Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

Multicopy Communicatietrends

13 Gouden Tips om Instagram voor je bedrijf te laten werken

Instagram is misschien het meest onderschatte marketingtool voor bedrijven. Juist ook voor lokale bedrijven, omdat geotags veel gebruikt worden. Ga direct aan de slag met deze 13 aansprekende tips.

Instagram

Instagram wordt meer dan omarmd door jongeren maar wordt ook steeds meer door bedrijven ingezet als effectief en inspirerend marketingmedium.

Instagram

We kennen het openbare fotodeelplatform vooral van de vaak aandachttrekkende updates van Kim Kardashian, Doutzen Kroes, Romee Strijd en Kim Feenstra maar ook van rapper Typhoon, die zijn naamsbekendheid een boost gaf door onder een foto van zijn nieuwe auto aan de kaak te stellen dat hij geregeld door de politie wordt aangehouden omdat ze zo’n jonge donkere jongen in een grote auto verdacht vinden. Instagram is dus zeker niet uitsluitend een foto- of videomedium. De dienst wordt net als Facebook en LinkedIn ook ingezet om aanvullende informatie te delen. Belangrijker: je ontkomt niet aan relevante tekstaanvullingen zoals hashtags en trefwoorden. Net als in kranten en tijdschriften zijn foto-onderschriften dus belangrijk. Hieronder lees je de 13 Grote Voordelen van Instagram, ook geschikt voor jouw bedrijf.

  1. Het is snel. En makkelijk.

Instagram is eenvoudig en straight: je kunt er foto’s en video’s delen, met tekst erbij en hashtags. Die foto’s kunnen bekeken en geliked worden en mensen kunnen een comment achterlaten en ze desgewenst delen met Instagram-vrienden. Wie fijne, goede en/of interessante foto’s op Instagram zet, wordt gevolgd. Dat kun jij ook zijn als bedrijf. Vandaag nog.

  1. Het is populair.

Het aantal gebruikers wereldwijd zit op ruim 200 miljoen. De gebruikers zijn bovendien steeds actiever. In Nederland hebben ruim 1,5 miljoen mensen Instagram op hun smartphone, maar de schattingen zijn dat het al meer is. Precieze cijfers zijn namelijk niet bekend.

  1. Veel bedrijven gingen je al voor.

Instagram-gebruikers vinden het niet meer vreemd om een bedrijf te volgen. Steeds meer kleine en grote, internationale bedrijven en organisaties zetten Instagram al met succes in. Zij beseffen hoe belangrijk het is om ‘always on’ te zijn. Wat begint met volgers worden kopers.

  1. Zorg dat je leuk om te volgen bent.

Zet dus al een aardige collectie met foto’s klaar. Veel mensen bekijken voordat ze iemand besluiten te volgen eerst de fotogalerij.

  1. Zorg dat mensen je vinden.

Vertel dat je op Instagram zit. Verspreid het nieuws in je nieuwsbrief en op andere social media kanalen.

Gebruik om je vindbaarder te maken ook zeker hashtags, trefwoorden met een hekje (#) ervoor. Mensen zoeken veel op hashtags en dan komt jouw foto automatisch in beeld.

O ja, gebruik gewoon je eigen bedrijfsnaam als Instagram-naam. En zet in je profieltekst belangrijke zoekwoorden.

  1. Word ook actief als volger.

Like foto’s van anderen. Reageer ook met tekst. Zo kweek je sympathie en je laat zien dat jij menselijk bent.

  1. Perfect voor lokale bedrijven.

Instagram is heel geschikt als marketingtool voor lokale bedrijven, dus met fysieke locaties waar klanten of bezoekers komen zoals restaurants, winkels, cafés, kapperszaken etcetera. Je kunt foto’s op Instagram namelijk geotaggen. Dus voorzien van een GPS-coördinaat. Zo plaats je niet alleen een foto op een kaart, maar kun je via die geotag ook andere foto’s met diezelfde geotag bekijken.Gebruik die geotags dus.

Het mooie is dat bezoekers van jouw zaak ook foto’s maken met die tag erin. En de geografische informatie van Instagram wordt ook gebruikt door Foursquare.

  1. Sterker nog: maak een eigen locatie.

Maak voor jouw bedrijf een locatie aan met de optie ‘Toevoegen aan fotokaart’. Selecteer ‘Geef deze locatie een naam’. Zo zet je jouw bedrijf letterlijk op de kaart. Mensen die deze geotags gebruiken, komen vanzelf bij jouw profiel.

  1. Maak foto’s van je interieur en producten maar ook van je medewerkers.

Instagram is een mensen-medium. Mensen houden van foto’s van mensen. En zeker als je een bedrijf of zaak hebt waar veel mensen komen, gebeuren er ook dingen en daarvan kun jij leuke foto’s maken. Een #kijkjeachterdeschermen doet het altijd goed, want mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig naar wat er allemaal bij jou gebeurt. Vermijd saaie brochurefoto’s, maak vrolijke mensenfoto’s.

  1. Bedenk je eigen hashtag.

Maak een hashtag die verbonden is aan jouw bedrijf en vraag consumenten deze te gebruiken wanneer zij een foto plaatsen over jouw bedrijf. KLM, Starbucks, HEMA en tijdschriften als Glamour hebben hier veel voordeel van.

  1. Post regelmatig updates.

Hoe vaker je foto’s plaatst, hoe meer kansen om gezien te worden.

  1. Hou het uniek.

Zet niet alles wat je op Facebook zet ook op Instagram. Unieke content is leuker en wordt beter gewaardeerd.

  1. Google loves you.

Op hoe meer social platformen jij met je bedrijf actief bent, hoe meer Google van jou houdt. Veel activiteit op Instagram doet wonderen voor de vindbaarheid van je bedrijf.