Banner-small

Zoek een vestiging

Communicatietrends

Blog
Social Media

11 redenen waarom X van ondernemers houdt

Hoe komt Elon Musk aan zoveel volgers op X (voorheen Twitter)? En Paris Hilton, de celebrity die vooral goed is in het zijn van Paris Hilton? Ze kennen de 11 geheimen van succes op X. En jij ook na het lezen van dit stuk.

11 redenen waarom X van ondernemers houdt

Hoe komt Elon Musk aan zoveel volgers op X? En Paris Hilton, de celebrity die vooral goed is in het zijn van Paris Hilton? Ze kennen de 11 geheimen van succes op X. En jij ook na het lezen van dit stuk.

Vandaag geopend:

-

      1. Hou het op X kort, simpel en krachtig.

      X is een krachtig medium omdat het een groot bereik heeft en omdat korte statements beter gelezen worden dan lange verhalen. X wordt als typisch nieuwsmedium ook nog eens goed gelezen en gevolgd door journalisten en dat betekent dat je bereik potentieel snel vergroot kan worden. De pers – zo genoemd naar de ouderwetse drukpers – is ook virtueel nog steeds een vermenigvuldigingsmachine. Van de Arabische Lente van enkele jaren geleden wordt gezegd dat die is ontstoken door berichten op X, en de #MeToo-beweging begon ook op X.

      Een ander voorbeeld: de post ‘Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured’ van Tesla-topman Elon Musk (@elonmusk) leidde tot een schok op de Amerikaanse beurs, een onwaarschijnlijk snelle stijging van het aandeel Tesla, wereldwijde aandacht en juridische onderzoeken door de Amerikaanse beurswaakhond. Zakenkrant Wall Street Journal zette de post bovenaan zijn nieuwssite. Nu is uiteraard niet iedere ondernemer zo uitgesproken als Elon Musk, en dus zeker ook niet zo openlijk op X, maar zijn post bewijst wel dat een simpel (pers)bericht van amper negen woorden grote impact kan hebben.

      2. X kan positief werken, maar ook negatief.

      Donald Trump maakte actief gebruik van X om zijn standpunten en meningen te verkondigen. Berucht is de post van de Amerikaanse president met kritiek op het gevechtsvliegtuigenprogramma van Lockheed Martin waardoor de beurswaarde van de luchtvaartgigant kelderde met 4 miljard dollar. En toen celebrity en model Kylie Jenner terloops in een post meldde dat ze niet meer zoveel met Snapchat ophad, zag Snapchat zijn waarde op de beurs instorten met een dikke miljard dollar.

      3. X is groot, zet er dus informatie op die echt de moeite waard is.

      Een oud-CEO van X noemde de kracht van zijn medium ooit de democratisering van informatie. Iedereen kan heel laagdrempelig iets delen met de wereld, zonder grenzen. Dat maakt X groot en groots. In feite is X een megafoon. Wie dat beseft, kan ook bedenken dat wat je erop zet beter de moeite waard kan zijn, want alleen dan maak je optimaal gebruik van die groot- en grootsheid.

      Hoe interessanter en waardevoller de informatie is die jij erop zet, hoe beter je post gelezen wordt én hoe meer mensen je gaan volgen.

      4. Ga een dialoog aan.

      X is een social medium, en leent zich nog meer dan andere social media voor reacties en dialoog. Het is echt beter om niet alleen alleen te zenden, maar ook het gesprek aan te gaan. Reageer dus op andere posts, repost en/of like berichten van anderen en stel ook uitdrukkelijk vragen op X. Lezers houden van vragen en geven graag antwoorden. Ook Elon Musk reageert geregeld op opmerkelijke berichten van onbekende mensen of mensen met heel weinig volgers.

      Een voorbeeld. Ene Jens Wiechers (@jwiechers) plaatst in een discussie op X over koude fusie en energie een foto met daarin een man in een hip zwart retro-huispak met verticale witte strepen. Daarop reageert Musk met een enthousiaste post met de tekst ‘I want that outfit’. Waarop een MariaReea (@maria_reea), uit Australië met slechts 76 volgers, het hoofd van Elon Musk in die foto photoshopt en vervolgens op haar post met de aangepaste foto 150 likes krijgt.

      Boeing

      En nadat Boeing-CEO Dennis Muilenburg eind 2017 postte dat zijn luchtvaartbedrijf eerder een mens op Mars zou zetten dan Elon Musk’s SpaceX, reageerde Musk op X met niet meer dan twee woorden: ‘Do it’. Ook al is Boeing met een omzet van 100 miljard dollar per jaar veel en veel groter dan SpaceX, Musk reageert en gaat de dialoog aan – overigens zonder dat Muilenberg terug reageerde.

      5. Post vaak, activiteit loont.

      Je bent interessanter om te volgen als je regelmatig berichten plaatst. Als je dus meer volgers wilt en die ook wilt houden is het belangrijk om actief te zijn op X. Denk aan gauw enkele berichten per dag. Oer-celebrity Paris Hilton (@ParisHilton) plaatst ongeveer twee of drie posts per dag en heeft maar liefst 17.240.000 volgers. Je ziet vaak maar enkele berichten per week en soms zelfs per maand. Het maakt geen beste indruk als je klant of potentiële klant even klikt naar je X-account en op zeg 20 september ontdekt dat je laatste post van 20 juli was. Dat maakt geen solide en al helemaal geen actuele indruk.

      6. Post ook weer niet te vaak.

      Te veel en te vaak posten is ook weer niet goed. Er dreigt al gauw overkill, en daar houden je volgers niet van. Vooral in zakelijke dienstverlening luistert het nauw. Als jij als ondernemer vijftig posts per dag plaatst, zullen lezers zich afvragen of jij wel serieus aan het werk bent.

      7. Gebruik humor en zelfspot.

      Auto- en rakettenbouwer Elon Musk heeft bijna 58 miljoen volgers op X. Dat is de stand per half juli 2021. Hij krijgt er elke maand een behoorlijk aantal volgers bij. Niet alleen vanwege zijn toenemende beroemdheid maar ook dankzij zijn humor. Musk paste een keer zijn X-header aan om zijn hele bio terug te brengen tot één woord: ‘Boring.’ De naam van zijn bedrijf, The Boring Company, blinkt op zich al uit door zelfspot. Je graaft een uitgebreid tunnelsysteem om auto’s op hoge snelheid van punt A naar punt B te katapulteren en je noemt dat boring. Niks saais aan natuurlijk.

      8. Humor en overdrijving kunnen je verkoop een aardige zet geven.

      Musk weet naast de pennen van de pers ook de mensen in beweging te zetten. Via een aankondiging op X wist Musk 50.000 petjes met daarop de naam ‘Boring’ te verkopen voor twintig dollar per stuk. Zonder énige verdere vorm van reclame.

      En direct daarna, als tweede merchandising-gimmick, maakte Musk in een post bekend dat zijn bedrijf The Boring Company vlammenwerpers ging verkopen, voor vijfhonderd dollar per stuk. ‘Great for roasting peanuts’ postte hij met een grappig overstatement. Binnen 3 dagen had Musk 20.000 vlammenwerpers verkocht, bij elkaar voor tien miljoen dollar. Waarop hij besloot om zijn X-bio weer aan te passen, van ‘Boring’ naar ‘Zombie Defender’.

      9. Kom terug op je eerdere berichten op X, maak een verhaal.

      Elon Musk’s posts worden niet zelden tienduizenden keren geliket en gerepost. En zelfs als hij een post van Tesla zelf repost kan die rekenen op talloze likes en reposts. Zijn repost van de Tesla-post ‘Staying public’ kan zich verheugen in meer dan 30.000 vind-ik-leuks, zo’n 5.500 reposts en meer dan 1.000 reacties.

      De gemiddelde Nederlandse ondernemer of marketeer is vaak al blij als 3 of 4 mensen zijn of haar post liken. En al helemaal verheugd als het bericht 10 of 15 keer wordt gerepost. Natuurlijk betreft zo’n bericht van Tesla/Musk een actueel onderwerp én het is ook nog een vette knipoog naar de geruchtmakende post ‘Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured’ eerder van Musk zelf (zie hierboven onder punt 1).

      10. Er is altijd iets om over te posten.

      Wat voor bedrijf of organisatie je ook runt, er valt altijd wel iets te twitteren. Is het niet over je nieuwe producten of diensten dan wel over een congres dat je bijwoont, of een bedrijfsbezoek dat je brengt. Je las een artikel in de krant of online dat je verbaasde of juist vrolijk maakte. Je kunt ook een post plaatsen over opmerkelijk nieuws van of over je klanten. Of je kunt, nog beter, een kijkje achter de schermen van je bedrijf geven.

      Plaats bijvoorbeeld een post over de koffie die jouw bedrijf schenkt. Is het fairtrade koffie, Nespresso of heb je een eigen blend laten maken? En als je niets meer weet, stuur je tegelwijsheden rond. De al genoemde Paris Hilton doet dat ook en met veel succes. Haar post  ‘You are never too old to set another goal or to dream a new dream’ leverde haar 230 reacties op, ruim 3500 reposts en meer dan 13.000 likes.

      11. Wees onbeschaamd op X.

      Weer even nemen we Paris Hilton als voorbeeld. In haar bio verwijst ze expliciet naar de plaatsen waar ze naast X te vinden is, op YouTube en Instagram. En het leeuwendeel van haar bio wordt ingenomen door de promotie van haar podcast.

      Het mag misschien opdringerig overkomen, mensen weten wel wat je in huis hebt. Je waardevolle informatie, lezenswaardige posts, je humor en engagement doen de rest.

      Wil jij ook je potentie op Social Media ontketenen?

      Neem contact op met Multicopy