat je van bierbrouwers kunt leren over productnamen

Wie een nieuwe naam moet verzinnen voor zijn nieuwe product, dienst of bedrijf kan maar beter onderscheidend zijn. Anders ga je op in de grijze massa.

Oersoep, Rooie Dop, De Molen, Eanske, ‘t Vølen. Het aantal nieuwe brouwerijen van speciaalbier in Nederland explodeert. Als de brouwerij zelf niet al een tot de verbeelding sprekende naam heeft, springen de namen van de bieren zelf er wel uit. Brouwerij ’t IJ in Amsterdam noemt zijn bieren Zatte, Natte, IJwit, Flink, Struis, PaasIJ, IJndejaars, Vlo, IJbok. De Stichting Noordhollandse Alternatieve Bierbrouwers in Purmerend voert bieren als Koning Honing, Maelstrøm, Speculator, Roock, Ezelenbok, IJsbok, Czaar Peter en 1410. Allemaal unieke namen.

Sokken.nl of Sokshop.nl

Maar kijk nu eens naar deze namen van webwinkels die op Google tevoorschijn komen als je een oplaadkabeltje voor je Samsung zoekt: kabeltje.com, kabelstore.nl, kabelmaxx.nl, onlinekabels.nl, onlinekabelshop.nl, allekabels.nl, kabelvinder.nl, internet-kabel.nl. Of waar had je ook alweer die fijne Falkes gekocht. Bij sokken.nl, sokkenkraam.nl, sokken-online.nl, sokshop.nl of sokkenmarkt.nl?

Doe als de bierbrouwers, en bedenk als ondernemer zelf een goede naam voor een nieuw product, een speciaal menu (als je een restaurant hebt) of voor een nieuw bedrijf.

  1. Is de naam goed uit te spreken?
    En ook gemakkelijk te spellen, zodat je eenvoudig terug te vinden bent op internet, en gemakkelijk te onthouden? Doe de telefoonproef: verstaan mensen de naam meteen, of moet je hem te vaak herhalen of te veel uitleggen?
  1. Vertel een verhaal.
    De naam moet alles doen voor je product of bedrijf. Ook zonder logo moet de naam eigenlijk al het verhaal vertellen. Vergelijk het met speeddaten: je naam is je eerste kans om snel indruk op iemand te maken. Een goede bedrijfsnaam is een activator voor je merk en blijft hangen bij de doelgroep.
  1. Durf.
    Kijk hoe je directe concurrenten heten en kies dan een héél andere naam.
  1. Vraag niet te veel mensen.
    Betrek bij het kiezen van een bedrijfsnaam nooit te veel mensen. Vraag niet het voltallige personeel, de buurman en ook nog je zwagers om mee te denken. Een durfnaam wordt dan al gauw afgestompt tot standaardnaam.
  1. Check je naam.
    Dat kan snel via Google. Zo zie je of er andere bedrijven zijn met dezelfde naam in dezelfde branche. Een naam hoeft absoluut niet uniek te zijn. Je mag best dezelfde naam hebben als een ander bedrijf, als dat maar in een andere branche zit. Alle namen zijn wel ergens ‘bezet’.
  1. Domeinnaam met .nl.
    De naam moet liefst ook beschikbaar zijn als internetdomeinnaam, bij voorkeur met .nl. Kies liever geen tweederangs domeinen als .nu of .net of .biz of .info. Als je internationaal werkt, heeft .com de voorkeur.
  1. Check bij SIDN.
    Check of de domeinnaam nog vrij is op www.SIDN.nl, de website van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland. Die verzorgt de uitgifte en registratie van .nl-domeinnamen. Voor .com-namen kijk je op: www.instantdomainsearch.com of domize.com.
  1. Benelux merkenregister.
    Kijk op www.boip.int of je merknaam is geregistreerd bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE), het officiële merkregister voor de Benelux. Je ziet welke bedrijfs- of merknaam geregistreerd is door wie en voor welke soort bedrijfsactiviteiten of spullen (er zijn 45 verschillende klassen).
  1. Laat ‘m registreren.
    Ben je echt tevreden met je merknaam? Laat hem dan registreren via een merkenbureau. Je kunt je bedrijfsnaam als handelsnaam vastleggen bij de Kamer van Koophandel, check zeker ook het Handelsregister van de Kamer van Koophandel op www.kvk.nl/handelsregister.