Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Ondernemen als een baas is ondernemen als Sinterklaas

Zwarte Piet, Regenboogpiet, Witte Piet of helemaal geen Piet, Sinterklaas blijft wie hij is: onaantastbaar en jaar in jaar uit een miljoenensucces. Als ondernemer kun je dan ook heel veel leren van de Sint: De 9 onmisbare lessen voor ondernemers. 

In je leven zijn er drie fasen: je gelooft in Sinterklaas, je gelooft niet meer in Sinterklaas, je bent zelf Sinterklaas. Datzelfde geldt voor ondernemers. Eerst geloof je in Sinterklaas omdat je denkt dat als je een goede website en/of winkel hebt en enthousiast e-mailings de deur uitdoet en visitekaartjes uitdeelt op netwerkborrels de klanten vanzelf naar je toe komen om hun geld bij jou uit te geven. Dat is niet zo. Je geloof in de goedheiligman taant dus snel.

Happen niet toe

Dan besef je dat je niets cadeau krijgt en ga je veel geld uitgeven aan adverteren. Je beseft ook dat je duidelijk moet zijn in wat je wilt hebben, want anders krijg je niet wat je wilt. Je gaat dus gericht de boer op, belt en mailt alleen die bedrijven van wie jij verwacht dat ze klant worden.

Maar dan nog happen ze maar niet toe. Hoe komt dat toch?

Licht aan

Dan gaat opeens het licht aan en dringt het tot je door dat jij de mensen iets moet bieden, iets moet géven. Iets waar ze behoefte aan hebben.

Dat kan van alles zijn. Een warme en aantrekkelijke inrichting, als je een winkel hebt. Een gratis oriëntatiegesprek, als je een advocaat bent. Een leuke video, als je een schoonheidsspecialist bent. Een informatieve whitepaper, als je een adviesbureau hebt. Hulpvaardige mensen aan de telefoon, als je een aannemer bent. Een optreden van een goede singer-songwriter, als je een restaurant hebt.

Lezenswaardige boekrecensies, als je een boekhandel hebt. Gratis wifi, als je een café hebt. Of juist een verbod op het gebruik van mobieltjes, als je een café hebt. Een onderhoudende blogtekst, als je een marketingbureau hebt. Een gratis wasbeurt met een broodje kroket, als je een autobedrijf hebt. Twee of drie gratis artikelen, als je een krant hebt. Leuke cadeautjes uitdelen, als je op een beurs staat.

Kortom, je wordt zelf Sinterklaas.

Relatie

Wat je geeft krijg je terug, namelijk. Natuurlijk moet je product of je dienst zelf goed zijn, maar door mensen eerst iets te geven en later pas iets terug te verwachten, bouw je eerder een relatie op dan andersom.

En zo zijn er meer lessen die je als ondernemer van Sinterklaas kunt leren:

  1. Delegeer.
    Ben jij steeds maar operationeel bezig en ontbreekt je de tijd om na te denken over je visie en toekomstige kansen voor jouw bedrijf? Sinterklaas pakt niet zelf pakjes in, hij gooit ze niet door de schoorsteen, hij strooit niet zelf met pepernoten. Sinterklaas doet zelf slechts enkele tactische optredens per jaar.
  1. Wees een sympathieke leider.
    Sinterklaas leidt met strakke hand een hiërarchische organisatie met hoofdpieten, chefpieten, paardenpieten, wegwijspieten, coole pieten en hulppieten. En dat doet hij met een onbetwistbare autoriteit, nog relaxt en sympathiek ook. Belangrijkste: hij geeft zijn mensen het vertrouwen om hun werk te doen.
  1. Luister naar je klanten.
    Weet wat je klanten willen hebben en wat ze nodig hebben. Schakel luisterpieten in.
  1. Kom afspraken na.
    Als je spullen aflevert op een bepaalde datum, léver ze dan ook op die datum. Als Sinterklaas op 5 december om 19.05 uur afspreekt, ís hij er ook om 19.05 uur. Zelfs als alles mis dreigt te gaan, pakjes in Spanje achterblijven of stoomboten zijn vertraagd (luister naar Dieuwertje Blok in Het Sinterklaasjournaal), dan nog komt de goedheiligman zijn afspraken na.
  1. Bezorg aan huis.
    Mensen gaan niet graag zelf door weer en wind om hun spullen op te halen. Zelfs als de Sint het weer zo lelijk vindt, komt hij tot in de meest verre uithoeken van het land.
  1. Bouw aan een sterk merk.
    Als jij een sterk merk bent, willen andere grote merken zich met jou identificeren en met je samenwerken. Albert Heijn, De Bijenkorf, Hema, Blokker, Bol.com, NPO, echt alle grote merken houden van Sinterklaas. Ze doen zelfs een groot deel van zijn marketing voor hem.
  1. Zorg voor voldoende cashflow.
    Zeker in tijden van crisis, zijn direct beschikbare middelen een pure noodzaak. Onmisbaar.
  1. Innoveer en ga met je tijd mee.
    Laat mensen hun sinterklaasgedichten van hun smartphone halen, laat verlanglijstjes online inleveren en laat lootjes trekken via de app MijnVerlanglijst.eu. En als mensen je liever aanduiden als Kerstman, dan kom je gewoon drie weken later.
  1. Laat mensen in jou geloven.
    Zolang jij van betekenis bent voor je klanten, geloven zij dat jij onmisbaar bent. Beschaam dat vertrouwen nooit. Wie zijn zaakjes goed voor elkaar heeft, kan zelfs gerust de meeste tijd van het jaar aan een zwembad aan een zonnige Costa liggen.