Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

De twee manieren om een vrouw te versieren

Reclamemakers vuren dagelijks 3000 reclameboodschappen op ons af. De meeste negeren we dus. Maar als je echt aandacht krijgt, als jou echt iets wordt gevraagd, dan ga je het gesprek wél aan. Permissiemarketing is oneindig effectiever dan interruptiemarketing.

Er zijn twee manieren om een vrouw te versieren, als man. De eerste manier is een duur maatpak te kopen, nieuwe schoenen en een mooi horloge. Met behulp van big data en slimme strategen zoekt deze man, die er zonder meer gelikt en gebruind uitziet, het ideale café voor singles uit. Hij loopt deze tent binnen en doet een huwelijksaanzoek aan de eerste de beste vrouw die hij tegenkomt.

Als hij wordt afgewezen herhaalt hij zijn kunstje, totdat hij iedere persoon in het café heeft gehad, inclusief alle mannen. Als hij aan het eind van de avond zonder partner eindigt, is het hem wel duidelijk hoe het komt.

Het pak deugt niet, en de schoenen evenmin. De kleermaker wordt ontslagen, hij komt nooit meer in die schoenenwinkel en die slimme strategen die het typische singlecafé hebben uitgekozen worden de laan uitgestuurd. Met een ander pak en andere schoenen probeert hij de volgende dag in een ander café of daar iemand op zijn huwelijksaanzoek wil ingaan.

Interruptie

De ‘hij’ is de klassieke reclamejongen. Reclame komt ergens tussen (of probeert ergens tussen te komen). Reclame is interruptie en tegelijkertijd nauwelijks of niet relevant.

Reclame belóóft dingen.

Deze reclameman, de klassieke interruptiemarketeer, huurt een reclamebureau in, dat mooie advertenties maakt. Ze kijkenop welk medium die moeten verschijnen. En dan maar proberen in te breken en aandacht te trekken. Bij één op de honderd of duizend moet het lukken, leert de ervaring, zolang je maar aanhoudt.

Met elkaar naar bed

Dan de tweede manier. Dat is daten. Nu maakt de man een afspraakje met een vrouw. Hij noemt haar bij haar naam. Persoonlijker wordt contact niet. Als het goed gaat, volgt een nieuwe date. Na twee of drie dates en dus meerdere goede gesprekken blijkt het te klikken. Er wordt samen gegeten, ze gaan naar de film, naar haar huis, naar zijn huis, naar zijn bed, naar haar bed. Een aantal dagen of weken verder zien ze elkaars vrienden en familie. Na een half jaar gaan ze samenwonen en een jaar later vraagt hij haar ten huwelijk.

Deze ‘hij’ is de permission marketeer. Hij maakt van een vreemde een vriendin, zelfs zijn vriendin, en zelfs zijn vrouw.

Aandacht

Hij biedt al bij de eerste date iets aan dat de ander nodig heeft. Aandacht. Vrolijkheid. Belangstelling. Nieuwsgierigheid. Hij investeert tijd, geld, ego.

Zo gaat dat ook met klanten of potentiële klanten. Als je de klant geen beloning biedt voor zijn aandacht, dan heeft hij ook geen aandacht voor jou. Je zult genegeerd worden.

Biedt je klant dus voordeel: informatie, vermaak, kans op een leuk cadeau, meteen een cadeautje, noem maar op.

Apps als één-op-één-communicatie

De klant moet iets aan jou hebben. Steeds meer adverteerders bouwen zo direct merkvoorkeur op. Niet door iets lukraak te roepen (dat is reclame) maar iets aan te bieden waar mensen iets aan hebben, zoals de buitengewoon fraai ingerichte ING-app om te betalen, sparen en beleggen, de KLM-app (vluchten boeken, reistijden en actuele vluchtinformatie checken, instapkaart op je mobiel), de HornBach-app met klusadviezen.

Deze apps hebben allemaal niks met reclame te maken, maar met gebruiksgemak, handigheid, plezier. Dergelijke appjes fungeren zelfs als één-op-één-communicatie. Hier verschuift marketing van interruptie naar relevantie.

Gesprek

En dit is het grootste verschil tussen permission marketing en interruption marketing, zoals marketinggoeroe Seth Godin het noemt. Interruptiemarketeers storen onbekenden in een zielige poging om populair te worden en aandacht te krijgen. Permissiemarketeers spreken geen onbekenden aan of proberen in ieder geval om onbekenden zo snel mogelijk in potentiële klanten te veranderen. Door ze aandacht te geven en te kijken wat zij nodig hebben, kortom, door een gesprek aan te gaan. Een dialoog.