Adjiedj Bakas’ Communicatietrends

11 redenen om een marketingcommunicatie adviseur te huren

Je kent je markt als geen ander, je kent je klanten en je concurrenten, je hebt de juiste producten en diensten in huis, plus de kennis en ervaring. Toch zijn er legio goede redenen om een marketing adviseur in te schakelen. Alleen als klankbord, of als deskundige op een specifiek terrein. Of omdat je even vastzit. Of om scherp te blijven. Of om je bedrijf beter over het voetlicht te brengen (be good ánd tell it).

Zelfs het scherpste mes kan zichzelf niet slijpen. Daarom volgen hier 11 goede redenen om een adviseur in te schakelen.

  1. Je weet niet alles.
    Je kunt misschien goed verkopen, of een goed product ontwikkelen. Maar je weet misschien niets van marktonderzoek. Je bent niet op je mondje gevallen maar je waagt je niet aan een brieftekst of aan copywriting. Je hebt wel kijk op design maar marketing via Twitter en Snapchat zeggen je niks. Je weet van wanten maar weer niets van de optimale routing in een winkel. Een marketingadviseur weet andere dingen dan jij. Hij/zij weet van mediaplanning, marktonderzoek, virals, pr, seeding, contentmarketing, SEO-marketing, displaymarketing, e-mailmarketing, Google Adwords-campagnes, programmatic buying, apps, virtual reality of kent de juiste specialisten op die gebieden.
  1. Objectief advies.
    Een adviseur geeft je een objectief oordeel, zeker als hij of zij ervaring heeft met andere bedrijven. Objectief bestaat natuurlijk niet, maar een adviseur bekijkt alles fris, van buiten, zonder belang, zonder last of ruggenspraak. Dat is ook handig voor je medewerkers, die sommige dingen eerder van een buitenstaander aannemen.
  1. Helpen met je missie.
    Omdat je adviseur een buitenstaander is kan hij of zij je ook helpen om een duidelijke missie te formuleren. Of om op zoek te gaan naar jouw ‘Waarom’, waarom jij doet wat je doet en in welke business je je eigenlijk beweegt. Hij/zij kan je ook beter concrete doelen laten formuleren en je daaraan houden, omdat hij de stok achter de deur is.
  1. Je doelstelling concreet maken.
    Een goede marketingadviseur helpt je om je doelstelling exact te omschrijven. Hoe specifieker je het opstelt, hoe beter het werkt. Zeg dus niet ‘Mijn omzet moet omhoog’ maar vraag ‘Wat moeten we doen om met nieuwe klanten onze bruto-omzet te verhogen met 25 procent’ of ‘Hoe verbeteren we de klantenservice zodat het aantal klachten daalt van tweehonderd naar twintig per jaar?’.
  1. Professionaliteit.
    Een professionele marketingconsultant is getraind in het formuleren van problemen, het stellen van de juiste vragen en het samen met jou zoeken naar de beste oplossing om van het probleem de oplossing te maken. Zeker als je omringd bent door zogenoemde ja-knikkers of als je een sparringpartner mist.
  1. Nieuwe inspiratie.
    Een adviseur wil zichzelf – als het goed is – altijd bewijzen, dus hij/zij doet zijn best om jou iets te geven: inspiratie, kennis, ervaring, vrolijkheid, goede zin, positieve vibes. Een goede adviseur brengt je naast extra omzet en winst ook geluk – ook letterlijk.
  1. Motivatie.
    Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Een bekende uitspraak, maar hij klopt als een bus. Een adviseur helpt je om je doelen te verwezenlijken en zij/hij motiveert je daarbij – simpel omdat jij a. zelf hem of haar niet wilt teleurstellen en b. omdat je hem of haar niet voor niets inhuurt. Hij/zij helpt je om jezelf te houden aan je beleids- of actieplan. En houdt jou aan je afspraken. Daardoor bereik je je doel.
  1. Capaciteit.
    Soms heb je mensen te kort. Zelf kun je misschien (te) weinig tijd vrijmaken voor een marketingprobleem of sowieso marketingactiviteiten die verder gaan dan de wekelijkse e-mailnieuwsbrief. En mensen aannemen is kostbaar en/of riskant. Of dát kost je al te veel tijd. Een marketingadviseur in de arm nemen, geeft dan lucht. Ook dan kost het je natuurlijk tijd: je moet met hem of haar om de tafel om richting, beleid, middelen en budget af te spreken.
  1. Specifieke kennis.
    Zeker als je een specifiek marketingprobleem hebt – je wilt je bedrijf zichtbaar maken op Google en Yelp, je staat voor het eerst op een grote vakbeurs En-Die-Is-Al-Over-Een-Maand, of je wilt een productlanceringsevenement organiseren – dan wil je specifieke kennis en ervaring inhuren. Als het om iets eenmaligs gaat hoef je ook niet per se eigen mensen in te werken. En: je vermijdt zo de klassieke beginnersfouten, dus tijd en geld.
  1. Jouw probleem staat centraal.
    Een goede adviseur concentreert zich op jouw probleem en jouw doel. Het gaat in een afgebakende omgeving dan puur om wat jij met jouw bedrijf wilt bereiken, en niet om wat anderen van jou willen.
  1. Successen samen vieren.
    Samen behaalde successen kun je ook samen vieren, samen met je team en samen met je adviseur. In het dagelijks leven gebeurt dat veel te weinig, het vieren van successen. Geniet ervan. Succes zonder geluk is geen succes op de lange termijn.

Tot slot: hoe vind je de juiste marketingadviseur? Bepaal eerst of je vooral een expert wil, een klankbord, een procesbegeleider, een coach, een marktonderzoeker of een whizkid die kan toveren met internet, SEO en digital. Vraag dan eerst bij vrienden, familie, kennissen en collega’s na, raadpleeg je branchevereniging, houd je ogen open op Twitter, Facebook en LinkedIn, en tot slot: neem contact op met de Multicopy vestiging bij u in de buurt!